|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?
Litt sånn _ekte bunad eller ingenting_ med andre ord. Og litt interessant at hos dere så var penkjole helt vanlig, mens her løper folk kvinne av huse for å få tak i festdrakt eller liknende.
|
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?i forhold til arv og utlån tenker jeg egentlig at mangel på andre som kan bruke den etter ham er et argument MOT å skaffe Knerten ekte bunad når jeg tenker meg om. For det jeg leser her er det vanlig at de kan syn inn og ut og opp og ned slik at de varer i maaaange år. Og fetteren hans er 1,5 år yngre enn ham, altså ville brukstiden sammenfalt mye. Dersom den neste babyen i min svigerinnes mage viser seg å være en gutt også, så kanskje, den blir drøyt tre år yngre enn min sønn. Er det jente blir det i alle fall sammenfallende med brukstid for evt jentebunad til Mikro, de blir jo født med bare et halvt års tid mellom.
|
|
|
#83 |
|
Duracell
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Vi er så heldige å ha en bestemor (svigermor) som har sydd en haug med stakker og bunader. Disse syes inn eller ut etter behov og vi har derfor hatt ekte bunad/stakk siden hun var lita. Hun har min gamle bunad i skapet fram til den passer (ca 13 år), vi kommer til å være klare på at dette er konfirmasjonsgave uansett.... (mulig det blir noe i tillegg da men...)
|
|
|
#84 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Her også!!
|
|
|
#85 |
|
navnet sjemmer ingen
Her er det også lagt ned mye arbeid i bunadene og støv er ukjent i lek. Men vi pårioriterer annerledes uten at det går utover bunadene. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Ja, det er interessant. Det var jenter i festdrakt også, altså, men klart færre enn i penkjoler. Og altså en del nydelige little league-bunader, perfekt til minste detalj.
|
|
|
#87 |
|
Tidsklemma
|
Du bruker den ikke selv da?
|
|
|
|
#88 |
|
Lengter etter sola
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Mine jenter har ekte hardangerbunader. De er 2 og 4 år. De brukte de samme bunadene i fjor og har de nok enda noen år, før de flytter over i ekte bergensbunader.
|
|
|
|
#89 |
|
Yes, we can!!
|
Det er vel sjelden man kan bruke en barnebunad etter at man har blitt voksen? Eller hva mente du?
|
|
|
#90 |
|
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Jeg synes festdrakter er veldig fine jeg da, sønnen fikk en fra NameIt. Den er kanskje av de aller fineste, men siden jeg ikke var helt sikker på om den fremdeles kom til å passe fra navnefesten som var i mars til 17. mai, ble det noe som ikke var så dyrt.
|
|
|
|
#91 |
|
Hertuginne
|
Barnebunaden fra mitt hjemsted er ganske dyr. Ullstoffet koster mellom 800 og 1000 kroner meteren, og det går noen meter til stakk og liv. I tillegg kommer vevde bånd som hadde en pris som fikk meg til å gispe, og man trenger en del meter. Så bare i materialer er man oppe i en tre-fire tusen. Og så kommer sølvet i tillegg, og det er man oppe i tilsvarende mange tusen, minst. Og så skal man få noen til å sy, brodere og slikt, og det går med en del timer, for å si det sånn.
|
|
|
#92 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Barnebunaden min kunne jeg bruke frem til rundt 13-års alderen. Mamma bruker voksenbunaden min, den har jeg arvet etter mormor, men har aldri passet til meg som voksen. Jeg har alltid vært for brystfager. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Bedreviter
|
Jeg mener at du selvsagt selv kan bestemme hva du vil gjøre med klær som du har kjøpt til dine barn. Hvis du vil ha dem på loftet til fremtidige barnebarn, så er det selvsagt opp til deg. Personlig hadde jeg ikke brydd meg om å gjemme på en festdrakt type Maxemillia. De er såpass motepreget at jeg tviler på om de vil falle i smak om 25 år, men det er jo bare hva jeg synes og absolutt ikke et argument for at du skal være forpliktet til å gi drakten videre.
Barnebunadsvarianten av min bunad koster 16 000, ser jeg nå. Og det er uten sølv og sko. Særlig at jeg er villig til å prioritere så mye penger på et plagg som de til sammen kanskje kan bruke åtte ganger. Og da må jeg sy den om flere ganger i tillegg. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Skjønner hva du mener, men den kan jo faktisk bli enda kjekkere å eie om 25 år enn nå. Mange av klærne jeg har satt aller mest pris på, er de moren min tok vare på etter meg. Ikke bare bunader, men både kjoler og litt hverdagsklær. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Jeg hadde alltid festdrakt (eller bunad som vi sa) på 17. mai frem til jeg ble 12. Mange av disse har vi fortsatt i familien, i tillegg til at vi arver festdrakter fra søskenbarn. Både min mor, min svigermor og min tante har strikket festdrakter til jentene og jeg syns det er stas at de har dem på seg. Selv fikk jeg ordentlig bunad til konfirmasjonen og det skal jentene mine også få - såfremst at de vil ha en da.
|
|
|
#96 |
|
Tidsklemma
|
Jeg tenkte at om Anne C hadde fått sydd en bunad til seg, til feks konfirmasjonen.
|
|
|
|
#97 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Bunaden er sydd til meg, men jeg fikk den når jeg var rundt ni år. Den var aldri beregnet på å vare livet ut. Farmor lagde den til meg. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Absolutt, og når mange snakker om "deler som den og den og den har laget og brukt" så tenker jeg at de må være annerledes enn den bunaden jeg kjenner til, altså barneutgaven av den jeg har. Den består av tre deler pluss skjorte. Og en av de delene er lua, som vel nesten ingen bruker, eller er det "hel kjole" (alså liv og stakk, men det er, som på voksenmodennel, sydd sammen) og forkle. Liksom ikke mange deler å hente her og der, selve bunaden og forkleet er i samme ullstoff, og det er ikke noe poeng i å bytte dem hit og dit og rundtomkring... men jeg skjønner at andre bunader må være annerledes, siden det stadig neves "deler" på omløp...
|
|
|
#99 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Mange bunader har liv og stakk som, selv om de er sydd sammen, er separate deler som lett kan tas fra hverandre. Og så er det forkle, bringeduk, belte, skjorte.
|
|
|
#100 |
|
maler
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Jeg har et voksende behov for å lære meg å sy guttebunader. Jeg lurer på hvor man lærer sånt.
|
![]() |
|
|