Sv: Facebook – fine ord i statusfelt
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Jeg synes at tiden, at det er nesten 100 år ( ) siden, er et latterlig argument. Hadde du tenkt det samme hadde det vært 17. mai, 1945? Eller 46? Jeg er livredd for tiden, jeg er så uendelig lei meg over at vi mister alle vitnene våre, vi som skal besøke konsentrasjonsleirene med våre barn om en del år vil ikke ha tidsvitner tilstede, alle som levde og opplevde og som kjempe for vår frihet, vil være borte. Men vi skal altså bare sitte og vente på at de dør ut, og så kan vi gjøre som vi vil? Da skal vi slutte å hedre historien, minnene deres, og da slutter det tyske flagget plutselig å ha den symbolske verdien den har i dag, og alt blir bare fryd og gammen?
Jeg vil ikke det, jeg. Alt er ikke fryd og gammen, det er riktignok 66 år siden krigen var over, men det som skjedde er fremdeles grusomt, vi bør og skal aldri glemme det som skjedde, det vil alltid forbli en mørk del av verdenshistorien.
Tillegg: Forøvrig plager det meg ingen steder at mennesker fra andre nasjoner går med sine flagg i 17.mai toget. Norsk 17.mai feiring er i overkant nasjonalistisk, og har godt av et mangfold.
17. mai er en norsk feiring hvor tyske barn og voksne er hjertelig velkomne til å ta del i feiringen, men da under det norske flagget. Vi feirer Norges selvstendighet, befolkningens selvstendighet og våre rettigheter. Det har blitt tatt bort fra oss, men vi fikk det tilbake!
Men det er jo ingen som snakker om å glemme? Det at vi forholder oss med aksept til dagens tyske folk og flagget deres er ikke ensbetydende med at man har glemt 2. verdenskrig og de som kjempet under den?
Jeg mener at vi kan ikke hate for alltid. Ikke glemme, men ikke hate dagens mennesker for det forgjengerne deres gjorde (der veldig mange ble tvunget og presset til disse ugjerningene).
Sist redigert av Nextlife : 20-05-11 kl 19:37.
Årsak: Tillegg
|