|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
flisespikker
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk
Jeg synes det høres ut som om denne jenta fant stor glede i pengene. Og jeg har ellers heller aldri gitt gaver til folk fordi de "trengte" dem, tror jeg, men fordi jeg ønsket å glede dem. (De fleste jeg kjenner har i stor grad det de trenger fra før. Også femtenåringer, som stort sett bor hos foreldrene sine og får det de trenger der.)
![]() |
#142 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kunne ikke en farmor glede seg over at barnebarnet valgte å tenke på andre framfor seg selv? Er det ikke en varig glede å vite at man har klart å fostre opp barn/barnebarn som evner å tenke lenger enn sin egen nese?
Mener du virkelig at det at hun velger å gi bort den samlede pengegaven hun fikk til et formål hun selv har valgt reduserer konfirmasjonen til en pengeinnsamling? Hvis hun på forhånd hadde forkynt at hun ønsket penger for å gi dem til Leger uten grenser, ville det derimot minnet mer om en pengeinnsamling, men når hun hadde fått penger til å bruke til noe hun synes er viktig, og hun så velger å gi dem bort, blir det nettopp noe mer enn en pengeinnsamling i mitt hode.
Jeg vil påstå at for "ungdommen" som ikke tjener penger selv i særlig grad og for hvem 10000 kroner er en anseelig sum penger, så er det nettopp ikke en enkel sak å gi dem bort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() |
#144 |
Ekvilist
|
Men er det å gi til et veldedig formål å "gi bort" pengene? Slik jeg ser det så kjøper man faktisk noe ved å gi til et veldedig formål. Det være seg x-antall vaksiner, eller medisiner til trengende. Det blir ikke som å motta en dyr sekk i konfirmasjonsgave, himle med øynene og gi sekken til naboen. Det ville vært utakknemmelig. Det er sikkert mye utakknemmelig ungdom her til lands, men å henge ut denne jenta som en av dem synes jeg grenser mot usmakelig.
![]() |
#145 |
maler
|
![]() Re: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkHva skjer her? Sløsing? Svindel? I alle dager.
![]() |
#146 |
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg synes det er mer stas med de som eventuelt konfirmerer seg for å samle inn penger til veldedighet, enn de som konfirmerer seg for å samle inn penger til seg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkDet er nesten så jeg tror at motstanderene av dette bare tuller. Det er for meg helt ubegripelig at man kan finne noe negativt med dette.
![]() |
![]() |
#148 |
godtemonster
Eh, nei - hvorfor lurer du på det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
|
Var det noe argument der, egentlig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Passiv
|
Her er jeg også altså. Jeg hadde blitt veldig stolt hvis det var m i t t barn som helt uselvisk hadde gitt bort pengene han fikk til konfen til en veldedig organisasjon. |
![]() |
![]() |
#151 |
By the Sea
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkMeissa, forstår jeg deg rett om du tenker at det faktisk er synd på en som har gitt fra seg penger som senere går til å redde liv i utviklingsland? Stakkars giver som indirekte har bidratt til å redde barneliv når han kunne bidratt til innkjøp av moped?
![]() |
#152 |
|
Nei. Det hadde jo vært forferdelig om idéen med å gi videre midler man egentlig ikke behøver her i vårt overflodssamfunnn til veldedige organisasjoner skulle blitt populær hos ungdommen nutildags. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkHvordan det i det hele tatt er mulig å finne noe negativt ved den handlingen der er faktisk helt beyond me. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Det var det som slo meg også. Jeg kjenner jeg blir helt målløs. Og faktisk kvalm også, dog ikke av konfirmanten, men av motstanderne her.
![]() |
#156 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg synes det er flott jeg, og hadde slett ikke blitt fornærmet om jeg ga penger som ble gitt videre til et veldedig formål. Det blir jo dobbelt så stor nytte for pengene! For det første hadde jeg gledet en konfirmant, og for det andre hadde jeg indirekte bidratt til mer penger til leger uten grenser. Vinn-vinn! |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
godtemonster
Jeg har da ikke skrevet om noen som kun konfirmerer seg for å få penger til veldedighet eller om motivene for å konfirmere seg i det hele tatt? Derimot spurte jeg deg om du virkelig mener at det at hun velger å gi bort den samlede pengegaven hun fikk til et formål hun selv har valgt reduserer konfirmasjonen til en pengeinnsamling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Helt enig, det ville jammen vært en flott overraskelse om konfirmanten valgte å bruke gaven fra meg til å gjøre noe så bra! |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkFrP-hitler jeg tråden hvis jeg sier at det framstår skikkelig FrP å irritere seg over at penger mottatt i gave blir brukt på andre folk (Gud forby folk i utlandet!
![]() |
|
|