Sv: Hva er egentlig vitsen
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Men når såpåss sterke uttrykk som at det er bermen som starter slike tråder og at slike tråder senker standarden på forumet, da begynner man jo virkelig å lure? I alle fall gjør jeg det.
Mener du at du begynner å lure på om man egentlig mener at slike tråder burde være forbudt? (Og er det forresten noen som har sagt at det er "bermen" som starter slike tråder? Det gikk meg hus forbi, i så fall.) Jeg er nemlig også ganske sikker på at ingen går inn for å forby denne typen tråder.
Jeg er for min egen del enig med Tinetoff i at jeg synes det er småekkelt med tråder der mye av poenget er å tigge sladder og "hemmelige" bilder, og at jeg skulle ønske det ikke var slike tråder her. (Ikke primært fordi jeg ikke er interessert i dem selv, men fordi jeg synes det er trist og ja, litt ekkelt at folk holder på slik.) Men jeg synes også det er viktig med den takhøyden som er her, og at den skal innebære at det er lov til å skrive ting som f.eks. jeg selv ikke liker.
Jeg synes det er veldig bra at man kan balansere "uheldige" tråder (altså, tråder man selv synes er uheldige) ved å komme med kritiske spørsmål og utfordre dem som deltar, at man kan ta opp spørsmålet om publikums og medias rolle og ansvar (moralsk og juridisk) i denne typen saker. Jeg mener veldig sterkt at den beste måten å "bekjempe" (for å bruke et sterkt ord) ytringer man ikke liker, er ved å svare på dem - utfordre dem som kommer med dem, og komme med mot-ytringer eller "alternative" ytringer selv. Har man frihet til å si hva man vil, så har man også selv ansvar for hva man velger å si, og jeg mener at man ansvarliggjør den enkelte som ytrer seg ved å komme med tilbakemeldinger direkte (her: ved å svare på poster, ved å rødprikke, ved å komme med motargumenter, eller ved å starte en egen tråd for å si hva man mener), i stedet for å f.eks. innføre forhåndsensur når det gjelder hva det er lov til å si.
- Og det ble litt i overkant bombastisk, men det er nå omtrent det jeg mener, da. Både om prikketigging, sladderutveksling og mer ubehagelige og potensielt "farlige" ytringer.