Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Inntak av søtsaker/usunn mat på festdager?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 15:59   #101
Left
Passiv

Standard

Sv: Inntak av søtsaker/usunn mat på festdager?

Godteri har ikke vi noen kultur for å spise på 17 mai heller. Det hører ikke til på en måte?

Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 15:59   #102
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min yngste spiste ti is i går. Det ser jeg på som helt uproblematisk.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 16:03   #103
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Godteri har ikke vi noen kultur for å spise på 17 mai heller. Det hører ikke til på en måte?

Enig, og det er faktisk en av de dagene jeg ikke forstår når jeg skulle fått inn noe godteri, det er da mer enn nok annet godis.
Hos oss er det ikke fri flyt som i "nå har vi så og så mye, spis alt du kan", men han får såpass jevnlig påfyll utover dagen så jeg tror ikke han savner noe.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 16:04   #104
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Min yngste spiste ti is i går. Det ser jeg på som helt uproblematisk.

And we have a winner! :imponert:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 16:07   #105
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tror jeg forstår hva HV mener, og jeg er enig. Jeg synes det er langt mindre appetittelig med mye godteri, i stor skål, enn litt. Og så dreier det seg ofte om billig og mindre godt ( ) godteri når det er mengder av det. Heller litt kvalitetssjokolade, enn haugevis med billige greier...

Ja, det er noe sånt.

Mulig det er noe bibelsk, altså. Fråtseri som dødssynd og sånn. Jeg er en hedonist av dimensjoner, men finner det vulgært med enorme godteskåler hele tiden. Å ta frem en skikkelig god sjokolade, drikke deilig champis eller ha kamskjell midt i uken er noe annet.

Nei, jeg finner ikke ordene.

Gammel 18-05-11, 16:19   #106
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Vi har en godteskål på bordet på lørdagskvelden og det er helt bevisst, vulært eller ei. Jeg har barn i nær familie som har fått hver sin skål og har oppført seg som geriljasoldater for å forsvare innholdet i den. Mannen og jeg var veldig enige om at slike barn ville vi ikke ha den første gangen jeg var gravid. Nå har vi smågodt i en skål som alle spiser av og fjerner den når vi er forsynte.

Det er pussig hvordan man ser så forskjellig på ting. Vi har alltid gitt seperate skåler etter ymse erfaringer med unger som kaster seg over den felles godteskålen og kaster innpå så fort som mulig for å få i seg mest mulig. Jeg syns det er mest ryddig og avslappet når barna har sin egen sål med den mengden jeg syns er ok å spise. mer avslappende og forutsigbart

Gammel 18-05-11, 16:21   #107
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er pietisten i deg, HV.

Jeg liker store godteskåler, men de står ikke fremme hele tiden. I realiteten står de i skapet på Høttah til mor har spist opp det meste i skjul.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 16:24   #108
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er fritt frem på slike dager, men det ble 1 brus og en is. Storesøster spiste 3 små kakestykker i tillegg, lillesøster ingen.
Brød med leverpostei til frokost, ostesmørbrød til lunch og spekemat med potetsalat og eggerøre til middag.
Vi har vel et helt "normalt" norsk kosthold til hverdags, nugatti til frokost på lørdag og godis på lørdagskveld.

Gammel 18-05-11, 16:27   #109
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Det er pussig hvordan man ser så forskjellig på ting. Vi har alltid gitt seperate skåler etter ymse erfaringer med unger som kaster seg over den felles godteskålen og kaster innpå så fort som mulig for å få i seg mest mulig. Jeg syns det er mest ryddig og avslappet når barna har sin egen sål med den mengden jeg syns er ok å spise. mer avslappende og forutsigbart

Det er vår erfaring også. Felles godteskål er grobunn for krangling og grådighet, mens når de har hver sin, er det ofte de bare spiser en del og gjemmer resten til søndag morgen. (Og de får ikke store mengder altså, så det er ikke fordi de ikke klarer å stappe det i seg heller.)

Vi prøvde felles godterihaug (fra pinjata) i Frøknas åtteårsdag, og maken til grafsing og grådighet har jeg knapt sett. Jeg måtte til slutt legge ned forbud om å ta med seg godteri hjem, samt kreve at de skulle spise opp det de hadde før de fikk ta mer, for ungene fylte jo lommene sine og nærmest la seg over godteriet for å få mest mulig. Det er mye mulig vi skal ha pinjata i år også, men da blir det med godteposer inni, for makan …

Gammel 18-05-11, 16:28   #110
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg liker store godteskåler, men de står ikke fremme hele tiden. I realiteten står de i skapet på Høttah til mor har spist opp det meste i skjul.

For en underlig praksis …

Gammel 18-05-11, 16:30   #111
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi prøvde felles godterihaug (fra pinjata) i Frøknas åtteårsdag, og maken til grafsing og grådighet har jeg knapt sett. Jeg måtte til slutt legge ned forbud om å ta med seg godteri hjem, samt kreve at de skulle spise opp det de hadde før de fikk ta mer, for ungene fylte jo lommene sine og nærmest la seg over godteriet for å få mest mulig. Det er mye mulig vi skal ha pinjata i år også, men da blir det med godteposer inni, for makan …

Jeg lagde godteposer og stappet inn i pinataen. Bare pass på at dere får stort nok hull. Jeg måtte grave inn i den benløse kroppen til Buzz Lightyear for å få dem ut.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 16:32   #112
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser frokost (brødskiver), grillet kjøtt og salat og havregryn til kvelds. I tillegg fikk de det de måtte ønske av is, kaker, brus, godis etc. Det er bare 17. mai en gang i året og den dagen har vi ikke regler.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 16:32   #113
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg lagde godteposer og stappet inn i pinataen. Bare pass på at dere får stort nok hull. Jeg måtte grave inn i den benløse kroppen til Buzz Lightyear for å få dem ut.

Vi laget vår egen pinjata, og den klarte ungene å slå aldeles i stykker, så akkurat det var ikke noe problem. (Et romskip, laget av elektrokabel, gaffa-tape og aluminiumsfolie, i anledning Frøknas romvesenbursdag. )

Gammel 18-05-11, 16:33   #114
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Fisker dere ikke godtepose? Selv jeg, 37 år, fisker godtepose 17. mai.

Gammel 18-05-11, 16:34   #115
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teo; Det hørtes vanvittig kult ut! Jeg kjøpte en ferdig Buzz Lightyear, som man skulle dra i noen tråder for å få den til å eksplodere. Vel, det funket ikke. I stedet kastet 11 blodtørstige barn seg over ham og rev ham i filler i stedet. etterfulgt av den tørre kommentaren "Nå ern dau".

Channett: Fiske godepose på 17. mai har jeg aldri hørt om.

Gammel 18-05-11, 16:35   #116
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Det hørtes vanvittig kult ut! Jeg kjøpte en ferdig Buzz Lightyear, som man skulle dra i noen tråder for å få den til å eksplodere. Vel, det funket ikke. I stedet kastet 11 blodtørstige barn seg over ham og rev ham i filler i stedet. etterfulgt av den tørre kommentaren "Nå ern dau".

Gammel 18-05-11, 16:36   #117
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I stedet kastet 11 blodtørstige barn seg over ham og rev ham i filler i stedet. etterfulgt av den tørre kommentaren "Nå ern dau".

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 16:37   #118
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teo; Det hørtes vanvittig kult ut! Jeg kjøpte en ferdig Buzz Lightyear, som man skulle dra i noen tråder for å få den til å eksplodere. Vel, det funket ikke. I stedet kastet 11 blodtørstige barn seg over ham og rev ham i filler i stedet. etterfulgt av den tørre kommentaren "Nå ern dau".

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 16:37   #119
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Jeg gjorde det som barn og gjør det som sagt fortsatt.

Gammel 18-05-11, 16:44   #120
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg gjorde det som barn og gjør det som sagt fortsatt.

Jeg liker godteposer og skulle gjerne ha fisket en. Alt dette smågodtsnakket har gjort at jeg tror jeg må unne meg en pose til i kveld.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:04.