Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Finansdepartementet har eksplodert!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-07-11, 23:57   #1
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finansdepartementet har eksplodert!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det blir nok enten straff med forvaring etterpå eller bare forvaring/såkalt tvungen behandling. Fri blir han ikke, det kan jeg ikke tenke meg. Jeg er spent på om de finner han tilregnelig eller ikke, jeg vet ikke om det er avgjort allerede?

Det er ikke avgjort. Det er vel en langvarig prosess med observasjon.

Maz er ikke aktiv  
Gammel 25-07-11, 19:59   #2
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Vakkert å følge med på direktesendingen fra Oslo i ettermiddag.

Gammel 25-07-11, 20:01   #3
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En rørende slutt fra Rådhusplassen. Hele arrangementet var utrolig fint.

Elisabet er ikke aktiv  
Gammel 25-07-11, 21:58   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Politiadvokaten antyder at de nye paragrafene i straffeloven kan komme til å bli benyttet:
http://www.lovdata.no/all/tl-20050520-028-018.html

Mao. kan han få en tiltale som gir opptil 30 års fengesel.

Flere elementer i de første paragrafene på siden det er linket til kan vel kanskje benyttes.
Jeg mener det ble sagt at han også hadde gått til angrep mot Norsk Folkehjelps personell på øya. Dermed kan han også tiltales etter §105 også. §105 kan jo også benyttes fordi han bar politiuniform. §107 kan han også tiltales etter, avhengig av hvordan man ser på dette som en Krigsforbrytelse.

Evt. personer han har samarbeidet med kan også etter disse paragrafene få en strengere straff enn ellers.

Gammel 25-07-11, 22:28   #5
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Har dere fått med dere denne saken:

http://www.dagbladet.no/2011/07/25/n...tikk/17453053/

En konservativ kommentator i USA, Glenn Beck, sammenligner AUF-leiren med leir for Hitlerjugend. "Jeg mener, hvem har en sommerleir for ungdommer som bare handler om politikk? Det er foruroligende".

Den påstått innflytelsesrike kommentatoren fortsetter med å advare mot de alvorlige konsekvensene av "islamsk ondskap" og påstår at Islam tar kvelertak på Europa og multikulturalisme dreper det. I samme åndedrag er han likevel ikke nådig mot handlingene til terrorsiktede Anders Behring Breivik.

Jeg grøsser. Virkelig! Denne Beck hadde vel ikke vært mange cm unna å applaudere ABBs handlinger om ABB hadde sprengt en moske for deretter å skyte ned flyktende barn.

Er det mulig. Jeg er målløs!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv  
Gammel 25-07-11, 22:31   #6
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Uhørt!

Gammel 25-07-11, 22:34   #7
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

En konservativ kommentator i USA, Glenn Beck, sammenligner AUF-leiren med leir for Hitlerjugend. "Jeg mener, hvem har en sommerleir for ungdommer som bare handler om politikk? Det er foruroligende".

Den påstått innflytelsesrike kommentatoren fortsetter med å advare mot de alvorlige konsekvensene av "islamsk ondskap" og påstår at Islam tar kvelertak på Europa og multikulturalisme dreper det. I samme åndedrag er han likevel ikke nådig mot handlingene til terrorsiktede Anders Behring Breivik.

Jeg grøsser. Virkelig! Denne Beck hadde vel ikke vært mange cm unna å applaudere ABBs handlinger om ABB hadde sprengt en moske for deretter å skyte ned flyktende barn.

Glen Beck er rape gal. Hverken mer eller mindre.

teamor er ikke aktiv  
Gammel 26-07-11, 00:18   #8
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Mange merkelige kommentarer "der ute". Jeg leste en dansk artikkel der forfatteren satte spørsmålstegn ved hvorfor ungdommene ikke gjorde motstand og overmannet ABB.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 25-07-11, 23:55   #9
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg er bittelitt forelsket i Jens Stoltenberg.

Gammel 25-07-11, 23:57   #10
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg tror jeg er bittelitt forelsket i Jens Stoltenberg.

Jepp, jeg har lyst til å vise at jeg setter enormt pris på det han har gjort for landet vårt disse dagene. Hvordan gjør man det enklest, tro?

Gammel 26-07-11, 00:00   #11
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jepp, jeg har lyst til å vise at jeg setter enormt pris på det han har gjort for landet vårt disse dagene. Hvordan gjør man det enklest, tro?

Jeg har skrevet et kort jeg skal postlegge i morgen.

Nextlife er ikke aktiv  
Gammel 26-07-11, 00:02   #12
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Tilregneligheten hans er nok ikke avgjort enda da de vel ikke har oppnevnt sakkyndige engang. De som har peiling og som har uttalt seg i media til nå mener jo at han ikke kan påberope seg å ha vært sinnsyk i gjerningsøyeblikket, men så spørs det da hva man mener om tilstanden generelt. Jeg er i grunnen ikke i tvil om at han kan regnes for å være strafferettslik tilregnelig, men dette er kun basert på magefølelsen og ikke peiling generelt.

Jeg tenker som så at han nok bør håpe at han får forvaring på livstid siden han nok ikke kan regne seg som trygg om han blir sluppet ut. Til gjengjeld kjenner jeg litt på at han faktisk burde få kjenne på den følelsen selv av å bli jaktet på bare for å få en bedre forståelse for hva han har utsatt så mange mennesker for. Allikevel har jeg for første gang i dag fått en viss sympati for fyren. Han kan umulig ha det godt med seg selv, og jeg tenker at han må føle seg veldig ensom der han sitter med så og si hele verden mot seg. Jeg sier på ingen måte at han fortjener noe bedre, bare at jeg fikk et snev av sympati for hvordan jeg innbiller meg at det må føles, men man vet jo ikke hva som foregår inni hodet til dette umenneskelige vesenet.

Okke som tenker jeg at fengsling etterfulgt av forvaring, tvungent psykisk helsevern og/eller etterfulgt av såkalt frihet for denne blir en straff han vil kjenne på uansett hvordan den arter seg. Jeg håper i alle fall at det får ham til å innse hva han har gjort. Han må jo ha sett aldeles uhyrlige ting som forhåpentligvis dukker opp i den lille fliken han evt måtte ha av empati.

Odelia er ikke aktiv  
Gammel 26-07-11, 00:11   #13
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Tilregneligheten hans er nok ikke avgjort enda da de vel ikke har oppnevnt sakkyndige engang. De som har peiling og som har uttalt seg i media til nå mener jo at han ikke kan påberope seg å ha vært sinnsyk i gjerningsøyeblikket, men så spørs det da hva man mener om tilstanden generelt. Jeg er i grunnen ikke i tvil om at han kan regnes for å være strafferettslik tilregnelig, men dette er kun basert på magefølelsen og ikke peiling generelt.

Jeg tenker som så at han nok bør håpe at han får forvaring på livstid siden han nok ikke kan regne seg som trygg om han blir sluppet ut. Til gjengjeld kjenner jeg litt på at han faktisk burde få kjenne på den følelsen selv av å bli jaktet på bare for å få en bedre forståelse for hva han har utsatt så mange mennesker for. Allikevel har jeg for første gang i dag fått en viss sympati for fyren. Han kan umulig ha det godt med seg selv, og jeg tenker at han må føle seg veldig ensom der han sitter med så og si hele verden mot seg. Jeg sier på ingen måte at han fortjener noe bedre, bare at jeg fikk et snev av sympati for hvordan jeg innbiller meg at det må føles, men man vet jo ikke hva som foregår inni hodet til dette umenneskelige vesenet.

Okke som tenker jeg at fengsling etterfulgt av forvaring, tvungent psykisk helsevern og/eller etterfulgt av såkalt frihet for denne blir en straff han vil kjenne på uansett hvordan den arter seg. Jeg håper i alle fall at det får ham til å innse hva han har gjort. Han må jo ha sett aldeles uhyrlige ting som forhåpentligvis dukker opp i den lille fliken han evt måtte ha av empati.

Om han er tilregnelig eller ikke er jo et spørsmål om definisjon, også for psykiatere.

Du tror han har det vondt med seg selv? Da skjønner du ikke moe av psykopatens sinn. Han klarer ikke å forstå det som faktisk skjer, han forventer at han skal angripes, han forventer å bli martyr for sin sak. Han elsker sinnet som raser mot han. Han har forutsett og forventer det.

Om han ble mødt med tause rygger, ville det være helt utenfor hans fatteevne. Han ønsker seg intet mer enn en talestol og masse oppmerksomhet. Vi bør nekte ham begge deler.

Maz er ikke aktiv  
Gammel 26-07-11, 00:02   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han har facebookprofil. Der er det mange som skriver hilsener. Kort er jo også en mulighet.

Edit: Stoltenberg altså.

Gammel 26-07-11, 00:09   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, folk pleier da ikke å få stå og holde lange apeller i norske rettsaler, pleier de?

Gammel 26-07-11, 00:15   #16
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, folk pleier da ikke å få stå og holde lange apeller i norske rettsaler, pleier de?

Tiltalte har lov til å forklare seg. Det er en vestentlig del av bevisføringen også i Norsk rett. Selv om det vel ikke er helt LA Law.

Maz er ikke aktiv  
Gammel 26-07-11, 00:11   #17
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ikke for å stå med ryggen til, og absolutt ikke for lynsjing. Hat er bedre for ham enn ignorering, det viser jo bare at han (for ham) har rett - vi skjønner ingenting og han har sett Lyset. Å ikke bli sett er det aller aller verste. Tomme plasser og så nøytrale avisartikler uten bilder som overhodet mulig.

Gammel 26-07-11, 00:13   #18
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg er ikke for å stå med ryggen til, og absolutt ikke for lynsjing. Hat er bedre for ham enn ignorering, det viser jo bare at han (for ham) har rett - vi skjønner ingenting og han har sett Lyset. Å ikke bli sett er det aller aller verste. Tomme plasser og så nøytrale avisartikler uten bilder som overhodet mulig.

Du har kanskje et poeng Pelle. Tomme gater er enda bedre enn tause rygger. Men nysgjerrighet og sensasjonslysten er vel for sterk.

Maz er ikke aktiv  
Gammel 26-07-11, 00:16   #19
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja, jo mer typisk ryddig rettsprosess dette blir jo bedre. Jeg tror nok ikke han vil få den talerstolen han så for seg uansett. Jeg kan ikke helt skjønne hva han så for seg skulle skje under en rettssak. Han kan ikke ha vært i en norsk rettssal, det spørs om han ikke ser for seg noe ala amerikanske serier.

I følge forsvareren hans (som forøvrig fremstår sympatisk, stakkars mann) var han fornøyd med rettsmøtet i dag, men han har rare forestillinger om norsk rettsvesen, han trodde tortur er vanlig blant annet.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 26-07-11, 10:04   #20
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Man kan ikke ignorere slikt. Og å "tie" det på en slik måte, vil gå inn som noe som medfølgere kan vise er måten staten skal undertrykke det de prøver å oppnå.

Det må snakkes om. Det må tolkes, analyseres, forklares - ovenfor mange deler av samfunnet, og man må høre synspunkter. Skal man gjøre han mer til en martyr er det raskt at han får flere tilhengere. Tilhengere kommer han til å få - både i Norge og internasjonalt. Det kan være snakk om ungdom som har falt litt utenfor, eller andre som bare ikke er helt gode i toppen...

Pressen skal få håndtere saken slik de mener er best mulig. Og det skal vises menneskelighet i artiklene - reaksjoner.

Å tro at det er noen måte å ignorere det, og at man skal oppnå noe med å tilsynelatende igonere, tror jeg er feil og kansje farlig. Da må heller det at man tar avstand synliggjøres - ikke bare ovenfor Breivik selv, men også andre i samfunnet...

Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:41.