Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er noen mennesker født onde?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 21:30   #1
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er noen mennesker født onde?

Jeg begynte å tenke på dette da jeg leste trådene om partnerdrap, men syntes det ble å spore diskusjonen litt vel mye av, om jeg tok temaet opp der. Det ble av noen hevdet at drapsmenn var onde mennesker. Og da begynte jeg å lure litt på hva et ondt menneske er, og hva som gjør et menneske ondt?

Jeg tror ikke at mennesker blir født onde. Ok, vi kommer med et visst genetisk grunnlag og et grunnlag for personligheten vår, men jeg tror vi formes gjennom oppveksten, ut fra den oppdragelse og kjærlighet - eller mangel på det - vi får.

Feks er det bevist at barn som har en ustabil barndom, med mange "omsorgspersoner" og lite nærhet, kan utvikle tilknytningsforstyrrelser av ulik grad. Som gjør at man blir mindre empatisk og i verste tilfelle rett og slett psykopatisk. Man mister evnen til å knytte seg til andre mennesker, og svik i tidlig barndom kan gi varige og uhelbredelige skader på sjelen.

Det er lett å synes synd på barn som vokser opp i hjem hvor de blir mishandlet og neglisert, men på et eller annet tidspunkt slutter disse barna å være små man synes synd på, og i noen tilfeller ender de opp som voksne man er redd for. Tror jeg.

Min teroi er altså at ingen mennesker er født onde, men at de er et produkt av sine omgivelser. De har kanskje en medfødtpersonlighet som gjør dem mer disponert for å bli negativt påvirket av en dårlig oppvekst, jeg prøver IKKE å si at alle som har hatt en kjiip eller til og med grusom barndom, er potensielle drapsmen! Men jeg tror at alle som ender som drapsmenn må ha blitt skadet på et eller annet vis på et eller annet tidspunkt. Eller være født med eller ha fått en hjerneskade på et eller annet tidspunkt.

Uten at jeg synes at en dårlig barndom rettferdiggjør drap da...

Naiv?

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:19   #2
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.697
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Jo mer erfaring jeg får innenfor psykiatrien, jo mer ser jeg viktigheten av å ta med relasjon og tilknytningsteori når man skal se på personlighetsutvikling.

Likevel forskes det endel på dette med medfødt ondskap. Har ikke så mye kunnskap om det selv, men i følge en kollega (psykolog) så heller man i den retning at slike personlighetstrekk kan være medfødt.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:23   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.061
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Jeg tror ikke alltid at man kan legge skylden på en grusom barndom. Det finnes jo drapsmenn/-kvinner og voldsutøvere som har søsken som klarer seg veldig bra.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:23   #4
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Jeg tror ekelte personlighetstrekk eller personlighetsavvik er medfødt. Eller jeg er rimelig sikker på det.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:25   #5
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tror ikke alltid at man kan legge skylden på en grusom barndom. Det finnes jo drapsmenn/-kvinner og voldsutøvere som har søsken som klarer seg veldig bra.

Ja, men det kan skyldes at man har ulike forutsetninger mht personlighet. Som sagt mener jeg ikke at alle som har hatt en vond barndom er potensielle drapsmenn.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:25   #6
Gwen
Midtsommerprinsesse
 
Gwen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 977
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Jeg hadde tenkt til å skrive rundt hva jeg mener, men jeg synes denne setningen din oppsummerer hva jeg synes så da låner jeg den.

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Min teroi er altså at ingen mennesker er født onde, men at de er et produkt av sine omgivelser.

__________________
2004 | 2005
Gwen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:25   #7
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.697
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tror ikke alltid at man kan legge skylden på en grusom barndom. Det finnes jo drapsmenn/-kvinner og voldsutøvere som har søsken som klarer seg veldig bra.

Absolutt! Det er det haugevis av eksempler på, og ingen tvil om. Det handler om medfødt sårbarhet og hvordan barnet takler disse vanskene.

Det som er interessant er jo disse som har hatt en normal barndom, gode omsorgspersoner osv, men som begår fæle handlinger til tross for dette.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:29   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Jeg er rimelig sikker på at man kan fødes med forutsetninger som gjør man mer disponert for personlighetsavvik og forstyrrelser.

Resiliens avhenger mye av barnets egen "deltagelse" i eget liv, og barn har helt klart forskjellige forutsetninger (intelligens, utseendet, f eks) for dette. Det er vel sjelden meningen at man skal "skylde på" en vanskelig barndom, og unnskylde, men heller forklare.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:33   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.061
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Ja, men det kan skyldes at man har ulike forutsetninger mht personlighet. Som sagt mener jeg ikke at alle som har hatt en vond barndom er potensielle drapsmenn.

Nettopp. Slik at noen i en søskenflokk er født "ondere" enn andre.

Det finnes jo potensielle mordere/voldsutøvere med høyst forskjellig barndom selv om de som har hatt det tøft i barndommen er overrepresentert.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:35   #10
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg tror ekelte personlighetstrekk eller personlighetsavvik er medfødt. Eller jeg er rimelig sikker på det.

Jeg tror heller ikke at man fødes 100% like, jeg tror også at man har et utgangspunkt. Men jeg tror ikke at noen mennesker er født onde. Jeg tror enten at de må ha en medfødt hjerneskade - kall det gjerne personlighetsavvik, eller at de har opplevd ting i oppveksten.

At noen er mer disponert for psykiske sykdommer enn andre er jeg ikke i tvil om. Psykisk sykdom er vel bevist arvelig.

Men psykisk syke mennesker er jo ikke automatisk onde, eller potensielt onde.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:37   #11
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.916
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Jeg tror at noen er mer disponert for å bli "onde" enn andre. Men at man ikke må bli ond likevel, jeg tror på at alle har en egen vilje.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:38   #12
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.697
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg tror heller ikke at man fødes 100% like, jeg tror også at man har et utgangspunkt. Men jeg tror ikke at noen mennesker er født onde. Jeg tror enten at de må ha en medfødt hjerneskade - kall det gjerne personlighetsavvik, eller at de har opplevd ting i oppveksten.

At noen er mer disponert for psykiske sykdommer enn andre er jeg ikke i tvil om. Psykisk sykdom er vel bevist arvelig.

Men psykisk syke mennesker er jo ikke automatisk onde, eller potensielt onde.

Det kommer vel an på hvordan du definerer ondskap. Jeg tenker på det med utgangspunkt i handlingene. Og da er det det samme om det er en hjerneskade eller "noe annet" som er årsaken. Poenget er at det er medfødt, så da mener du jo egentlig at det er mulig å bli født "ond".

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:39   #13
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.697
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Altså: tror dere at det er mulig at et barn med helt optimale oppvekstforhold vil begå onde handlinger som voksen?

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:41   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Altså: tror dere at det er mulig at et barn med helt optimale oppvekstforhold vil begå onde handlinger som voksen?

Ja, det tror jeg er mulig.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:42   #15
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Altså: tror dere at det er mulig at et barn med helt optimale oppvekstforhold vil begå onde handlinger som voksen?

For å snu på spørsmålet: fins det universale optimale oppvekstforhold?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:44   #16
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Nei, jeg tror ikke det finnes helt optimale forhold. Jeg så på det som et hypotetisk spørsmål. Om det fantes helt optimale oppvekstforhold, så tror jeg likevel det kunne vokse opp mennesker der som ville begått onde handlinger.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:44   #17
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.697
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

For å snu på spørsmålet: fins det universale optimale oppvekstforhold?

Jeg skrev kort om betydningen av tilknytning og relasjoner. Så det er det jeg tar utgangspunkt i.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:46   #18
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Nettopp. Slik at noen i en søskenflokk er født "ondere" enn andre.

Det finnes jo potensielle mordere/voldsutøvere med høyst forskjellig barndom selv om de som har hatt det tøft i barndommen er overrepresentert.

Det er der jeg er uenig. Jeg mener at de bare er født med forutsetninger som gjør at de responderer på hendelser på en annen måte.

Men jeg har jo ikke peiling, sånn egentlig, det er bare noe jeg tror . Jeg klarer bare ikke å se for meg små babyer som født onde. Jeg tror at det må være noe - slag i hode eller foreldre som ikke ga nok nærhet på kritiske tidspunkt i livet. Et eller annet som har skadet barnet i etterkant av fødselen.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:48   #19
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg skrev kort om betydningen av tilknytning og relasjoner. Så det er det jeg tar utgangspunkt i.

Eg ser den altså , eg berre problematiserer tanken om at ulike personar har ulike behov.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:57   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.061
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er noen mennesker født onde?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Altså: tror dere at det er mulig at et barn med helt optimale oppvekstforhold vil begå onde handlinger som voksen?

Ja. Det tror jeg. Emapti er noe man kan lære om, men ikke alltid tilegner seg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no