|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?Selv om jeg er sliten etter en lang dag, så er jeg vel mer opplagt en natt til lørdag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
![]() ![]() |
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?[quote=Milfrid;1648903]Jeg begynte å tenke på dette da jeg leste trådene om partnerdrap, men syntes det ble å spore diskusjonen litt vel mye av, om jeg tok temaet opp der. Det ble av noen hevdet at drapsmenn var onde mennesker. Og da begynte jeg å lure litt på hva et ondt menneske er, og hva som gjør et menneske ondt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?
Jeg mener at om det ikke er direkte omsorgssvikt, så er det i alle fall svikt av barnet. Og hvis man selv ikke får kjærlighet og nærhet, hvordan skal man da lære å gi det selv? Madam Mim skrev mye bra.
![]() |
#64 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?Håper det er ok at jeg drar denne tråden opp igjen. Jeg syns den har blitt veldig relevant igjen, etter hendelsene i Oslo forrige fredag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
weird
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?Hvordan han kunne gjøre dette er det kanskje umulig å noen sinne forstå. Altså forstå ham. Men kanskje vi kan lære noe om hvordan dette kunne skje? Hvordan vi kanskje kunne ha fanget dette opp før det skjedde?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Passiv
|
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?Jeg synes ikke han virker så rar at man ikke kan se at det er flere der ute som ligner jeg. Denne her har dog hatt større og mer ambisiøs gjennomføringsplan enn normalt for å si det mildt. Men mangelen på empati, storhetstankene, fiendebildet og det der - det har jeg sett før. |
![]() |
![]() |
#67 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?Jeg holder ved svaret jeg ga tidligere. Jeg er rimelig sikker på at enkelte personlighetsforstyrrelser er medfødt i større eller mindre grad. Klart at oppvekst og opplevelser har en del å si, men jeg tror ikke all skyld kan legges ved Mamma Behrings sine føtter, eller hennes eks manns for den saks skyld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?Jeg tror ikke noen ER slemme eller onde. For i det øyeblikket vi definerer dem slik, så fratar vi dem ansvar for handlingene sine.
![]() |
#69 |
Passiv
|
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?gajamor - du har en pen innstilling, men jeg tror den er for naiv og med for mye håp altså. Man kan fint være et virkelig dårlig menneske som ikke ser det minste problem med noe som helst av egne gjerninger samme hvor ille de er. Man kan rett og slett være slem tvers gjennom. Og det er mange, mange, mange som aldri noensinne vil evne eller sågar ønske å utvikle såpass empati at de vil se noe problem med å te seg sånn heller. Man kan ikke få dem til å angre seg samme hva man gjør. Men man kan ta dem ut av sirkulasjon i lang tid og man kan føle den tilfredsstillelsen man eventuelt evner selv ved å vite at de plages ved å sitte i fengsel i en eller annen grad. |
![]() |
![]() |
#70 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?Veldig relevant tråd og jeg har merket meg at mange har ropt om ondskap i denne saken. (også på Fp)
![]() |
#71 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?En interessant artikkel. ABB ser vel på seg som en kjemper for en sak, som ble så viktig for han at han måtte ofre noe. I forhold til definisjonen egoisme nevnt i tråden, så kan det jo knyttes til det. Hans behov ble viktigere enn andres. Det var ingen ting som stoppet han. Han kunne, og han følte han måtte. En tvangshandling som måtte gjennomføres, av frykt for den verden han så for seg etter hvert. Saken ble større og viktigere enn empatien. Hans logikk forlot den normale menneskelige fornuft. Men han var klar over at det var en ugjerning. Han var klar over reaksjonene som ville komme. Men i motsetning til hos de fleste andre, så anså han tydeligvis det mulig å leve med å ha gjort noe sånt. Den følelsesmessige straffen - skyldfølelsen - kan han ikke ha fryktet, eller kanskje det er en del av offeret han følte han måtte gi? Men når evnen til å følge skyld og empati er borte, hva har man igjen da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?Jeg så for noen år tilbake et program på NRK2 som tok dette tema. Fengselsvesenet og dets forhold til arv og miljø. Jeg klarer ikke finne igjen klippet noen steder beklager. Essensen i programmet er at fengselsvesenet bare forholder seg til miljø, altså at man straffer mennesker for å begå handlinger. Teser som ble fremlagt i programmet var at arv muligens kan skyldes at en person ikke er like "ansvarlig" for sine handlinger, fordi han er født sånn.
![]() |
#73 |
bygger
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
![]() ![]() |
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?En sak jeg savner i denne debatten er: hva er ondskap, hva er det å være slem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Passiv
|
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?Det å ikke se et problem med å myrde 76 mennesker mens man synger og ler fordi man snurter over mangel på tilbedelse vil jeg si er et bra eksempel på slem og ond. |
![]() |
![]() |
#75 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?Jeg er ikke uenig, Smilefjes, men liker jo å diskutere. Din side er den ene. Han har uttalt (via media) at han synte det var synd, at han fryktet han ikke ville klare der osv, men at det var helt nødvendig for SAKEN. Såvidt vi vet har han ikke vært voldelig eller farlig før. Så om vi ser ham som "grunnleggende god", men med dårlig miljøpåvirkning, oppvekstforhold osv, er det da riktig å kalle ham ond?
![]() |
#76 |
Passiv
|
Summen av de valgene han har tatt gjør det etter min mening greit å avskrive den her som bad material. |
![]() |
![]() |
#77 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?Psykopatiske trekk er arvelig, men miljøet kan påvirke hvordan det slår ut ( det fins også ulike grader av psykopatiske trekk. ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Passiv
|
Psykopati er ikke noen diagnose eller medisinsk betegnelse i det hele tatt, så å slå fast at det er en arvelig tilstand er litt i kjappeste laget. |
![]() |
![]() |
#79 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Det er forsket på arvelighet ifht psykopatiske trekk, og det er funnet en klar sammenheng med arv, ja. Men det kreves miljøfaktorer også. Har dessverre hatt nærkontakt en periode i livet, og satte meg endel inn i det i tillegg til samtaler med fagpersonell. Psykopati er ikke en diagnose, man snakker om psykopatiske trekk, og det kan variere hva det innebærer. Innholdet slik det oppfattes er reelt nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
maler
|
![]() Sv: Er noen mennesker født onde?Hva er ondskap da? Jeg sliter litt med å dele inn verden i god og ond, spesielt når man skal definere småbarn. Men klart at noen har fått utdelt et sett gener som gjør det mer sannsynlig at de vil utvikle en lite sympatisk personlighet. Og blander man dette med å havne i feil miljø/få feil saker å brenne for, kan man fort ende med noe som minner om ondskap.
![]() |
|
|