Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad og hijab

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-11, 00:13   #181
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tenk på Ida i Emilbøkene - for en forferdelig tilværelse?!

Eller kanskje Alva?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 00:13   #182
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes også det er gledelig at personer med en annen kulturell bakgrunn føler at det er ålreit/fint å gå i bunad.

Dog har jeg nok bunadpoliti i meg til å ikke synes at bunad og hijab er noen god kombinasjon. Men det er mye annet rart som jeg heller ikke synes er noen god kombinasjon med bunad.

Må bare si meg helt enig med deg i det du skriver her. At personer med annen kulturell bakgrunn velger bunad som et festplagg syns jeg er flott. Men så var det det med å dra inn annen kultur inn i en tradisjonell nasjonaldrakt. Som du skriver så er det generelt det mye annet rart som også blir feil.

Har tenkt på om man ikke kunne laget en nasjonal festdrakt anno 2000-tallet som kunne kombineres med hijab og annet f.eks. Må være en fin utfordring til kreative sjeler.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 00:16   #183
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Eller kanskje Alva?

Ja, beklager, Alva. Ida hadde det nok ganske tipp-topp.

Gammel 19-05-11, 00:44   #184
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller kanskje Alva?

Ja, beklager, Alva. Ida hadde det nok ganske tipp-topp.

Nei, nei, nei. Dere har jo ikke snøring, noen av dere. Lina er tjenestejente på Katthult. Alva er tjenestejente på Junibakken (der Marikken bor). Tsktsk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 00:51   #185
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nei, nei, nei. Dere har jo ikke snøring, noen av dere. Lina er tjenestejente på Katthult. Alva er tjenestejente på Junibakken (der Marikken bor). Tsktsk.

Teo har selvsagt rett. Vi bør skamme oss, Poly.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 09:05   #186
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teo har selvsagt rett. Vi bør skamme oss, Poly.

Men det skader sikkert ikke å tenke på Alva også.

Gammel 19-05-11, 09:55   #187
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Mine formødre satt ikke godt i det, nei. Tvert i mot, de kom fra et utfattig fiskerbondesamfunn. De var stort sett "taus" (tjenestejenter på andre gårder, enten fast eller hos familier som trengte ekstra hjelp for eksempel km kona lå i barsel) til de fant seg en mann, og det "skulle" være en mann med jord. ALLE hadde det selvsagt ille der, ikke bare kvinnene, men som alltid var det kvinner og barn som hadde det verst. Tenk på Ida i Emilbøkene - for en forferdelig tilværelse?!

Ja, poenget mitt var at du ikke kan bruke dine formødre som annet enn datapunkt, du kan ikke ut fra dere skjebne alene si noe om hvordan hele samfunnet var sammenlignet med et annet samfunn. Det blir like feil som å bruke mine formødre på samme måten. Jeg er fullt klar over at de som kom fra strengt religiøse familier i samme bygd hadde en helt annen tilværelse i forhold til kvinneundertrykking for eksempel.

Gammel 19-05-11, 10:05   #188
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Har tenkt på om man ikke kunne laget en nasjonal festdrakt anno 2000-tallet som kunne kombineres med hijab og annet f.eks. Må være en fin utfordring til kreative sjeler.

Hvorfor i all verden skal man det? Vil man ikke bruke bunad finnes det haugevis av moderne penkjoler. Man jo ikke akkurat uniformeres heller. Det eneste det forslaget kommuniserer er at "du er ikke bra nok for bunaden vår, så vi har lager en nødløsning for dere andre".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:11   #189
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skammer meg. (Men Alva hadde det nok ikke så greit hun heller - rett skal være rett!)

Miromurr: Jeg tror mine formødre er ganske typiske for fiskerbondesamfunn på vestlandet. De var ikke SÅ voldsomt religiøse, altså. Ikke mer enn det som var gjengs der. Men normene for akseptert adferd var veldig, veldig trange.

Jeg er litt ambivalent på det med kvinnehistorie, kjenner jeg. Jeg ser jo godt det Darth sier om at kystkvinnene har en spesiell historie med kvinner som styrte alene mens mennene var ute, sterke vikingkvinner, etc. Ren nød drev jo kvinner ut i arbeid, i det minste, og det var ikke rom for å holde på de strengeste konvensjonene om hva som passet seg når man måtte brette opp ermer og berge seg. Faktisk ser jeg stor forskjell bare på kvinnene på min mors side (fiskerbønder med småbruk) og min fars side (sjøfolk som var ute lange strekk om gangen), der de sistnevnte hadde en mye mer selvstendig posisjon, selv om nøden var like stor.

Jeg er likevel redd for å romantisere fortiden for mye, for det har vært fordømt hardt og urettferdig og sterkt begrenset å være kvinne i Norge også. Det er bare et par tiår siden kvinner ikke fikk løpe mer enn 3000 meter, for pokker, fordi det var 1) så stygt å se på og 2) altfor slitsomt for dem, stakkars. Det knapt nok en hel generasjon siden!

Gammel 19-05-11, 10:14   #190
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje ikke akkurat ille, men ekstremt tullete: til innpå søttitallet fikk ikke damer lov til å kjøpe seg en halvliter med øl, de måtte greie seg med et snitt.

Gammel 19-05-11, 10:15   #191
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Men det skader sikkert ikke å tenke på Alva også.

Men Lina var jo rimelig dum, Alva var smartere.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:19   #192
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, Tallulah, sant?? Det er selvsagt ikke det samme som Kurdistan, lizm, men det sier likevel mye om hvor trange rammene var for akseptert kvinnelig oppførsel, hva som "sømmet seg".

Gammel 19-05-11, 10:25   #193
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er likevel redd for å romantisere fortiden for mye, for det har vært fordømt hardt og urettferdig og sterkt begrenset å være kvinne i Norge også. Det er bare et par tiår siden kvinner ikke fikk løpe mer enn 3000 meter, for pokker, fordi det var 1) så stygt å se på og 2) altfor slitsomt for dem, stakkars. Det knapt nok en hel generasjon siden!

Enig. Det er jo bare å lese norsk litteratur fra 1800-tallet for å se hvordan man så på kvinner og beskrev kvinners hverdag litt tilbake i tid. Og eksemplene dine fra nær fortid viser at kvinner har vært (og er i bygdesamfunn jeg kjenner til) underlagt strenge normer også i Norge.

Gammel 19-05-11, 10:40   #194
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, men jeg mener vi må diskutere det utfra de premissene som faktisk er der. Virkeligheten var ille nok om vi ikke må gjøre det verre enn det var heller. Det blir like dumt som da det ble sagt i statsministertalen (var det Bondevik, tro?) at Norge var et av de fattigste landene for hundre år siden. Eh, nei, det var det ikke.

Gammel 19-05-11, 11:47   #195
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men selv om det var langt bedre i Norge enn mange andre steder, så holder jo likevel poenget om at fortiden var langt mer kvinneundertrykkende enn nåtiden, og at bunaden - inkludert hodeplagget - har rot i en tradisjon med rimelig strenge krav til kvinnelig påkledning og livsutfoldelse. Å si at bunadskautet har lignende funksjon som en hijab er ikke det samme som å si at det norske bondesamfunnet var like kvinneundertrykkende som strenge muslimske samfunn, eller at kravet til korrekt bunad-hodebekledning er like strengt som kravet til tildekking mange muslimske jenter og kvinner opplever i dag. Det er bare å prøve å trekke en paralllell for å vise at det er likheter, det er trender som ligner, selv om selvsagt ikke alt er likt (og heller ikke like bra/ille).

Gammel 19-05-11, 12:08   #196
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvorfor i all verden skal man det? Vil man ikke bruke bunad finnes det haugevis av moderne penkjoler. Man jo ikke akkurat uniformeres heller. Det eneste det forslaget kommuniserer er at "du er ikke bra nok for bunaden vår, så vi har lager en nødløsning for dere andre".

Jeg skjønner at om man vil se med det blikket du nevner så kan man oppfatte det slik. Jeg tenker at for alle så kan det være mange som kanskje ikke føler noen tilhørighet til noen spesielle steder i landet, og av den grunn kunne ønske en nasjonaldrakt som hører til for alle i Norge. Mange etniske nordmenn har flyttet mye og kanskje en slik drakt kunne være et valg. Eller at mange likte den så godt at de gjerne ville ha den. Den kunne vært laget mer moderne. Om de som designer den gjør en bra jobb så kan det bli en drakt som mange ønsker. Samtidig forteller drakten at du er norsk, uansett etnisitet.

Gammel 19-05-11, 12:10   #197
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jessica, jeg syns en bunad dekker det du sier helt greit. Og liker man ikke bunader, så har man omtrent et uutømmelig lager av penklær man kan bruke i stedet. Jeg får lilla flagreklær og asymetriske øredobb-vibber av forslaget ditt.

Gammel 19-05-11, 12:16   #198
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Husfliden

Bunad – slik vi kjenner de i dag – bygger på folkedrakttradisjoner, men fikk sin nåværende form rundt 1900 basert på det idealet som spesielt Hulda Garborg satte for hvordan en bunad skulle være

Er det ikke litt vel tidlig å gjøre det på nytt bare fordi noen har lyst til å bruke hijab eller solbriller til den moderne bunaden sin?

Gammel 19-05-11, 12:17   #199
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jessica, jeg syns en bunad dekker det du sier helt greit. Og liker man ikke bunader, så har man omtrent et uutømmelig lager av penklær man kan bruke i stedet. Jeg får lilla flagreklær og asymetriske øredobb-vibber av forslaget ditt.

Huff ikke slik jeg tenker det he he.....

I en del situasjoner er det fint å kunne være stolt av å være norsk og da syns jeg ikke andre penklær kan erstatte det.

Gammel 19-05-11, 12:20   #200
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

I en del situasjoner er det fint å kunne være stolt av å være norsk og da syns jeg ikke andre penklær kan erstatte det.

Da kan man bruke bunad. Jeg bruker forresten aldri bunaden min fordi jeg er stolt av å være norsk, og jeg har aldri hørt noen andre si det er derfor heller. Jeg bruker den fordi jeg syns den er fin.

Svar

Emneord
bunad, hijab, minoriteter, regler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:59.