|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Men, hvis fortsatt, og så utstrakt bruk av TIEY ikke har noen effekt på resultatene, ikke engang på nasjonale prøver, hvorfor bruker de så mye tid på det da?
|
|
|
#22 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?
Ja, dette er jeg også spent på. Hvis de har et opplegg som skal "lære" oss foreldre hvordan vi skal bidra, og dermed får med flere foreldre, så tror jeg det er en veldig bra ting, og kan bidra til å få med foreldre som ellers ikke hadde fulgt opp lekser like mye. Og særlig hvis det fører til vaner som sprer seg til andre fag også. Men det gjenstår å se hvordan vi skal involveres.
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Dersom skulen nyttar mykje tid på å øva til nasjonale prøver, er det jo noko som ikkje stemmer. Prøvane skal vel speila det elevane kan, men om dei må øva er det jo ikkje samsvar med pensum. Eg veit at enkelte skular/ kommunar er ekstra opptatt av resultat, men dei burde jo i så fall gå i seg sjølv og sjå kor problemet ligg. Ikkje berre terpa borna for å oppnå gode resultat. Prøvane er jo bortkasta når dei ikkje kan visa til elevkunnskap vs. pensum.
|
|
|
#24 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo men TIEY gir jo bedre resultater på leseferdigheter, uten tvil. Men så er jo spørsmålet, er det bare det som teller? Om 70% av klassen leser utmerket så brukes fortsatt TIEY i utstrakt grad så lenge det er noen som ikke leser så godt.
|
|
|
#25 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Jeg synes det ble brukt mye tid på å øve seg til kartleggingsprøvene nå i 1. klasse og med sterk oppfordring til å øve hjemme og hvilke områder vi burde øve ekstra på. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Det jeg personlig mener er feil med de nasjonale prøvene jeg har erfaring med fra ungdomstrinnet, er at de er så utrolig langt fra det vi holder på med ellers. Spørsmålene stilles på en helt annet måte enn det man feks gjør på tentamen og eksamen. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
anglofil
Kartleggingsprøvene tok enda mer tid i 2 klasse på vår skole. Og de har også vært hele utgangspunktet for tilbakemeldinger på foreldresamtaler.
|
|
|
#28 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Jeg begynner å bli veldig skeptisk til de nasjonale prøvene. For noen år siden husker jeg at jeg leste i Aftenposten om skoler som regelrett jukset på prøvene ved å be de svakeste elevene holde seg hjemme den dagen prøven skulle avholdes. Skolene benektet det ikke engang når de ble konfrontert. Det er jo helt horribelt.
|
|
|
|
#29 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Jeg har hørt om skoler der enkelte elever får slippe nasjonale prøver, med den begrunnelse at de aller svakeste skal få slippe nederlagsfølelsen når de gjør det dårlig. (Såvidt jeg skjønner, får man resultatene umiddelbart på enkelte av prøvene). Den begrunnelsen skjønner jeg godt, og jeg mener det er riktig at man skal kunne frita. Men det bør gjelde veldig få.
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror du er veldig farget av at TIEY ikke fungerer særlig bra på din skole, Lisa, for jeg sitter ikke med samme erfaring som deg.
|
|
|
#31 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Dette er min helt personlige mening, men i forhold til feks PISA så synes jeg heller ikke det er noe rart at Norge skårer forholdvis dårlig der. Måten å stille spørsmål på er ganske lik nasjonale prøver, og det er ikke norske elver vant med. (Med mindre man blir spesielt drillet i akkurat dette.) |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bare en tilleggskommentar. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
anglofil
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Men det er jo ikke sant at TIEY ikke fungerer på vår skole slik man måler resultater i Osloskolen, så det er ikke det som er påstanden min. Skolen scorer jo nå veldig bra på prøver, og det er jo fint.
|
|
|
#35 |
|
Glamorøs
|
Ja, jeg mente "fungerer" som i fungerer slik at undervisningen blir velbalansert.
|
|
|
#36 |
|
anglofil
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Jeg er jo klar over at man ofte har en selektiv hukommelse på egen erfaring, men når startet "vi" med geografi på skolen?
|
|
|
#37 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Vi hadde o-fag. Det tror jeg at vi begynte med i 2. klasse.
|
|
|
|
#38 |
|
Glamorøs
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Jeg husker ikke spesielt mye fra barneskolen, men jeg tror ikke det var særlig mye mer enn norsk, matte og livssyn/religion de første par årene. Jeg husker vi begynte med o-fag i tredje, tror jeg, og første året var da viet til "heimstadlære".
|
|
|
#39 |
|
maler
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Religiøse høytider hadde de tidlig. Geografi tar de litt mer ad hoc, i hvertfall opp til 3. klasse. De lærer om Norge og så ser de på kartet hvor folk har reist, snakker om syden og verdensdeler og sånn. Jeg lurer på om det er i 4.-5. klasse det blir mer seriøst på de punktene der.
|
|
|
#40 |
|
anglofil
|
![]() |
|
|