Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-11, 17:39   #141
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Poenget er ikke om pengene blir gitt til et godt formål eller ikke, men at den personen som fikk dem ikke fant glede i dem eller trengte pengene selv.

Jeg synes det høres ut som om denne jenta fant stor glede i pengene. Og jeg har ellers heller aldri gitt gaver til folk fordi de "trengte" dem, tror jeg, men fordi jeg ønsket å glede dem. (De fleste jeg kjenner har i stor grad det de trenger fra før. Også femtenåringer, som stort sett bor hos foreldrene sine og får det de trenger der.)

Gammel 20-05-11, 17:49   #142
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg konfirmerte meg aldri, men fikk likevel 2000 kroner av min gamle farmor. Da ble jeg kjempeglad, jeg hadde vel knapt nok hatt så mye penger før. Jeg kjøpte noe jeg hadde ønsket meg lenge og fortalte deretter farmor dette og delte gleden med henne. Det skulle tatt seg ut om jeg bare donerte pengene bort.

Kunne ikke en farmor glede seg over at barnebarnet valgte å tenke på andre framfor seg selv? Er det ikke en varig glede å vite at man har klart å fostre opp barn/barnebarn som evner å tenke lenger enn sin egen nese?

Sitat:

Jeg hadde følt meg ført bak lyset om jeg gikk i en konfirmasjon og etterpå fikk vite at konfirmanten hadde planlagt hele tiden å gi bort alle pengene uten å si i fra om dette. Folk har flere grunner for å konfirmere seg, det være seg tradisjon, fest, fellesskap, religion men i mine øyne er det ikke en pengeinnsamling.

Mener du virkelig at det at hun velger å gi bort den samlede pengegaven hun fikk til et formål hun selv har valgt reduserer konfirmasjonen til en pengeinnsamling? Hvis hun på forhånd hadde forkynt at hun ønsket penger for å gi dem til Leger uten grenser, ville det derimot minnet mer om en pengeinnsamling, men når hun hadde fått penger til å bruke til noe hun synes er viktig, og hun så velger å gi dem bort, blir det nettopp noe mer enn en pengeinnsamling i mitt hode.

Sitat:

Hvis ungdommen ønsker å gi penger til veldedige formål så kan de vel skaffe seg en jobb og gi egne opptjente penger. Å gi bort andres hardt oppsparte midler er jo en enkel sak.

Jeg vil påstå at for "ungdommen" som ikke tjener penger selv i særlig grad og for hvem 10000 kroner er en anseelig sum penger, så er det nettopp ikke en enkel sak å gi dem bort.

Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 17:51   #143
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Kunne ikke en farmor glede seg over at barnebarnet valgte å tenke på andre framfor seg selv? Er det ikke en varig glede å vite at man har klart å fostre opp barn/barnebarn som evner å tenke lenger enn sin egen nese?

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:02   #144
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, kanskje jeg er skrekkeksemplet på egoisme og alt som er galt med verden, men jeg hadde følt at mine gave ikke ble verdsatt av konfirmanten om den ble gitt videre. Poenget er ikke om pengene blir gitt til et godt formål eller ikke, men at den personen som fikk dem ikke fant glede i dem eller trengte pengene selv.

Men er det å gi til et veldedig formål å "gi bort" pengene? Slik jeg ser det så kjøper man faktisk noe ved å gi til et veldedig formål. Det være seg x-antall vaksiner, eller medisiner til trengende. Det blir ikke som å motta en dyr sekk i konfirmasjonsgave, himle med øynene og gi sekken til naboen. Det ville vært utakknemmelig. Det er sikkert mye utakknemmelig ungdom her til lands, men å henge ut denne jenta som en av dem synes jeg grenser mot usmakelig.

Hvorfor tror du forresten at en mottager ikke finner glede i en pengegave du gir, dersom man for pengene f.eks kjøper vaksiner og mat til trengende framfor en moped?

Gammel 20-05-11, 18:03   #145
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Hva skjer her? Sløsing? Svindel? I alle dager.

Er problemet dere ser at hun ikke tviholde på pengene? Signaliserte at dette er det mer fra der det kommer fra? At hun ga det bort for lett, som om det var en liten sum? Jeg vil tro hun hadde sine kvaler og tenkte nøye gjennom det. Og gitt at det ikke forventes at det kompenseres for det hun ikke får kjøpt, er det en meget edel handling tenker jeg. Jeg hadde vært stolt av henne.

Det eneste jeg tenker er at jeg håper dette ble gjort etter eget ønske, frivillig og uten påvirkning.

Gammel 20-05-11, 18:06   #146
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er mer stas med de som eventuelt konfirmerer seg for å samle inn penger til veldedighet, enn de som konfirmerer seg for å samle inn penger til seg selv.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:09   #147
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nesten så jeg tror at motstanderene av dette bare tuller. Det er for meg helt ubegripelig at man kan finne noe negativt med dette.

Gammel 20-05-11, 18:10   #148
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg valgte å ikke konfirmere meg og visste da selvfølgelig at jeg ikke kom til å få alle gavene. Mener du da at jeg kunne ha konfirmert meg alikvel bare for å samle inn penger til veldedighet?

Eh, nei - hvorfor lurer du på det?

Gammel 20-05-11, 18:15   #149
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er slik at de aller fleste ungdommer får alt de trenger eller ønsker seg hos foreldrene sine så bør kanskje flere begynne å tenke på veldedighet. Førerkortet koster da opp i 40 000,- gjør det ikke? Må ikke ungdommene spare til det de ønsker seg lenger?

Var det noe argument der, egentlig?

Denne ungdommen uttalte for øvrig at hun ikke ønsket sertifikat, hun er tydeligvis miljøbevisst og vil ikke ha bil. Det er det selvfølgelig mulig at hun endrer oppfatning om etterhvert, men så vidt jeg vet er det fortsatt fullt mulig å jobbe ved siden av skole, og på den måten betale kjøreopplæring.

Gammel 20-05-11, 18:17   #150
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg vil vel påstå at det ikke er å sløse vekk konfpengene å gi de til et veldedig formål.

Pr. def. mener jeg at pengegaver gitt uten øremerking er noe giveren ikke har noe med hva går til, jeg mener også at det er greit å gi gavekort på kjøreopplæring eller et eller annet sånt, ev. sperret konto, ev. BSU-tilskudd, og i akkurat denne saken er jeg dypt sjokkert (eller svært uenig) i at noen klarer å se noe som helst negativt i hva denne jenta har gjort.

Her er jeg også altså. Jeg hadde blitt veldig stolt hvis det var m i t t barn som helt uselvisk hadde gitt bort pengene han fikk til konfen til en veldedig organisasjon.

Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:18   #151
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meissa, forstår jeg deg rett om du tenker at det faktisk er synd på en som har gitt fra seg penger som senere går til å redde liv i utviklingsland? Stakkars giver som indirekte har bidratt til å redde barneliv når han kunne bidratt til innkjøp av moped?

Gammel 20-05-11, 18:19   #152
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Mulig, men jeg synes ingen av delene er ønskelig.

Nei. Det hadde jo vært forferdelig om idéen med å gi videre midler man egentlig ikke behøver her i vårt overflodssamfunnn til veldedige organisasjoner skulle blitt populær hos ungdommen nutildags.

Gammel 20-05-11, 18:20   #153
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan det i det hele tatt er mulig å finne noe negativt ved den handlingen der er faktisk helt beyond me.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:21   #154
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Leger uten Grenser er drevet av Voldemort?

Gammel 20-05-11, 18:22   #155
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Meissa, forstår jeg deg rett om du tenker at det faktisk er synd på en som har gitt fra seg penger som senere går til å redde liv i utviklingsland? Stakkars giver som indirekte har bidratt til å redde barneliv når han kunne bidratt til innkjøp av moped?

Det var det som slo meg også. Jeg kjenner jeg blir helt målløs. Og faktisk kvalm også, dog ikke av konfirmanten, men av motstanderne her.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:24   #156
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes det er flott jeg, og hadde slett ikke blitt fornærmet om jeg ga penger som ble gitt videre til et veldedig formål. Det blir jo dobbelt så stor nytte for pengene! For det første hadde jeg gledet en konfirmant, og for det andre hadde jeg indirekte bidratt til mer penger til leger uten grenser. Vinn-vinn!

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:24   #157
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Fordi du skriver at det ikke regnes som en pengeinnsamling hvis man konfirmerer seg kun for å få penger som man gir til veldedighet...

Jeg har da ikke skrevet om noen som kun konfirmerer seg for å få penger til veldedighet eller om motivene for å konfirmere seg i det hele tatt? Derimot spurte jeg deg om du virkelig mener at det at hun velger å gi bort den samlede pengegaven hun fikk til et formål hun selv har valgt reduserer konfirmasjonen til en pengeinnsamling.

Gammel 20-05-11, 18:26   #158
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg synes det er flott jeg, og hadde slett ikke blitt fornærmet om jeg ga penger som ble gitt videre til et veldedig formål. Det blir jo dobbelt så stor nytte for pengene! For det første hadde jeg gledet en konfirmant, og for det andre hadde jeg indirekte bidratt til mer penger til leger uten grenser. Vinn-vinn!

Helt enig, det ville jammen vært en flott overraskelse om konfirmanten valgte å bruke gaven fra meg til å gjøre noe så bra!

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:27   #159
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg har ikke ord. Dette er trist lesning, Meissa. Egoistiske jenta som ga bort 19 K til Leger uten grenser? Ser du egentlig hva du selv skriver?

Gammel 20-05-11, 18:29   #160
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

FrP-hitler jeg tråden hvis jeg sier at det framstår skikkelig FrP å irritere seg over at penger mottatt i gave blir brukt på andre folk (Gud forby folk i utlandet! ) framfor seg selv? Hadde man gitt konf-pengene til de eldre på nærmeste gamlehjem (der hvor bestemor befinner seg , helst drevet av adecco så klart) så hadde det sikkert vært greit.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:00.