|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Bunad og hijabJeg har sett flere ganger at nordmenn med annen etnisk bakgrunn har brukt bunad og hijab sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bunad og hijabJeg har ikke bunad, og har vel ved fler enn en anledning vært litt sånn
![]() |
#4 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Bunad og hijabJeg synes det er helt greit. Hodeplagget trenger ikke være et bunadsplagg, mine barn har for eksempel brukt lue/kyse til bunaden da de var små. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Bunad og hijabJeg synes heller ikke det er noe problem med hijab til bunad. Man trenger jo ikke ha sjokkråsa med blomster på, men noe som står i stil til bunaden kanskje.
![]() |
![]() |
#7 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Bunad og hijab
![]() |
![]() |
#8 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Bunad og hijabJeg så to jenter med bunad og hijab i skolegården i dag og synes det var flott. Og for å være helt ærlig så var det ikke så lett å se forskjell på de to hvite hijabene og de hvite skautene som går til noen bunader.
![]() |
#9 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Bunad og hijabJeg ser ikke problemet.
![]() |
#10 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Bunad og hijabJeg syns det er kult med litt brudd på bunadsreglementet.
![]() |
![]() |
#12 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Bunad og hijabHvis man skal tenke tradisjonelt, så er det mye verre at voksne damer går med udekket hode, enn at noen går med et skaut som er knyttet på en anderledes måte.
![]() |
#13 |
flisespikker
|
My thoughts exactly. Hijab er da mye mer korrekt enn å gå barhodet (slik jeg, og de aller fleste andre jeg så i går, gjorde).
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
Det varierer jo fra bunad til bunad. Den bunaden jeg har, østfoldbunad, så skal man ikke bruke lua før man er gift. Og hvorvidt man er gift eller ikke kan man jo ikke se.
![]() |
![]() |
#15 |
flisespikker
|
Neida. Men hvis man skal våge seg på å late som om noe som helst av dette er en levende tradisjon, så synes jeg det å jevnstille samboerskap og ekteskap er en veldig rimelig ting å gjøre. Eller bare rett og slett si at det er for å skille voksne damer fra små-/ungjenter. (Gikk forresten eldre, ugifte kvinner med bart hode til bunad i Gamle Dager, eller er det bare sånn at den spesifikke lua som er definert å høre til din spesifikke bunad er den som er for gifte kvinner, mens andre luer som har vært i bruk ikke er blitt kanonisert som ekte bunadluer?)
![]() |
#16 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Bunad og hijabBunad er eller bør være, en levende tradisjon. Jeg mener ikke at alt er greit, men jeg vil strekke meg mye lenger for noe som man føler at man bør gå med enn for mange andre ting. Jeg vil mye heller se en kvinne med bunad og hijab enn med bunad og lilla neglelakk og sigarett, som jeg så i går. Jeg er tydeligvis litt selektivt bunadspoliti. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ej ikke møjkets heije
|
Det blir en del ting som kompliseres i forhold til gammeldagse bunadsregler og måten vi lever på i dag. Jeg ser den.
![]() |
![]() |
#18 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Bunad og hijabJeg har i utgangspunktet bakgrunn i et miljø som er rimelig nazi på bunadsreglene, men da jeg så de to jentene med bunad og hijab på NRK i dag (har ikke sett noen i RL), reagerte jeg utelukkende positivt. Jeg synes det signaliserte både vellykket interering og ivaretakelse av egen kultur på en fin måte.
![]() |
#19 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Nettopp. Det er et sunt tegn på at integreringen i Norge faktisk har kommet ganske langt, i motsetning til det man får inntrykk av gjennom media. Det er fasinerende å se hvor mange elever med minoritetsbakgrunn som nå går i bunad i forhold til for bare 5 år siden.
![]() |
#20 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Bunad og hijabJeg synes det høres helt fint ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
bunad, hijab, minoriteter, regler |
|
|