|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
trenger lading
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Tanta mi sydde stakk til eldste da hun var 1,5 år. Den var i bruk i 10 år av en av jentene mine (bare å "slippe ned" et legg). I fjor var den for liten til minsten, så den kunne brukes fra 1 til nesten 6 år.
|
|
|
|
#43 |
|
snur
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Her var det også mange med bunader og festdrakter. Alle jentene i klassen til eldste hadde bunad/festdrakt. Mine har kystdrakten, vet ikke om den regnes som bunad men de er håndsydd og -montert. Jeg har kjøpt begge på finn.no siden jeg ikke har noen som syr i familien. Kunne alltids brodert den selv men har ingen til å montere.
|
|
|
#44 |
|
Bedreviter
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Jeg tror så godt som alle jentene i Frøknas klasse hadde bunad eller festdrakt. Langt de fleste hadde festdrakt, og det virker ikke som ungene (min unge, i det minste) har fått med seg forskjellen på bunad og festdrakt. Her omtales alt som "bunad". |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Borte
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Jeg ga etter og kjøpte festdrakt i fjor, eller lot mamma kjøpe det, til storesøster. Hun hadde ønsket seg det veldig over flere år og jeg lot min egen forfengelighet vike siden mamma veldig gjerne ville kjøpe det. Jeg syns ikke festdrakter er så fint og har litt rare, tradisjonsbundne hang-ups når det gjelder bunad. Vi kjøpte en drakt som helt tydelig var en festdrakt og ikke en dårlig bunadkopi som jeg syns mange av barnedraktene er.
|
|
|
#46 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?
Det er litt der jeg er også. Festdraktene har blitt veldig, veldig vanlige, og de absolutt fineste er de som har sin egen stil, uten å skulle være bunad look-a-like. Enkelte har jo innslag av veldig mye silke og blanke stoffer, og er nesten litt gipsy-inspirert med tørkler og knalle farger.
|
|
|
#47 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Da jeg var skolejente hadde nesten ingen bunad, og festdraktene fantest knapt. Jeg hadde "bondepikedrakt", som nok er ei sånn festdrakt som lita, men de var for småjenter.
|
|
|
#48 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Mine har festdrakter begge to. Jeg syns det er fint med festdrakter også jeg, og gidder ikke å kjøpe "ekte" bundad på lenge enda. Eldste har en ekte hun har arvet, men den passer nok ikke på et par år. I klassen til eldste var det en jente som ikke hadde bunad/festdrakt. Jeg syns de blir så søte, samme om det er ekte eller ikke. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Ja, de er søte, og mange drakter jeg ikke kjenner vet jeg ikke hva er. Så til barn synes jeg festdrakter er topp, så kan de få voksenbunad når de blir store. (utfordringa er at for jenter synes jeg konf er en naturlig tid, men uansett hvor mye man tar hensyn til å sy ut, de fleste gutter er ikke store nok for herrebunad til konf, bør heller få den når de er 20...Men mange jenter vokser også ut av bunadene sine etterhvert, men da hjelper det ikke vente til de er 20, for det er etter den tid de vokser ut av dem...)
|
|
|
#50 |
|
This is normal!
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?
Her omtales alt som "dugnad".
|
|
|
|
#51 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Det var ikke veldig mange bunader og festdrakter i toget hos oss, synes jeg. Litt var det jo, men det var et flertall (i hvert fall på småtrinnet) som gikk i typisk nye-klær-til-søttende-mai-antrekk.
|
|
|
#52 |
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Knerten sin forrige festfrakt, fra reflex, har han brukt, med vask etterpå, minst seks ganger, jeg måtte sy påigjen noen hekter som løsnet litt i bruk, men den holdt fint, og nå har fetteren overtatt den, den varer i mange vask enda. Den nye fra cubus er ikke brukt mer enn en gang enda, så hvor mange vask den holder vites ikke, men den tålte fint den første i alle fall...
|
|
|
#53 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Vi har skikkelig bunad til begge våre, som svigermor har sydd (og JEG har flette hoseband).
|
|
|
#54 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Vi har brukt festdrakter, hjemmestrikkede drakter, og nå har storesøster en barnebunad som går i arv i familien. Jeg synes det er flott med en slik drakt på 17. mai. Lillebror hadde derimot vanlige penklær, og tror nok ikke han vil stille i festdrakt mer. Så lenge ungene vil ha en festdrakt eller man har tid/råd/mulighet til å skaffe en bunad, så synes jeg det er veldig fint. Men den blir jo lite brukt, og har man ingen som arver så blir det jo en kortvarig glede. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Ser fremover!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?La merke til at det var mange festdrakter og noen bunder i år ja. Mer enn hva jeg har lagt merke til før, egentlig.
|
|
|
|
#56 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Vi har bare en barnebunad i familien. Storesøster har brukt den i mange år og nå skal jeg få den tilpasset til lillesøster. Jeg har hverken økonomi eller syferdigheter til å få laget/lage flere. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Min mor kjøpte ekte bunader til sine tre barnebarn da hun giftet seg for tre år siden. Jeg syntes det var galskap da, men begynner å innse at det ikke var en så dårlig investering likevel.
|
|
|
#58 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Blå; tror det som oftest er syferdige i familien og ting som kan gå i arv. Min lille jente hadde forkle og stakk i går som min tremenning har hatt. Lue fra min mors kusine. Nå skal det sies at det er min mor som har sydd forklet og stakken da, men det går på omgang! Og kan syes ut og ned, så den passer nok i en 4 år til.
|
|
|
#59 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Mine har festdrakter. De fikk nye i år. Fra Name It. Ut fra hvordan klærne satt på dem i går, regner jeg med de kan brukes i tre år til. Treåringen så ut som han hadde langbukse - i virkeligheten er det en knebukse.
|
|
|
#60 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Jeg synes noen bunader er mindre egnet som barnebunader enn andre. Jeg ser at min Rogalandsbunad (Nordaker sin Jelsa-variant) blir noget overdådig og tung på små jenter, f eks.
|
|
![]() |
|
|