|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Off the map.
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer
Helt enig.
|
|
|
#122 |
|
Shake it out!
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer...så kanskje bør man ikke kjøpe seg enebolig før man får barn, om det gjør at man ikke kan velge å være hjemme et år ekstra med barn? Sånn tenker jeg i alle fall. Men det er så typisk norsk at man skal ha alt på en gang: enebolig, ny bil, ny sofa, siste mote både til seg selv og ungene, sydenfeie en gang i året (de som ikke har råd til det er jo fattige.
|
|
|
#123 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men vil foreldrene til disse barna skaffe seg en jobb og sende barna i bhg dersom kontantstøtten blir borte? Er ikke problemstillingen ofte mer sammensatt enn som så? Det vil fortsatt være mer økonomisk gunstig å ikke benytte seg av bhgplass dersom forelderen ikke vil/kan jobbe likevel.
Men de fleste av oss mener det er statens oppgave å betale for at foreldre skal gå hjemme med ungene sine det første året (ca). Hvorfor blir det plutselig prinsipielt radikalt annerledes når barna fyller ett? At det ikke er økonomisk forsvarlig å gi full lønnskompensasjon utover det første året, er fullt forståelig, men kontantstøtten er jo ikke i den ligaen.
|
|
|
#124 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, det var MM som skrev det, og nei, jeg aner ikke hvordan det skjedde.
Det har selvsagt også sammenheng med hvor viktig man synes det er å ha barna hjemme/hvor negativ/skadelig man synes barnehagen er for veldig små barn, men det er klart at man fjerner valget for mange dersom man fjerner kontaktstøtten. Det kan da vel ikke være så vanskelig å forstå? |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Passiv
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerNår i alle dager vokste du opp, Mindy? |
|
|
|
#126 |
|
Halloen!
Jeg kjenner meg også igjen i MM beskrivelse. Min mor hadde permisjon i tre uker, hvis jeg ikke husker feil. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg kjenner også igjen det meste i MMs beskrivelse. Jeg hadde to foreldre som jobbet, men likevel var det lite rom for utskeielser. Jeg var 11 da vi fikk farge-TV, videospiller kom ikke i hus før etter at jeg var flyttet hjemmefra, da jeg ble så stor at mamma ikke sydde til meg mer hadde jeg typisk to par bukser og tre-fire gensere/topper til enhver tid, det var aldri snakk om å handle i de butikkene som var "in". Det var først da jeg begynte å jobbe selv mot slutten av ungdomsskolen at jeg begynte å få et forbruk å snakke om.
|
|
|
#128 |
|
Shake it out!
|
På 70-tallet. Med en far i statens vegvesen og en mor som var hjemme til jeg var 7-8 år. Det var overhode ikke fett. Men vi endte opp i enebolig til slutt. Og med en mor som jobbet (mens lillesøsteren min var hos dagmamma).
|
|
|
#129 |
|
Shake it out!
|
Vi får en mindre sum hver mnd - den kalles barnetrygd.
|
|
|
#130 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg er veldig enig med Mindy, og vi vokste tydelig opp samtidig. Mamma var hjemme til jeg var begynt på skolen. Hun var dagmamma til et par unger i nabolaget og ingen gikk i barnehage.
|
|
|
#131 |
|
Halloen!
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerMen det er da hundrevis av ting her i landet folk ikke betaler selv, og som vi som jobber betaler for? Det aller meste er jo sponset av staten, jeg nevner i fleng; skyss, skole, lege... Det er faktisk snakk om at man får penger for å ikke benytte seg av et gode det ikke er nok av. Jeg er fullstendig klar over at kontantstøtten er en luksusartikkel, men det er det pinadø mye annet som er også. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Shake it out!
|
Men skole og lege er nødvendigheter. Barnehage er blitt en nødvendighet det også, på lik linje med gamlehjem og eldreboliger. De er et resultat av det samfunnet vi har i Norge, hvor alt er lagt opp til at to skal jobbe for å få hjulene til å gå rundt. I det perspektivet er det fullstendig ulogisk at vi også skal betale folk for å gå hjemme.
|
|
|
#133 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du, dette blir for drøyt å generalisere til å gjelde alle, kun ut i fra din egen erfaring. Veldig trist at dere har opplevd barnehagen på denne måten, men det gjelder ikke alle, og med mindre du kan vise til statistikk eller undersøkelser som kan dokumentere at det gjelder mange synes jeg ikke du skal påstå det heller. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Halloen!
Du mener altså at kontantstøtte er den eneste unødvendige tingen vi bruker penger på i velferds-Norge?
Jeg kan sikkert finne statistikk på over hvilke arbeidsplasser som har høyt sykefravær, ja. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Nei. Det mener jeg slett ikke. Det er mange ting jeg mener at velferds-Norge er overkant generøse på. Men det utelukker jo ikke at man kan ønske å fjerne en av ordningene man er imot. Så får man ta resten ved en senere anledning.
|
|
|
|
#136 |
|
Shake it out!
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerDet Tjorven sa.
|
|
|
#137 |
|
Halloen!
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerMM: Ved kontantstøtten kan det med å la folk beholde pengene sine selv forsåvidt være et godt argument, ved veldig mange andre ting i velferdsnorge: Not so much. Altså, fint for de som har penger nok til å velge noe tilferdsstillende... |
|
|
|
|
|
#138 |
|
maler
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerDet er forsåvidt godt å se at noen kunne være hjemme nettopp på grunn av kontantstøtten. Jeg har nemlig aldri møtt noen RL som har kunnet det og som ikke i utgangspunktet har jobbet svært lite eller har hatt tvillinger. Men jeg står likevel fast på at hvis man ved hjelp av 3000 kr i mnd kan velge å være uten en inntekt, har man i utgangspunktet ganske solid økonomi (eller har valgt å vente med endel store utgifter). Nå har jeg også slik solid økonomi at vi sikkert kunne valgt å være hjemme ekstra ved litt planlegging. Men da kontantstøtten ble innført var dette komplett uaktuelt for oss da vi hadde en økonomisk situasjon uten noe særlig overskudd, og dette er tilfellet for mange. Uansett, dette er ikke noe argument hverken for eller mot kontantstøtten, men det gjør at jeg ennå blir litt provosert når det blir fremstilt som om de pengene representerer valgfrihet for foreldrene.
|
|
|
#139 |
|
Shake it out!
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerAltså, jeg mener ikke at man ikke skal betale skatt i Norge, og er helt klart enig i at det er mange ting det er fornuftig å finansiere over skatteseddelen og ikke la det være opp til den enkelte å sette av penger til. Men som du sier selv: kontantstøtten er en ting man fint kunne sagt at folk må sette til side selv. Det er penger som helt klart er kjelke å få, men som ikke er noe som samfunnet kommer til å lide nød om forsvinner.
|
|
|
#140 |
|
I mål
|
Når vokste DU opp? Jeg kjenner meg også igjen i alt Mindy beskriver. Mamma var hjemme til jeg var 10 år, hun sydde klær til oss og kjøpte på salg, vi campet alle ferier og ventet til mandag med å kjøpe brunost fordi vi var blakke og slikt. |
|
|
|
![]() |
|
|