Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å bli satt i blondinebåsen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-11, 22:42   #31
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å bli satt i blondinebåsen

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg tok jo opp problemstillingen i utgangspunktet, så der traff du meg.

For min del var det en reell overaskelse over at noe jeg ikke oppfattet, fikk med meg som problemstilling, eller enset - hverken på egne eller andres vegne, da jeg gikk på UiO eller nå - er en stor (?) problemstilling. Slik jeg forsto det på det som fremstilles.

Det var også linket til en annen sak om en UiO-studine, som sier at:
"Folk bli overrasket når de hører at jeg studerer kjernefysikk. Jeg opplever det gang etter gang. Folk synes ikke et slikt fag er noe for meg siden jeg er jente. Innen realfag er det liksom ikke plass til jenter med perleøredobber, sier Rose, som er mastergradsstudent ved Universitetet i Oslo.

25-åringen sier jenter tidlig får vite at realfag ikke er noe for dem.

– Nordmenn har et svært stereotypt bilde av dem som studerer realfag. De ser for seg en geek, en nerd, ikke en ung dame som er opptatt av utseendet sitt i tillegg til faget. Her i landet er det opplest og vedtatt at matematikk ikke er for jenter. Det blir innprentet i oss at biologiske forskjeller gjør at jenter ikke er så flinke i slike fag som gutter, sier hun. "

Jeg syntes egentlig dette var litt irriterende. (jeg har da også perleøredobber ). Men jeg mener altså at damen tar feil.
Kanskje jeg også ble litt provosert av at Siri Kalvig blir sitert på at:

"– Jeg opplevde at det var en god strategi å forsøke å likne mer på de andre som studerte fysikk. Det var smart å framstå som litt mindre blond, sier hun, og påpeker at det krevde sin kvinne å manøvrere i et noe mannsdominert og konservativt miljø. "

Kanskje jeg syntes det tyder på fordommer andre veien igjen? Noe er det hvertfall, som får meg til å reagere negativt.

Vel, jeg er uenig med deg i at man ikke kan bli dømt etter utseendet, særlig når det gjelder førsteinntrykket, som ung kvinne i realfagmiljøer. Men nå er mine personlige erfaringer basert på å være betraktelig blondere i framtoning enn det du så ut til å være.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:49.