Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å bli satt i blondinebåsen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-11, 14:17   #21
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bli satt i blondinebåsen

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg sliter først og fremst med å se for meg Adrienne og m^2 med langt, blondt hår kjenner jeg.

Jeg er jo egentlig lyshåret, og i studiedagene hadde jeg ikke økonomi til å verken klippe eller farge spesielt ofte.

Men at m^2 i sin tid hadde langt, blondt hår har jeg problemer med å se for meg, så jeg støtter deg i din -het.

Gammel 30-05-11, 14:17   #22
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg hadde forøvrig langt, blondt hår da jeg studerte, tror ikke jeg ble oppfattet som typisk blond likevel.

Det med hvordan blir oppfattet er jo interessant. Jeg har inntrykk av at mange i miljøet "mitt" oppfatter meg som veldig, veldig streng og godt over middels klar og tydelig, og det stemmer ikke helt med hvordan jeg oppfatter meg selv. Jeg tror at dersom jeg var mann og oppførte meg helt likt, så ville jeg ikke ha blitt omtalt som streng og tydelig i like stor grad.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 14:18   #23
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det med hvordan blir oppfattet er jo interessant. Jeg har inntrykk av at mange i miljøet "mitt" oppfatter meg som veldig, veldig streng og godt over middels klar og tydelig, og det stemmer ikke helt med hvordan jeg oppfatter meg selv. Jeg tror at dersom jeg var mann og oppførte meg helt likt, så ville jeg ikke ha blitt omtalt som streng og tydelig i like stor grad.

Er du meg?

Gammel 30-05-11, 14:19   #24
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Er du meg?

Umulig. Jeg har aldri vært blond.

Gammel 30-05-11, 14:20   #25
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg sliter først og fremst med å se for meg Adrienne og m^2 med langt, blondt hår kjenner jeg.

Men at m^2 i sin tid hadde langt, blondt hår har jeg problemer med å se for meg, så jeg støtter deg i din -het.

<snip>

Sist redigert av m^2 : 30-05-11 kl 15:01.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 14:21   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg opplevde dette, men i Japan. Jeg studerte økonomi og japansk, var på et bedriftsbesøk i Japan og var blondine. Vi var en gruppe fra skolen min som var på besøk hos et japansk oljeselskap. Læreren vår så ikke nevneverdig eldre ut enn oss, og da vi ankommer så utbryter en av de som tar oss imot (som altså ikke visste at en av oss var flytende i japansk): "Pokker heller. Nå må vi legge om hele foredraget. Det er jo nesten bare jenter. De kommer ikke til å forstå hva vi prater om."

Men dette var altså Japan. Det er jo ikke ukjent at de er noe mer kjønnsdiskriminerende enn Norge.

Og for å være ærlig så møter jeg innimellom "Men du er jo så ung og i tillegg dame"-holdninger. Dog er jeg ikke blondine lenger, så hårfargen er ikke lenger forklaringen. Heldigvis trenger jeg ikke jobbe så lenge med folk før de unnskylder at de startet samarbeidet på den måten.

Gammel 30-05-11, 14:21   #27
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg kjenner at jeg blir litt delt nå.

På den ene siden så er det jo viktig å fremheve at mange jenter og kvinner studerer realfag uten at de jevnlig opplever ubehagelige holdninger.

Samtidig så er det også sånn at jeg ikke umiddelbart tenker at de som opplever fordommer under studiet nødvendigvis har en spesiell type fremtoning heller. Det kan være at de har hatt uflaks med de i nærmeste miljø, eller at de har en personlighet som passer mindre med kjønnsrollen enn andre.

Jeg tror også at jenter som er flittige, som har alt på stell og som gjennomgående er hyggelige og blide blir tatt imot med åpne armer i disse miljøene. Derimot mener jeg bestemt at jenter som utfordrer flink-pike-syndromet, med at de kanskje ikke alltid er forberedt til lab eller er brautende (som jeg kan se for meg Siri Kalvig er litt, hun er jo sånn typisk gründer type) langt i fra får samme godvilje som en gutt som er av samme personlighet. Da kan man ha helt rett i at jenter og gutter ikke blir behandlet likt. Tabbekvoten/toleransekvoten er mindre overfor jenter.

Du har selvsagt aldeles rett.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 14:22   #28
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

og ellers enig med Esme. At brautende damer nok kan få en temmelig annen mottagelse enn brautende menn. Og da både hos medstudenter og -studiner...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 14:24   #29
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der ser dere hvilke problemer man støter på når man studerer realfag. Da jeg studerte humanistiske fag, var det aldri et problem at jeg i perioder var i sterk kontakt med min indre blondine.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 14:24   #30
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er mange som ynder å uttale at de har vært nødt til å "avfeminisere" seg for å bli tatt seriøst, og ser med glede at dette ikke er en problemstilling der jeg jobber, på tross av stort antall menn i topposisjoner, og hovedandel kvinner i de posisjonene som gjerne ofte løper og henter kaffe og denslags.

At det kan være et poeng å avbimbofisere seg er dog en helt annen sak, men min erfaring er at jeg og mine kvinnelige kolleger i de mer, eh, hardtslående posisjonene ikke har noen problemer med å bli tatt seriøst de gangene vi skulle slumpe til å kle oss feminint, og velger å tro at det har med at vi har vist oss kompetente uavhengig av om hælene er høye eller ei.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 14:28   #31
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Du har selvsagt aldeles rett.

Hun har nok det. Igjen. Som kvinne må man av og til bevise litt ekstra at man er kompetent og kan mer enn å koke kaffe. Og man må for all del ikke være for brautende eller for forsiktig.

Jeg fant forresten ut at det var forbausende lett å få it-utviklere til å gjøre som jeg ville den dagen jeg hadde på sommerkjole med akkurat passe stor utringning. Vi prosjektlederne hadde mye moro med det den dagen.

Gammel 30-05-11, 14:32   #32
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Er du meg?

Nei, meg.

"Jeg håper du ikke er like streng hjemme som på jobb?!"

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 14:34   #33
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Nei, meg.

Ja, hjelpe meg hvor mange blaute tåpeligheter om den stakkars kuede mannen min jeg har fått servert.

Gammel 30-05-11, 14:36   #34
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Ja, hjelpe meg hvor mange blaute tåpeligheter om den stakkars kuede mannen min jeg har fått servert.

Det har jeg aaaaldri hørt. Men utelukkende av personer som aldri har møtt mannen min.

Gammel 30-05-11, 14:36   #35
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Det trenger jeg ikke. Han er så godt oppdratt så."

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 14:38   #36
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er helt enig med Esme kjenner jeg.

Gammel 30-05-11, 14:38   #37
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke helt å spøke med dette, jeg.

Hvorfor skal det være lov til å harselere med hvor streng jeg er hjemme? Jeg er streng både hjemme og på jobb. Mannen min visste dette da han valgte meg. Jeg blir bare lei meg og skuffa over at dette med å være klar og tydelig skal være negativt siden jeg er dame. Hos menn blir dette bare sett på som en positiv egenskap.

Gammel 30-05-11, 14:40   #38
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, meg.

Hah! Den har jeg fått mange ganger også! Folk ser for seg annet enn den tildels temmelig mutte og strenge skjegge-snekre-vil-helst-stå-i-garasjen-og-mekke-mannen min i hvert fall.

Men i sannhetens navn så blir hans kollegaer som er vant til at han er streng og direkte temmelig sjokkert når de kommer hjem på middag til oss og sier "jeg hadde sett for meg at Esmemann hadde litt mer, eh, tradisjonell kone jeg".

Gammel 30-05-11, 14:43   #39
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hvorfor skal det være lov til å harselere med hvor streng jeg er hjemme? Jeg er streng både hjemme og på jobb. Mannen min visste dette da han valgte meg. Jeg blir bare lei meg og skuffa over at dette med å være klar og tydelig skal være negativt siden jeg er dame. Hos menn blir dette bare sett på som en positiv egenskap.

Mulig jeg har veldig stutte antenner, men jeg oppfatter det ikke slik at de som synes jeg er veldig streng og tydelig nødvendigvis synes at det er negativt at jeg er det. Bare at de legger mer merke til det, på grunn av at jeg kombinerer det med pupper og neglelakk. Og jeg oppfatter heller ikke fleipinga om at jeg er så brysk og at mannen min kanskje er en tøffel som slem, heller som kameratslig. (Om dog en smule oppbrukt.)

Gammel 30-05-11, 14:45   #40
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

For min del er det litt galgenhumor, for å ta litt brodden av det. At jeg er klar og direkte blir sett på som en fordel stort sett bestandig, og den lille ulempen det har klarer jeg fint å leve med.

Men greia er jo at "strenge" damer ikke nødvendigvis har tøffelmenn på hjemmebane. "Strenge" damer kan likegodt ha en like "streng" mann, jeg tror jeg hadde blitt gal om mannen ble til en skikkelig tøffel, bare fordi jeg er klar og bestemt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.