|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvor ille er banan?
Den kjøper jeg ikke helt. Jeg vet om barn som glatt hadde spist fem sjokolader om dagen, uten at jeg tror det er noe i sjokoladen kroppen til barna trenger.
|
|
|
|
#42 |
|
Passiv
|
Nå kom jeg på noe. Minste min hadde en lang periode der han spiste noen oppsiktvekkende mengder med sylteagurk. Brødskive med sylteagurk, sylteagurk uten brødskive, ved siden av middag - overalt. Det gikk ned noen glass også var det over. |
|
|
|
#43 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda, vi har nok endel "craving" etter ett behov for noe ofte, det kan nok jeg også tro. Men jeg tror også at mat med mye salt, sukker og diverse usunne greier setter opp en utrolig unaturlig craving etter disse produktene uten at det har noe som helst med at man trenger noe av eller i disse produktene. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Passiv
|
Definitivt. Jeg har aldri koblet trang til sjokolade med noe smart i sjokoladen - det er helt andre mekanismer som gir den trangen der. Ihvertfall hos meg. |
|
|
|
#47 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvor ille er banan?Det som er fint med å bare la cravingen (så lenge vi snakker om noenlunde "naturlig" mat her, ikke mat som er spesielt fremstilt for å gi oss lyst på mer) gå sin gang, så vil den jo gå fortere over også. Man BLIR jo lei ganske fort, om man spiser 5 bananer om dagen...
|
|
|
#48 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvor ille er banan?Eller, så lenge cravingen er etter noe sunt, så kan man holde litt igjen og få den til å vare lenge.
|
|
|
|
#50 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Sv: Hvor ille er banan?Har de lunch i 11 tiden og kun frukt senere på dagen, så skjønner jeg godt han er sulten og vil ha ei banan. Den metter tross alt mer enn ett eple. Lag ei ekstra skive i nistepakken som han kan spise på vei hjem, eller i bhg eventuelt om det går. Eller gi han en banan, jeg hadde ikke stresset med å gi han 2 bananer pr dag nei. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor ille er banan?Det er forresten stor skilnad på bananer. Dei største er jo nesten dobbelt så store som dei minste. Det betyr jo litt.
|
|
|
#52 |
|
lykkelig
|
Sv: Hvor ille er banan?Er det så nøye da? |
|
|
|
|
|
#53 |
|
rakkarpus
|
Dette skjønner ikke jeg kan være nok heller..
|
|
|
#54 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Hvor ille er banan?Kan de ikke gi barna noe mer ved fruktmåltidet, da? Jeg kommer ofte midt i frukta og henter, og alltid ser jeg at ungene får noe mer enn frukt. Brødskiver som ble til overs etter lunsjen, knekkebrød, riskaker, kavringer, yoghurt etc. Ungene slipper å gå sultne. Faktisk møter jeg dem ofte med en matbit i hånda om jeg henter seint.
|
|
|
#55 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Hvor ille er banan?I vår barnehage serveres det alltid brødskiver/knekkebrød med pålegg til fruktmåltidet, aldri kun frukt alene.
|
|
|
#56 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Hvor ille er banan?Hvis ungen vil ha banan, gi ham banan |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvor ille er banan?Akkurat det med måltidsfordeling i barnehagen er jo litt omdiskutert. Og det er vanskelig å gjøre alle til lags. For oss som henter poden kl 15, og gjerne spiser middag før 15.30, så er det fint at han bare har fått frukt/litt knekkebrød i 14-tiden.
|
|
![]() |
|
|