|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunad og hijab
Jeg syns ikke skautet som hører til bunadene er kvinneundertrykkende. Jeg syns hijab og koneskaut er to helt forskjellige ting. |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Glamorøs
|
Kvinnesynet i Norge har ikke alltid vært som det er i dag, og ja, det har vært forvententet at kvinner har dekket seg til. Det har vært masse greier og koder knyttet til hår og grad av løssluppenhet.
|
|
|
#124 |
|
Yes, we can!!
|
Det syns jeg er merkelig og inkonsekvent. Gode, men feil sko pga. komfort/ubehag eller feil hodeplagg pga. religiøs overbevisning stiller ganske likt for meg, altså.
|
|
|
#125 |
|
This is normal!
|
Synd han ikke er skotsk, for jeg tror han ville se fantastisk ut i kilt.
|
|
|
|
#126 |
|
Glamorøs
|
Det er vel litt vanskelig å se på noen hvor de har tilknytning til, så jeg ville ikke bare tatt utgangspunkt i at noen valgte etter estetikk bare fordi de ikke har valgt Oslodrakt.
|
|
|
#127 |
|
Yes, we can!!
|
Jo, skaut og koneplagg handlet om anstendighet og moral, i høyeste grad. I Hardanger (og sikkert andre steder) ble man "skautet om" ut på kvelden i bryllupet. Da var det av med den staselige bryllupsbunaden og krona, og på med konebunad og skaut. Og det skulle være på siden også. Det var en viktig symbolhandling, nærmest for å tydelig å ta "dama av markedet".
|
|
|
#128 |
|
En, av to-tre
Jeg mener fortsatt at det er stor forskjell på koneskaut (til hverdag og fest) og hijab. Det er en tabloidisering av historien å si at hijabtradisjonen er det samme som å gå tilbake 150 år i Norge. Det stemmer ikke. Norske kvinner har ingen tradisjon for å være undertrykket og styrt i en slik grad. Det norske samfunnet var et fattig og relativt homogent bondesamfunn der kvinner og menn jobbet sammen i et arbeidsfellesskap. Selvsagt var mannen den sterke parten også i Norge, men det var ikke så sterkt insitusjonalisert som mange skal ha det til. I den grad det fantes arrangerte ekteskap og sterk kontroll av kvinner så fantes det i overklassen - og den var svært liten i Norge. Kvinner i Norge har levd i mye større frihet enn sine medsøstre i store deler av verden i hundrevis av år - det skal vi være stolte av, vi skal ikke late som om Norge anno 1850 var det samme som Kurdistan anno 2000. Det stemmer overhodet ikke. Jeg er personlig livredd for at slike holdninger skal legitimere hijabbruken og gjøre til at enda flere barn dukker opp på skolen i upraktiske og kontrollerende klær. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Yes, we can!!
|
Nei, på enkeltpersoner så vet man selvsagt aldri. Men langt de fleste med innvandrerbakgrunn i Oslotoget har nok alle sine norske røtter i Oslo, tror du ikke? Sånn at den drakten burde være overrepresentert også?
|
|
|
#131 |
|
Borte
|
Sv: Bunad og hijabJeg ville ikke brukt hijab til bunaden selv, men utover det så syns jeg som vanlig at andre får ha på seg det de selv ønsker og er komfortable med. Foreløpig har jeg ikke blitt provosert av klesdrakter noensinne tror jeg. Hva jeg syns ser pent ut er en annen sak.
|
|
|
#132 |
|
Glamorøs
|
Tenker du på barn nå, eller voksne? Mange av de voksne førstegenerasjonsinnvandrerne jeg kjenner har aller først bodd på vestlandet, Gjøvik og i nord, før de flyttet til Oslo. De aller fleste andregenerasjonsinnvandrerne jeg selv har vokst opp med, er fra Oslo og Akershus ja. Jeg har i grunn aldri tenkt noe særlig over hvor folk har bunad fra, selv om de har en annen hudfarge. Jeg har bare tatt utgangspunkt i at de har hatt en eller annen tilknytning til stedet. Første gang jeg hørte om å velge etter estetikk, var da en heilnorsk venninne fra Holmenkollen hadde valgt Telemarksbunad fordi den var finest.
|
|
|
#133 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bunad og hijabNå tror jeg at det å velge annen bunad enn Oslodrakt, med mer eller mindre kreativt begrunnelse, er vanlig blant alle folk i Oslo, altså.
|
|
|
#134 |
|
Glamorøs
|
Er det? jeg har ikke inntrykk av det. De aller fleste jeg snakker med har aner fra stedet bunaden er i fra. De eneste jeg har hørt om som velger etter estetikk er de som velger Telemarksbunaden fordi den er dyr og pen. Og det gjelder vel ikke så veldig mange det heller.
|
|
|
#136 |
|
This is normal!
|
Mange nok til at beltestakken også går under navnet Oslo 3-bunaden.
|
|
|
|
#138 |
|
En, av to-tre
Sv: Bunad og hijabJeg syns jeg hører om stadig flere som velger seg den bunaden de syns er finest. Jeg er også vant med at man enten velger bunaden på det stedet man bor (f.eks. i Oslo) eller fra et sted man har familietilknytning. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
Glamorøs
|
Jeg vet det, men jeg tror vel ikke det gjelder overvettes mange allikevel. Og det kan nok tenkes at mange av dem som har valgt den har aner i Telemark, men ikke valgte å skaffe seg bunad før de ble populær. Og det syns jeg ikke gjør noe.
|
|
|
#140 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bunad og hijabFor de aller, aller fleste Oslofolk så er det vel ikke vanskelig å gå tilbake 2-3-4 generasjoner i en eller annen retning, og finne en oldemor fra Telemark eller Østerdalen eller noe.
|
![]() |
| Emneord |
| bunad, hijab, minoriteter, regler |
|
|