Sv: Vinmonopol, ja eller nei?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Jeg liker polet. De har nye mer greie på vin enn innkjøpsansvarlig på rema og Esso, og sikrer dermed et mye bedre utvalg.
Det var i grunnen mitt fremste argument for Polet. Men jeg ser jo at i USA, hvor man har vin i butikkene har man også ekspertise. Og så har man også butikker som Specs, som spesialiserer seg på vin (og sprit).
Forøvrig selges ikke sprit i butikker og på bensinstasjoner, men på egne butikker, selv i USA.
At tilgjengeligheten øker når man får vin i butikkene, det er jeg ikke det minste i tvil om. Akkurat det kan være et argument for polet, sånn i et rusmisbruk-perspektiv. Men ikke mht kvalitet, mener jeg.
Jeg vet ikke helt om rusmisbrukperspektivet heller er godt nok, de som virkelig vil drikke, de lar seg ikke stoppe av polet, og jeg tror ikke helt man får flere alkoholikere av økt tilgjengelighet. At man kanskje får flere som drikker vin midt i uka, det tror jeg kanskje, men jeg vet ærlig talt ikke om det er så mye verre enn den helgefyll-kulturen vi har i Norge i dag.
Og så blir jeg litt når jeg hører om reglene for vinimport til Norge (jeg har undersøkt litt mht å kunne importere vin for salg i Norge), og det er mer eller mindre håpløst for en liten aktør, all den tid man IKKE har lov til å reklamere for vinen overfor polet, utover å sende dem en liste med navn og druesort (omtrent der).
Ja, og så liker jeg ikke storebror-holdningen heller. Så jeg tror muligens jeg har gått fra å være en varm forsvarer av vinmonopolet til å ikke være det lengre.