Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Finansdepartementet har eksplodert!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-11, 11:26   #821
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Finansdepartementet har eksplodert!

Da er vi på plan ja.
De samler seg ikke egentlig - men de tiltrekkes av å ha en felles ytre fiende og bytter cheerleading med hverandre i kampen - uten likevel å ha solidaritet og samhold med hverandre. Jeg vil tro hver og en av dem føler fellesskap og støtte fra de andre - uten å tenke at de skal gi støtte eller fellesskap selv. Jeg tror det er sånn det er å føle seg litt opphøyet. Også holder de ryggdekning - det er sikkert ikke så mange av dem som støtter Breivik i dag. I dag kan de himle med øynene og si at han var litt for sprø, og vente til støvet legger seg før de setter i gang igjen.

Gammel 24-07-11, 11:26   #822
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Har dere noengang diskutert med umodne ungdommer som kan finne på å si at de beundrer Hitler fordi han fikk utrettet så mye? Hos noen går det over til å ta inn større deler av ideologien, andre vokser det av seg. Jeg håper inderlig at vi kan unngå at det skapes et bilde av at ABB er intelligent og handlekraftig. Som SF sier; han er målrettet mann på bærtur med et totalt forvridd syn på verden.

Gammel 24-07-11, 11:28   #823
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Har dere noengang diskutert med umodne ungdommer som kan finne på å si at de beundrer Hitler fordi han fikk utrettet så mye? Hos noen går det over til å ta inn større deler av ideologien, andre vokser det av seg. Jeg håper inderlig at vi kan unngå at det skapes et bilde av at ABB er intelligent og handlekraftig. Som SF sier; han er målrettet mann på bærtur med et totalt forvridd syn på verden.

Han er ikke en mann som hadde gjort det godt på enhver arena, nei. Virkelig ikke. Der en mann man ellers vil si er intelligent kan klare seg bra uansett hvor man planter ham så er det at man sier at denne her er smart mer som i at man er overrasket over fraværet av direkte klønethet tatt i betraktning det lave emosjonelle funksjonsnivået.

Gammel 24-07-11, 11:28   #824
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mann er her kjønnsnøytralt.

Gammel 24-07-11, 11:34   #825
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Ja det har jeg. Ungdommer som skårer høyt på IQ og som sikkert kan kalles intelligente, men de er umodne. Jeg synes ofte at IQ og gamle målestokker for intelligens blir brukt veldig feil. Å være intelligent i betydning å skåre godt på IQ og å være dyktig i matematikk, logiske tester og teori behøver ikke å si noe om modenhet og evnen til å koble informasjon.

Det er ganske mange som skårer høyt på mange områder, men som ikke fremstår som veldig "smarte" ellers.

Hvordan han her skårer på IQ-tester aner jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg om han skårer ganske bra. Det betyr ikke at jeg anser ham som "smart" eller "lur" eller andre ord som brukes.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 11:37   #826
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle ønske man fikk tatt noen uflatterende bilder av ham. Gjerne etter ti timer i avhør. Så kunne man bruke dem, i stedet for "glansbildene" han selv har tatt for å fremstille seg i media. Jeg blir kvalm av dem.

Gammel 24-07-11, 11:41   #827
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg skulle ønske man fikk tatt noen uflatterende bilder av ham. Gjerne etter ti timer i avhør. Så kunne man bruke dem, i stedet for "glansbildene" han selv har tatt for å fremstille seg i media. Jeg blir kvalm av dem.

Der er jeg ikke enig. Jeg syns det er greit å vise frem at svigermors drøm kan være en sånn gjøk.

Gammel 24-07-11, 11:42   #828
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og nå har vi sett det. Men jeg ønsker ham ikke fremstilt som kriger og soldat. Han er en feiging, som har kledd seg ut. La oss se ham uten kostyme.

Gammel 24-07-11, 11:45   #829
Slettet bruker
Passiv

Standard

Feiging, helt klart. Han har gått rundt på en øy og skutt unger. Herregud - det blir ikke mer ynkelig enn det altså.

Gammel 24-07-11, 11:49   #830
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Her er en kommentar fra en journalist sm vet mye om de ideologiske landskape Breivik beveget seg i (beklager hvis den har vært lenke til før):

http://ipad.aftenposten.no/meninger/...cle4181827.ece

Gammel 24-07-11, 11:50   #831
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Der er jeg ikke enig. Jeg syns det er greit å vise frem at svigermors drøm kan være en sånn gjøk.

Enig.

Gammel 24-07-11, 11:50   #832
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det bildet av han i hvit og lyseblå frimurerdrakt (?) er da særdeles lite flatterende. Jeg trodde ikke helt det var samme mann som på publisitetsbildene hans først. Synes det illustrerer godt at et menneske kan ha mange sider.

Gammel 24-07-11, 11:50   #833
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Enig med gajamor.

Og hvis man mener han er smart synes jeg ikke man skal skrive det. Han kan komme til å lese det en dag. Dette er typen som ignorerer alle negative tilbakemeldinger og samler det som kan virke positivt som et tegn på at alle egentlig er enige med ham.

Jeg syns også det er ubehagelig å se oppslag av typen "Aldri før har et enmannsangrep tatt like mange liv" (sitat VG). Det gir meg en ørliten smak av wow-faktor og at det er en imponerende prestasjon. Jeg vil bare at denne mannen skal ties i hjel og aldri oppleve noe som helst forherligelse av det han har gjort, ettersom det så tydelig er blesten og oppmerksomheten han ønsket, og som fremstår som et motiv for handlingene. Jeg mener ikke at det som har skjedd skal bagatelliseres på noen måte, for all del, men han skal ikke fremheves. Fokuset i media ligger jo på han akkurat nå, og det er nok nødvendig for at vi skal forstå og bli sterkere rustet mot sånne som han i fremtiden. Men når alt er said and done, håper jeg det blir minnene om de uskyldige som har gått bort, og verdien av de institusjonene han angrep som blir stående, snarere enn hans navn og levnet.

Gammel 24-07-11, 11:52   #834
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Stemmer det at NRK ringte de som var på Utøya mens skytingen pågikk?

Og hvorfor tok det to timer fra politiet fikk meldingen til de var der? NRK (eller om det var noen annen) var der med helikopter og tok bilder før det.

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Det tok en time fra politiet fikk meldigen til de var der.

17:27: Melding om skyting på Utøya til Nordre Buskerud pd
17:30: Operasjonssentralen i Oslo politidistrikt mottok melding om skyting på Utøya
17:38: Oslo politidistrikt mottar bistandsanmodning fra Nordre Buskerud pd
17:52: Første politipatrulje ankommer området – må vente på egnet båt
18:03: Melding om at båt var på vei
18:09: Beredskapstroppen til stede på fastlandet
18:25: Beredskapstroppen gikk i land på Utøya
18:27: Gjerningsmannen pågripes

Det stemmer nok som Minni sier, at mld om skyting ikke ble motatt av politiet før nærmere halv seks.

Jeg husker fra fredag, jeg var hos mamma til klokka var over fem. Da jeg kom hjem noen minutter senere satte jeg på tv, og ventet på intervju med statsministeren. På slutten av dette intervjuet, sier reportere: "Nå meldes det om skyting på Utøya - hva vet du om dette?"... Da ble samtalen ganske fort slutt...

Jeg har også hørt at mediene har ringt de som var på øya, det er jo helt vanvittig!

Maxine er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 11:53   #835
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

NRK rapporterer nå at han ønsker at fengslingsmøtet i morgen holdes for åpne dører. Jeg håper virkelig han blir nektet å markedsføre seg selv på det viset.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 11:54   #836
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

NRK rapporterer nå at han ønsker at fengslingsmøtet i morgen holdes for åpne dører. Jeg håper virkelig han blir nektet å markedsføre seg selv på det viset.

Den gleden bør han ikke få nei.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 11:57   #837
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg kjenner ikke fengselssystemet og domstolene særlig godt. Kan man fradømmes retten til å bruke internett innenfor murene? Er det kontroll på hva innsatte gjør på nettet?

Jeg vet at en del innsatte bruker mye tid på nett, men aner ikke om det er spesielle privilegier noen får eller noe som alle får.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 11:57   #838
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg håper han klubbes inn, får et antall uker, klubbes ut og når han spør om ordet så får han et uinteressert blikk over brillekanten fra dommeren som ikke engang svarer - bare erklærer retten for hevet.

Men det er igrunnen bare å innse - denne her får drømmen om å dominere media en stund. Han får mer enn sine femten minutter berømmelse. Men til slutt skal han nok finne ut han som alle andre - at den cella han skal bli godt kjent med - den lever han på alene. Og i motsetning til feks Greven som omverdenen hadde en viss interesse for fordi han allerede hadde et publikum basert på andre sider av seg selv utover å være en koko drapsmann, så er denne her helt uinteressant for alle utover det han gjorde akkurat denne helgen. Han blir ikke stående som noen pastor Jones, det blir ingen Helter Skelter og det blir bare stille til slutt. Det er sånn det er det - når man ikke egentlig er så interessant.

Gammel 24-07-11, 11:57   #839
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg vil bare at denne mannen skal ties i hjel og aldri oppleve noe som helst forherligelse av det han har gjort, ettersom det så tydelig er blesten og oppmerksomheten han ønsket, og som fremstår som et motiv for handlingene.

Ja, og det Teofelia sier.

Hadde det vært "saken" som var viktig for ham ville han vel heller sørget for å stoppe etter bomben, og la brungrumset gi "muslimene" skylden slik de var godt i gang med å gjøre.

Det virker på meg som han er mer forelsket i bildet av seg selv som "soldat" enn han var opptatt av at handlingene hans skulle ha et politisk formål. Nå har han jo bare styrket motstanderne sine.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 11:57   #840
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det ikke en wow-faktor her, da? Jeg leser at flere mener at man ikke bør skrive noe om det, men jeg tror ikke det har noe å si fra eller til. Det blir på et så lavt og ubetydelig nivå tatt planene hans i betraktning.

Selv om han ikke er i kontakt med denne verden mtp på den endelige planen hans, så viser manifestet hans at han er veldig i kontakt med virkeligheten når man ser hvor inneforstått han er med hva omverden, de nærmeste og politiet tenker. Motivasjonen han hadde for å trene, noe han synes var gørr, det å ikke si eller skrive meninger som ville plassert ham sammen med de ekstreme samt måten han brukte mediene på. På facebook skrev han som om han var under etterforskning, for å ikke vekke mistanke, og selv om han hadde lyst å si ting til sine nærmeste venner, visste han at han ikke kunne gjøre det. Å fordype seg i war craft et halvt år, bruke tre år på å "koble seg av" livet han levde, brenne gamle bilder av seg selv, ta fotografbilder osv. Mye av det jeg leser vekker wow-faktoren hos meg, det betyr ikke at jeg ikke fordømmer handlingene hans. Han er slem, han er ond og jeg håper han aldri slipper ut.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.