Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg er så sint (terrorangrepene)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-11, 14:12   #41
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)

Den er ikke ment som noe diktat på vegne av andre enn meg selv. Jeg har lov til å si hva J E G forventer av andre. Og i saken om ABB forventer jeg at man tar oppfordringen om mer frihet og mer demokrati på alvor og ikke pisker opp lynsjestemning og drømmer om å se ham hverken torturert eller behandlet inhumant. Ikke fordi han selv er så fordømt ukrenkelig etter hva han har gjort, men fordi samfunnet vårt er altfor verdifullt til å henfalle til slike metoder.

Jeg står helt og fullstendig inne for formuleringen "jeg forventer" brukt på egne vegne.

Jeg står også helt inne for uttalelsen om at det finnes en del situasjoner der man ikke skal si hva man ville ha gjort med alt for stor sikkerhet.

Med dette mener jeg konkret at man ikke skal si at man feks ville beskyttet barn. Det er lov å håpe at man ville det. Ønske det og tro det også. Men de som løp det bena kunne bære dem vekk og berget eget liv skal slippe å se at andre er så sikre på at de ville stilt seg foran barn som var der - all den tid de selv reddet seg ved å flykte.

Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 14:16   #42
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg står helt og fullstendig inne for formuleringen "jeg forventer" brukt på egne vegne.

Så det viktigste er ikke å bli forstått og få frem budskapet slik at det mottas av andre, men å formulere deg slik du mener er best?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 14:20   #43
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Så det viktigste er ikke å bli forstått og få frem budskapet slik at det mottas av andre, men å formulere deg slik du mener er best?

Du er deilig vrang nå?
Det er absolutt ikke du som leser med littegranne vrange briller på, og kanskje skal se etter om du misforsto? Hm?

Jeg pleier å prøve å formulere meg slik at jeg håper folk skal forstå meg. Det er ikke alltid det lykkes. I likhet med mange andre her som du sikkert ikke tror lider av storhetstanker av den grunn. Jeg ser at så langt i denne tråden så er det noen som skjønte hva jeg mente, og du som ikke skjønte hva jeg mente. Jeg kan sikkert bli bedre neste gang - det innlegget du er så hissig over er skrevet på mobilen og da blir gjerne innleggene noe kortere. Det er dog fremdeles ganske tydelig hvem "jeg" representerer. Jeg står fremdeles fullstendig inne for at jeg har all mulig ryggdekning for å kunne formulere "jeg forventer" uten å tillegges at jeg uttaler meg på vegne av andre enn nettopp meg.

Jeg påberoper meg også retten til å ha forventninger til andre mennesker.

Du finner nok mer å irritere deg over hvis du vil.

Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 14:22   #44
Slettet bruker
Passiv

Standard

Forøvrig er det igrunnen greit å få en avklaring på om dette er et forum der det er ok å oppfordre til drap og tortur. Isåfall er jeg ferdig her for all fremtid.

Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 14:26   #45
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg også. Ikke dersom det oppfordres til det (særinger kommer det hit og av og til), men dersom det er "ansett som ok fra den gererelle holdning". Da er jeg ute.

Gammel 31-07-11, 14:44   #46
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du finner nok mer å irritere deg over hvis du vil.

Ja, hvis jeg fortsatte å lese noe av det du skriver, så ville jeg garantert finne mer. Jeg pleier normalt ikke å lese det du skriver, det er nok best sånn.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 14:48   #47
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Ja, hvis jeg fortsatte å lese noe av det du skriver, så ville jeg garantert finne mer. Jeg pleier normalt ikke å lese det du skriver, det er nok best sånn.

Det er nok like greit da, ja.
Det er nok ikke så mye smart å hente i det jeg slenger rundt meg lell.

Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 14:54   #48
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Forøvrig er det igrunnen greit å få en avklaring på om dette er et forum der det er ok å oppfordre til drap og tortur. Isåfall er jeg ferdig her for all fremtid.

Jeg liker å tro at dette er et forum hvor man kan få lov å si det man føler, tenker og mener - akkurat nå, akkurat når det gjør mest vondt og man er mest sint. Fordi man av og til trenger å si de tingene man tenker der og da, men som man kanskje ikke mener når ting kommer litt på avstand. Jeg tror det vil ta lang tid før disse sårene gror, selv for de av oss som var så heldige å ikke bli direkte rammet.

La meg fortelle deg hva jeg forventer. Jeg forventer at det samfunnet jeg er en del av klarer å ivareta rettighetene også til gjerningsmannen. Jeg forventer at rettsystemet klarer å gjøre jobben sin, slik det skal, fordi det er det riktige.

Men fremfor alt forventer jeg at vi, i en slik uvirkelig situasjon, som samfunn klarer å akseptere at det finnes utallige måter å uttrykke sin sorg og sitt sinne på. Jeg er rasende, på gjerningsmannen, rasende fordi han ikke ble oppdaget tidligere, rasende fordi det systemet jeg har brukt store deler av mitt liv på å tro på og forklare og forsvare når ubegripelige forbrytelser har skjedd, nå fremstår for meg som utilstrekkelig og latterlig. Jeg klarer ikke å få de straffer vi kan tilby til å stå i samsvar med forbrytelsen, det er rett og slett for stort, for grusomt. Og jeg er rasende på meg selv fordi jeg ikke klarer å tro på de rette tingene også nå. Jeg har diskutert med folk tidligere, jeg har forklart og forsvart systemet når barn har blitt voldtatt og gamle damer drept, jeg har trodd og trodd på nødvendigheten av å tillate folk å tre inn i samfunnet igjen en dag. Jeg har forklart nødvendigheten av behandling og muligheter til undervisning og sosialisering. Denne gangen sitter ordene fast i halsen min, jeg kan ikke si de, jeg klarer ikke tro på det. Hvorfor i helvete skal denne personen noen gang slippe fri? Hvorfor skal han ha retten til et liv? Finnes det virkelig ikke en grense hvor man sier at dette er for mye, dette er for grusomt, denne personen vil aldri kunne være en del av samfunnet?

Jeg vet ikke hva jeg vil skal skje med ham. Jeg er imot dødstraff og tortur, bare så det er nevnt. Og jeg er glad han må ta den rettsaken som kommer, selv om jeg virkelig ikke tror han vil bry seg. Hvis det ikke bryr deg å skyte barn, vil det da bry deg å sitte i en rettsal og møte de pårørende? Vil det bry ham å tilbringe resten av livet i fengsel/sikring?

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 15:02   #49
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det spørs hva du mener med "ok".

Vi har hatt flere dødsstraffdiskusjoner hvor flere har ytret støtte til det uten at de har blitt kastet ut av forumet eller sensurert.

Men disse har fått sterk motbør fra andre FP-brukere, så man kan ikke regne med at man får si sånne meninger i fred.

Gammel 31-07-11, 15:03   #50
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det sinnet, den frustrasjonen, og de følelsene synes jeg er greit, Høst. Det er ikke det samme som aksept for drapsoppfordringer. Langt derfra.

Gammel 31-07-11, 15:06   #51
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg forstår behovet for å innlemme ABB i den samme sorgen man føler selv. Virkelig forstår den helt ned i tærne. Behovet for at han skal forstå med alle de følelser han har i kroppen hva han har gjort og angre seg i fillebiter. Jeg forstår det så jeg kjenner det i kroppen. Det er ikke noe rart i det hele tatt. Det er et helt naturlig behov å føle på. Man kan trenge å snakke om det også. Virkelig lufte det ut. Man finner kanskje ikke fred uten å få sagt høyt at man selv står og kjenner på et hat som krever å mettes. Det er ikke en eneste følelse i en slik prossess som ikke fortjener respekt.

Men det er ikke det samme som å skrive ting på nett og stille seg bak en mening hvor man kaster det samfunnet bygger på ut og lar hevnlysten ta overhånd. Det er jo sånt ABB drev med det - skrev ting om hva han syns var en grei måte å få mettet sine følelser på. Vi er ikke der, er vi vel?

Jeg tror forøvrig ikke det vil plage ABB all verdens å møte i noen rettssal, se overlevende eller pårørende eller noe som helst. Det går nok temmelig greit, tenker jeg. Men det er ikke så viktig, egentlig. Det som er det viktige er det alle de direkte berørte har stått og ropt i kor i en uke nå - at han får nå bare sitte der selv, men han får søren ikke ødelegge oss. Vi skal beholde systemet vårt helt og inntakt - han skal ikke få den ene tingen han ønsket seg med kaos og endring. Den eneste endringen han skal se er blomster og hender som holder hverandre og mennesker som nekter å la sinne og redsel ta overhånd. Det er der vi kan gjøre noe. Om vi burer ABB inne i 14 eller 1400 år er ikke i nærheten av å være så viktig som at vi tar vare på det der. Bonusen blir at det er det eneste vi egentlig kan gjøre ham som han vil syns er leit også.

Og det betyr jo at vi ikke akkurat gråter over barndommen til ABB - men vi lar ham ikke gjøre oss til hevnlystne mennesker like sinna og forblindet av hat som han selv heller.

Tenker jeg at er viktig.

Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 15:08   #52
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det spørs hva du mener med "ok".

Vi har hatt flere dødsstraffdiskusjoner hvor flere har ytret støtte til det uten at de har blitt kastet ut av forumet eller sensurert.

Men disse har fått sterk motbør fra andre FP-brukere, så man kan ikke regne med at man får si sånne meninger i fred.

Jeg mener ok som i at de fleste her synes tortur eller dødsstraff av ABB uten at det er støtte for det i et lovverk er greit, bare fordi vi hater den tosken så innmari. Man kan gjerne diskutere lovendringer for eksempel, men om flertallet av brukerne på FP stiller seg bak at det er en fin ting å knerte ABB på første luftepause så har jeg havnet på feil forum.

Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 16:17   #53
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Han er jo forstyrret og jeg vil jo tro at han får behandling

Jeg er redd for at vi har litt i overkant tiltro til "behandling". Jeg hører ofte behandlingstanken som (noe jeg tolker som) en slags trøst for handlinger som er vanskelige å fatte, h*n "får jo behandling". Problemet er jo at slett ikke alle vil nyttiggjøre seg behandling. Kan man behandle alt og alle? Jeg tror vi trenger litt nyansering av hva behandling egentlig er og kan være, samt begrensninger. Det er ikke slik at man, så lenge man kommer i "behandling", er fremtida reddet. Man kan ikke bestemme at alle skal behandles, fordi viljen til endring varierer fra person til person. Evnen også, for den del. Derfor mener jeg det er litt skummelt om systemet vårt baserer seg på at alle kan endres. Hvem har ansvar for de som ikke er endret etter soning, for eksempel? Og hvem bør ha ansvaret? Og har vi et systemt som fanger opp dette?

Som svar på spørsmålet ditt, så har man jo tilbud om psykologbehandling i fengsel (spesielt ved forvaring), men dersom en person dømmes til f.eks. tvungent psykisk helsevern, kan denne dommen omgjøres til forvaring i spesielle tilfeller. Forvaringsdømte (og andre innsatte) kan jo også overføres til psykiatrien under soning.

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Et fengselsår er ikke kortere enn vanlige år. Reglene er strammet inn, det er ingen automatikk i at man slippes ut raskere tross god oppførsel. Hver sak vurderes individuelt. Denne saken her er uhyre spesiell og ingen her vet hva som vil skje når soningen nærmer seg slutten.

Jeg vil bare gjenta dette. Som Pelle allerede har sagt, er det ikke noe som heter "fengselsår". Man har mulighet til å søke om å bli prøveløslatt ved soning av 2/3 av straffen, men det er ingen automatikk i dette.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 16:20   #54
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener ok som i at de fleste her synes tortur eller dødsstraff av ABB uten at det er støtte for det i et lovverk er greit, bare fordi vi hater den tosken så innmari. Man kan gjerne diskutere lovendringer for eksempel, men om flertallet av brukerne på FP stiller seg bak at det er en fin ting å knerte ABB på første luftepause så har jeg havnet på feil forum.

Jeg tenker at i slike tider så er det ekstra viktig at den som klarer fortsatt å se hva som er kjerneverdiene i vårt samfunn tar da og involverer seg, diskuterer og argumenterer og står mot mobben.

Jeg kan ikke si noe om flertallets meninger her på FP, men det har vært som oftest sånn at en og annen av de som jeg tenker på som "godfolka" har tatt opp hansken og giddet å forsvare fornuften. Alt etter som hvem som har tid og krefter. Og jeg mener at det er grunnen til at FP er så bra, som oftest har det kommet gode argumenter som har holdt mobbtendensen i sjakk.

Jeg er fraværende for tiden, og leser fra tlf. Men om du mener at folk er for blodtørstige så er det i disse tider ikke tingen å trekke seg fra diskusjonene.

Gammel 31-07-11, 16:21   #55
Blåklokke
Leser FP

Blåklokke sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
Blåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes en ung dame som er overlevende fra Utøya sa det meget bra i går:

"ABB vil heller bli hatet enn å bli glemt. Derfor skal vi glemme han og fortsette livene våre og kjempe for det vi tror på"

Det gikk rett i hjerterota på meg.

En ting er sikkert, ABB vil aldri få et godt liv etter hva han har gjort. Jeg håper og tror at han en dag "våkner" fra den tilstanden han er i dag og da vil nok smerten bli uutholdelig.

Jeg har ikke tro på dødsstraff og mener det er betydelig verre straff for han å måtte leve med sine ugjerninger. Tenk den dagen han slipper ut og skal møte verden - tror dere han blir tatt imot med åpne armer og klapp på skulderen?

Gammel 31-07-11, 16:27   #56
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

For ordens skyld: Jeg er mot dødsstraff også i dette tilfellet, og mener han bør aldri slippe ut (noe som er svært sannsynlig at han aldri blir) og jeg tror ikke det er mulig å rehabilitere den tufsen inn til noe nyttig menneske.

Og så føler jeg at han skulle blitt stilt opp på torget til offentlig latterliggjøring hver uke. Men jeg mener det ikke.

Gammel 31-07-11, 16:31   #57
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg stoler 100% på at de som skal dømme og ta vare på abb klarer det sånn at resten av verden er trygg for ham.

Noen "straff" som kan være "passende" for så jævelske forbrytelser finnes vel kanskje ikke i noe land? Han kommer ALDRI til å få som fortjent, så det viktigste for meg er at vi andre kan være trygge.

Gammel 31-07-11, 16:41   #58
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan godt presisere min uttalelse om at jeg håper noen tar ham før han evt. slipper ut igjen. Jeg er i mot dødstraff. Jeg er i mot tortur. Jeg er i mot at mennesker skal ta loven i egne hender og knerte folk vi ikke liker. Jeg er for et rettferdig rettsystem. Men jeg håper at han aldri slipper ut, rett og slett fordi jeg er redd for hva han kan finne på å gjøre da. Både selv, og som mentor for andre gærninger. I fornuften min vil jeg ikke at noen skal drepe ham, verken politi, andre fanger eller han selv. Men i redselen min ønsker jeg ham ikke ut igjen og da heller død. Uten at jeg av den grunn oppfordrer til drap. Det er for meg forskjell på desperate følelser og fornuft. Samfunnet, og menneskene i det skal styres av fornuft.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 16:44   #59
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg kan godt presisere min uttalelse om at jeg håper noen tar ham før han evt. slipper ut igjen. Jeg er i mot dødstraff. Jeg er i mot tortur. Jeg er i mot at mennesker skal ta loven i egne hender og knerte folk vi ikke liker. Jeg er for et rettferdig rettsystem. Men jeg håper at han aldri slipper ut, rett og slett fordi jeg er redd for hva han kan finne på å gjøre da. Både selv, og som mentor for andre gærninger. I fornuften min vil jeg ikke at noen skal drepe ham, verken politi, andre fanger eller han selv. Men i redselen min ønsker jeg ham ikke ut igjen. Uten at jeg av den grunn oppfordrer til drap.

Men han kommer vel til å få en forvaringsdom vel? Etter hva jeg har lest (knall dårlig kildekritikk, I know) så tror mange juskompente mennesker at han nok ikke kommer ut noen gang.

Gammel 31-07-11, 16:47   #60
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men han kommer vel til å få en forvaringsdom vel? Etter hva jeg har lest (knall dårlig kildekritikk, I know) så tror mange juskompente mennesker at han nok ikke kommer ut noen gang.

Det tror ikke jeg heller. Om han får forvaring eller fengsel eller whatever er ikke viktig for meg, så lenge han blir holdt inne.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:26.