|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#182 |
|
Pauset
|
Sv: Bunad og hijab
Må bare si meg helt enig med deg i det du skriver her. At personer med annen kulturell bakgrunn velger bunad som et festplagg syns jeg er flott. Men så var det det med å dra inn annen kultur inn i en tradisjonell nasjonaldrakt. Som du skriver så er det generelt det mye annet rart som også blir feil. |
|
|
|
|
|
#184 |
|
Bedreviter
|
Nei, nei, nei. Dere har jo ikke snøring, noen av dere. Lina er tjenestejente på Katthult. Alva er tjenestejente på Junibakken (der Marikken bor). Tsktsk. |
|
|
|
|
|
#185 |
|
© All rights reserved
|
Teo har selvsagt rett. Vi bør skamme oss, Poly. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
Fola Blakken
|
Men det skader sikkert ikke å tenke på Alva også.
|
|
|
|
#187 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, poenget mitt var at du ikke kan bruke dine formødre som annet enn datapunkt, du kan ikke ut fra dere skjebne alene si noe om hvordan hele samfunnet var sammenlignet med et annet samfunn. Det blir like feil som å bruke mine formødre på samme måten. Jeg er fullt klar over at de som kom fra strengt religiøse familier i samme bygd hadde en helt annen tilværelse i forhold til kvinneundertrykking for eksempel.
|
|
|
#188 |
|
Glamorøs
|
Hvorfor i all verden skal man det? Vil man ikke bruke bunad finnes det haugevis av moderne penkjoler. Man må jo ikke akkurat uniformeres heller. Det eneste det forslaget kommuniserer er at "du er ikke bra nok for bunaden vår, så vi har lager en nødløsning for dere andre".
|
|
|
#189 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bunad og hijabJeg skammer meg.
|
|
|
#192 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bunad og hijabJa, Tallulah, sant?? Det er selvsagt ikke det samme som Kurdistan, lizm, men det sier likevel mye om hvor trange rammene var for akseptert kvinnelig oppførsel, hva som "sømmet seg".
|
|
|
#193 |
|
This is normal!
|
Enig. Det er jo bare å lese norsk litteratur fra 1800-tallet for å se hvordan man så på kvinner og beskrev kvinners hverdag litt tilbake i tid. Og eksemplene dine fra nær fortid viser at kvinner har vært (og er i bygdesamfunn jeg kjenner til) underlagt strenge normer også i Norge.
|
|
|
|
#194 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunad og hijabJa, men jeg mener vi må diskutere det utfra de premissene som faktisk er der. Virkeligheten var ille nok om vi ikke må gjøre det verre enn det var heller. Det blir like dumt som da det ble sagt i statsministertalen (var det Bondevik, tro?) at Norge var et av de fattigste landene for hundre år siden. Eh, nei, det var det ikke.
|
|
|
#195 |
|
flisespikker
|
Sv: Bunad og hijabMen selv om det var langt bedre i Norge enn mange andre steder, så holder jo likevel poenget om at fortiden var langt mer kvinneundertrykkende enn nåtiden, og at bunaden - inkludert hodeplagget - har rot i en tradisjon med rimelig strenge krav til kvinnelig påkledning og livsutfoldelse. Å si at bunadskautet har lignende funksjon som en hijab er ikke det samme som å si at det norske bondesamfunnet var like kvinneundertrykkende som strenge muslimske samfunn, eller at kravet til korrekt bunad-hodebekledning er like strengt som kravet til tildekking mange muslimske jenter og kvinner opplever i dag. Det er bare å prøve å trekke en paralllell for å vise at det er likheter, det er trender som ligner, selv om selvsagt ikke alt er likt (og heller ikke like bra/ille).
|
|
|
#196 |
|
Pauset
|
Jeg skjønner at om man vil se med det blikket du nevner så kan man oppfatte det slik. Jeg tenker at for alle så kan det være mange som kanskje ikke føler noen tilhørighet til noen spesielle steder i landet, og av den grunn kunne ønske en nasjonaldrakt som hører til for alle i Norge. Mange etniske nordmenn har flyttet mye og kanskje en slik drakt kunne være et valg. Eller at mange likte den så godt at de gjerne ville ha den. Den kunne vært laget mer moderne. Om de som designer den gjør en bra jobb så kan det bli en drakt som mange ønsker. Samtidig forteller drakten at du er norsk, uansett etnisitet. |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bunad og hijabJessica, jeg syns en bunad dekker det du sier helt greit. Og liker man ikke bunader, så har man omtrent et uutømmelig lager av penklær man kan bruke i stedet. Jeg får lilla flagreklær og asymetriske øredobb-vibber av forslaget ditt.
|
|
|
#198 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Er det ikke litt vel tidlig å gjøre det på nytt bare fordi noen har lyst til å bruke hijab eller solbriller til den moderne bunaden sin?
|
|
|
#199 |
|
Pauset
|
Huff ikke slik jeg tenker det he he..... |
|
|
|
|
|
#200 |
|
Glamorøs
|
Da kan man bruke bunad. Jeg bruker forresten aldri bunaden min fordi jeg er stolt av å være norsk, og jeg har aldri hørt noen andre si det er derfor heller. Jeg bruker den fordi jeg syns den er fin.
|
![]() |
| Emneord |
| bunad, hijab, minoriteter, regler |
|
|