Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-11, 23:27   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Kjære vene, hva er det for slags skole? Klart man skal søke, og begrunne søknaden skal man også. Rektor KAN innvilge fri, men MÅ ikke. Fullstendig sjokkert over holdningene her.

5 dagers fravær er lett 5-6 norsktimer og omtrent samme antall mattetimer. Jeg blir utrolig opgitt over at foreldre ikke tror det er noen big deal å ta ungene ut av småskoletrinnet fordi pensum der er så enkelt. Ferierende 2.-3.- klassinger står som like store spørsmålstegn som eldre elever når de har gått glipp av gjennomgangene av ett eller flere emner. Det oppstår lett grunnleggende misforståelser som følger eleven en stund, dersom de har mistet en del timer i faget. Det hjelper lite på matteforståelsen at de vet hva hovedstaden og valutaen i Tyrkia er, dersom de har gått glipp av f. eks subtraksjon med låning og veksling.

Skal man ta ungen ut av skolen får man som et minimum sørge for å følge opp arbeidet med det pensumet eleven skulle ha vært gjennom. Det betyr mer enn å gjøre leksene på ukeplanen. Foreldrene må se hva som er målene, og sørge for at barnet lærer seg fagstoffet på en eller annen måte. Dårlig oppfulgte turister stjeler ofte mye undervisningstid fra resten av klassen, de tar fokus fra det læreren og klassen egentlig skulle ha jobbet med, og det er i tillegg utrolig leit for turisten når den sitter i klasserommet og ikke skjønner et plukk av det klassen jobber med, fordi de ikke har vært med på gjennomgang og trening i fagstoffet.

Jeg tenker at det er en selvfølge at man følger opp det som står på læreplanen mens man er borte uansett grunn til fraværet. Men det er mulig jeg er naiv? Gjør ikke folk det? Hvor omfattende det blir avhenger både av elev, klassetrinn og hvilken uke det er snakk om. Da jeg var borte med mine to tre dager i mai var det ikke store jobben, mens jeg hadde ikke påtatt meg det de driver med nå tror jeg. Ikke fordi jeg ikke kunne lært dem det, men fordi det ikke hadde blitt mye til ferie. Akkurat nå er det innlæring av ganske mye nytt for begge to i flere fag, og det er spesielt for eldstemann nye læringsmetoder (må lære å sette opp mattestykker selv, disponere tekst, gjenfortelle tekst på en annen måte, begreper som anførselstegn og sitatstrek og hva disse innebærer... en hel del for en niåring).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:48.