|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Passiv
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Den er ikke ment som noe diktat på vegne av andre enn meg selv. Jeg har lov til å si hva J E G forventer av andre. Og i saken om ABB forventer jeg at man tar oppfordringen om mer frihet og mer demokrati på alvor og ikke pisker opp lynsjestemning og drømmer om å se ham hverken torturert eller behandlet inhumant. Ikke fordi han selv er så fordømt ukrenkelig etter hva han har gjort, men fordi samfunnet vårt er altfor verdifullt til å henfalle til slike metoder. |
|
|
|
#42 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)
Så det viktigste er ikke å bli forstått og få frem budskapet slik at det mottas av andre, men å formulere deg slik du mener er best?
|
|
|
#43 |
|
Passiv
|
Du er deilig vrang nå? |
|
|
|
#44 |
|
Passiv
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Forøvrig er det igrunnen greit å få en avklaring på om dette er et forum der det er ok å oppfordre til drap og tortur. Isåfall er jeg ferdig her for all fremtid. |
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Jeg også. Ikke dersom det oppfordres til det (særinger kommer det hit og av og til), men dersom det er "ansett som ok fra den gererelle holdning". Da er jeg ute.
|
|
|
#46 |
|
Introvert optimist
|
Ja, hvis jeg fortsatte å lese noe av det du skriver, så ville jeg garantert finne mer. Jeg pleier normalt ikke å lese det du skriver, det er nok best sånn.
|
|
|
#47 |
|
Passiv
|
Det er nok like greit da, ja. |
|
|
|
#48 |
|
Ad astra
|
Jeg liker å tro at dette er et forum hvor man kan få lov å si det man føler, tenker og mener - akkurat nå, akkurat når det gjør mest vondt og man er mest sint. Fordi man av og til trenger å si de tingene man tenker der og da, men som man kanskje ikke mener når ting kommer litt på avstand. Jeg tror det vil ta lang tid før disse sårene gror, selv for de av oss som var så heldige å ikke bli direkte rammet.
|
|
|
#49 |
|
Mother of Dragons
|
Det spørs hva du mener med "ok".
|
|
|
#50 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Det sinnet, den frustrasjonen, og de følelsene synes jeg er greit, Høst. Det er ikke det samme som aksept for drapsoppfordringer. Langt derfra.
|
|
|
#51 |
|
Passiv
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Jeg forstår behovet for å innlemme ABB i den samme sorgen man føler selv. Virkelig forstår den helt ned i tærne. Behovet for at han skal forstå med alle de følelser han har i kroppen hva han har gjort og angre seg i fillebiter. Jeg forstår det så jeg kjenner det i kroppen. Det er ikke noe rart i det hele tatt. Det er et helt naturlig behov å føle på. Man kan trenge å snakke om det også. Virkelig lufte det ut. Man finner kanskje ikke fred uten å få sagt høyt at man selv står og kjenner på et hat som krever å mettes. Det er ikke en eneste følelse i en slik prossess som ikke fortjener respekt. |
|
|
|
#52 |
|
Passiv
|
Jeg mener ok som i at de fleste her synes tortur eller dødsstraff av ABB uten at det er støtte for det i et lovverk er greit, bare fordi vi hater den tosken så innmari. Man kan gjerne diskutere lovendringer for eksempel, men om flertallet av brukerne på FP stiller seg bak at det er en fin ting å knerte ABB på første luftepause så har jeg havnet på feil forum. |
|
|
|
#53 |
|
Sperret
|
Jeg er redd for at vi har litt i overkant tiltro til "behandling". Jeg hører ofte behandlingstanken som (noe jeg tolker som) en slags trøst for handlinger som er vanskelige å fatte, h*n "får jo behandling". Problemet er jo at slett ikke alle vil nyttiggjøre seg behandling. Kan man behandle alt og alle? Jeg tror vi trenger litt nyansering av hva behandling egentlig er og kan være, samt begrensninger. Det er ikke slik at man, så lenge man kommer i "behandling", er fremtida reddet. Man kan ikke bestemme at alle skal behandles, fordi viljen til endring varierer fra person til person. Evnen også, for den del. Derfor mener jeg det er litt skummelt om systemet vårt baserer seg på at alle kan endres. Hvem har ansvar for de som ikke er endret etter soning, for eksempel? Og hvem bør ha ansvaret? Og har vi et systemt som fanger opp dette?
Jeg vil bare gjenta dette. Som Pelle allerede har sagt, er det ikke noe som heter "fengselsår". Man har mulighet til å søke om å bli prøveløslatt ved soning av 2/3 av straffen, men det er ingen automatikk i dette. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg tenker at i slike tider så er det ekstra viktig at den som klarer fortsatt å se hva som er kjerneverdiene i vårt samfunn tar da og involverer seg, diskuterer og argumenterer og står mot mobben.
|
|
|
#55 |
|
Leser FP
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Jeg synes en ung dame som er overlevende fra Utøya sa det meget bra i går:
|
|
|
#56 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)For ordens skyld: Jeg er mot dødsstraff også i dette tilfellet, og mener han bør aldri slippe ut (noe som er svært sannsynlig at han aldri blir) og jeg tror ikke det er mulig å rehabilitere den tufsen inn til noe nyttig menneske.
|
|
|
#57 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Jeg stoler 100% på at de som skal dømme og ta vare på abb klarer det sånn at resten av verden er trygg for ham.
|
|
|
#58 |
|
Glamorøs
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Jeg kan godt presisere min uttalelse om at jeg håper noen tar ham før han evt. slipper ut igjen. Jeg er i mot dødstraff. Jeg er i mot tortur. Jeg er i mot at mennesker skal ta loven i egne hender og knerte folk vi ikke liker. Jeg er for et rettferdig rettsystem. Men jeg håper at han aldri slipper ut, rett og slett fordi jeg er redd for hva han kan finne på å gjøre da. Både selv, og som mentor for andre gærninger. I fornuften min vil jeg ikke at noen skal drepe ham, verken politi, andre fanger eller han selv. Men i redselen min ønsker jeg ham ikke ut igjen og da heller død. Uten at jeg av den grunn oppfordrer til drap. Det er for meg forskjell på desperate følelser og fornuft. Samfunnet, og menneskene i det skal styres av fornuft.
|
|
|
#59 |
|
Mother of Dragons
|
Men han kommer vel til å få en forvaringsdom vel? Etter hva jeg har lest (knall dårlig kildekritikk, I know) så tror mange juskompente mennesker at han nok ikke kommer ut noen gang.
|
|
|
#60 |
|
Glamorøs
|
Det tror ikke jeg heller. Om han får forvaring eller fengsel eller whatever er ikke viktig for meg, så lenge han blir holdt inne.
|
![]() |
|
|