Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Det er nettopp her problemet ligger synes jeg. At det i økende grad ser ut til at folk synes det er greit å ta ungene ut av skolen fordi de kan få billigere ferier.
Jeg er enig, men som Rine har jeg gitt opp å irritere meg eller engasjere meg. Jeg synes bare det er hårreisende, rett og slett. Det er ingen menneskerett å dra til syden. Unntak er selvsagt der det er spesielle helsemessige hensyn.
Vi var i Thailand i november ifjor (for ordens skyld, storebror gikk da i barnehagen og jeg var i permisjon med lillesøster) og da så jeg veldig mange norske og svenske barn i skolealder. For å si det sånn; det var ikke mye av dagen som gikk med til skolearbeid der. Og det var barn opp i 12-13 årsalderen, som da egentlig jeg ville tenkt at skulle jobbet med skole 5-6 timer daglig. Jeg tror det begrenset seg hva de lærte av å ligge ved svømmebassenget (bortsett fra muligens å bli bedre til å svømme).
Jeg synes forøvrig moderat mengde fri ifm idrett/sjakk er noe helt annet, blant annet fordi dette i mye større grad støtter opp under læreplanmål i skolen. Forstår deg godt, Maz, noe sånt synes jeg er helt greit - særlig når det faktisk skyldes ikke-sammenfallende høstferier i landet vårt.
|