Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad og hijab

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 10:44   #101
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad og hijab

kommer fra en Husflidsfamilie, og kan godt være litt bunadpoliti selv - jeg reagerer spesielt på RØYKING i bunad ...

Mange bunader er nettopp sammensatt med elementer basert på at nordmenn var et farende folkeferd. F.eks. er jo ikke silke noe urnorskt. De bunadene som har silketørkle (f.eks. Troms-bunaden) har jo det nettopp fordi de strøkene hadde internasjonale forbindelser med sjøfolk og annet.

en pen hijab som passer til bunaden i farge syns jeg er superdupert. Jeg syns IKKE hijab er ok på politi/ i rettssalen som det har vært diskutert før, men bunad er noen annet. Hipp-hipp!!

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:47   #102
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hundebunad.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:50   #103
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Hunden vår får ikke klær. Basta.

Hun har varmedekke. Og refleksvest. Av praktiske hensyn. Men da noe som ser ut som det er nettopp det, praktiske greier til hund. Ikke klær. Slett ikke bunad. Veldig ikke bunad!

Gammel 18-05-11, 10:50   #104
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hundebunad.

Ja! Ja! Han ville blitt så fiin!

Gammel 18-05-11, 10:51   #105
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På vår skole danset elevene hip-hop i bunad. De burde nok holdt seg til folkedans.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:51   #106
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Teofelia - muslimer i bunad plager meg ikke det aller minste. Det krever jeg nesten å bli trodd på all den tid at jeg i mange år nå har jobbet som lærer på norskopplæringa og nå fortsatt jobber med introduksjonssklasser på videregående. Jeg kan tåle å få mange stempler - men noen muslim-fobier har jeg i grunn ikke. Jeg syns muslimer i bunad er flott - jeg er ikke like stor tilhenger av religiøse hodeplagg som må brukes fordi kvinnen ses på som et seksualisert vesen som skal skjules for omverdenen. Jeg liker ikke at man kombinerer den norske bunadstradisjonen med akkurat dette kvinnesynet. Jeg syns at man skal ha respekt for andres tradisjoner også - ikke bare sine egne.

Og når det gjelder hijab og bikini - jeg er ganske sikker på at det hadde ikke gått lang tid på stranda før jeg hadde fått tilsnakk av opprørte muslimer. Og selv vil jeg jo mene at å koble hijab og bikini er en ganske stygg provokasjon og ikke så rent lite respektløst også.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:54   #107
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja! Ja! Han ville blitt så fiin!

... må jeg ha Østfoldsbunad da, siden han er fra Hvaler, eller får han slack siden han egentlig er engelsk, så jeg da kan velge Oslodrakt?

Gammel 18-05-11, 10:54   #108
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Og når det gjelder hijab og bikini - jeg er ganske sikker på at det hadde ikke gått lang tid på stranda før jeg hadde fått tilsnakk av opprørte muslimer. Og selv vil jeg jo mene at å koble hijab og bikini er en ganske stygg provokasjon og ikke så rent lite respektløst også.

Det tror jeg også det kan være noe i, uten at jeg (fremdeles) kan se relevansen til denne diskusjonen. (Mener du faktisk at det at det finnes forstokkede muslimer er et argument mot at vi skal akseptere hijab? ) Jeg trodde du spurte oss om det var greit at du brukte hijab til bikini, jeg.

Gammel 18-05-11, 10:55   #109
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men i den norske bunadstradisjonen ligger det jo også en tradisjon om at ærbare gifte kvinner dekker håret sitt. Så godt som alle norske bunader har hodeplagg, noen for ugifte og gifte og andre bare for gifte, så om det er noe sted man burde ha forståelse for at noen har beholdt en tradisjon som vi har gitt slipp på, så er det vel i forbindelse med det.

Jeg ser mange utfordringer med hijab, men dette er blant de mindre vanskelige. I mine øyne.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:55   #110
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

... må jeg ha Østfoldsbunad da, siden han er fra Hvaler, eller får han slack siden han egentlig er engelsk, så jeg da kan velge Oslodrakt?

Han var så liten da han kom til Oslo at jeg tror det er greit med Oslodrakt. Eventuelt kan han velge noe fra dine opprinnelige hjemtrakter, såklart.

Gammel 18-05-11, 10:55   #111
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Men i den norske bunadstradisjonen ligger det jo også en tradisjon om at ærbare gifte kvinner dekker håret sitt. Så godt som alle norske bunader har hodeplagg, noen for ugifte og gifte og andre bare for gifte, så om det er noe sted man burde ha forståelse for at noen har beholdt en tradisjon som vi har gitt slipp på, så er det vel i forbindelse med det.

Jeg ser mange utfordringer med hijab, men dette er blant de mindre vanskelige. I mine øyne.

Ja. Nettopp.

Gammel 18-05-11, 10:55   #112
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg er ikke like stor tilhenger av religiøse hodeplagg som må brukes fordi kvinnen ses på som et seksualisert vesen som skal skjules for omverdenen. Jeg liker ikke at man kombinerer den norske bunadstradisjonen med akkurat dette kvinnesynet.

Jeg er helt enig i første setningen din. Men skal vi tenke historisk og tradisjonsrikt, så er nok den meningen mye nærmere hva man tenkte om kvinner i de de dager de brukte klær bunaden er basert på. Det er jo en grunn til at det finnes hodeplagg til de fleste bunader. Så det blir en litt merkelig sammenblanding av "vi må bevare bunaden fordi den er gammel tradisjon" og "vårt helt moderne kvinnesyn kan ikke kombineres med hijab!".

Gammel 18-05-11, 10:55   #113
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

På vår skole danset elevene hip-hop i bunad. De burde nok holdt seg til folkedans.

Halling! Jupp, det er bunadsdans det!

Gammel 18-05-11, 10:55   #114
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Han var så liten da han kom til Oslo at jeg tror det er greit med Oslodrakt. Eventuelt kan han velge noe fra dine opprinnelige hjemtrakter, såklart.

... regner med at Husfliden leverer hundeposer med bunadsmønster.

Gammel 18-05-11, 10:57   #115
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teofelia - muslimer i bunad plager meg ikke det aller minste. Det krever jeg nesten å bli trodd på all den tid at jeg i mange år nå har jobbet som lærer på norskopplæringa og nå fortsatt jobber med introduksjonssklasser på videregående. Jeg kan tåle å få mange stempler - men noen muslim-fobier har jeg i grunn ikke. Jeg syns muslimer i bunad er flott - jeg er ikke like stor tilhenger av religiøse hodeplagg som må brukes fordi kvinnen ses på som et seksualisert vesen som skal skjules for omverdenen. Jeg liker ikke at man kombinerer den norske bunadstradisjonen med akkurat dette kvinnesynet. Jeg syns at man skal ha respekt for andres tradisjoner også - ikke bare sine egne.

Takk for oppklaring. Jeg tror deg så gjerne.

Sitat:

Det har du sikkert rett i, og jeg er helt enig at man ikke skal bære andres symbolske klesplagg med den hensikt å provosere. Jeg ville synes det var ytterst smakløst å pynte bunaden med hakekors, for å nevne et opplagt eksempel. Jeg oppfatter bare ikke at det er det muslimer gjør når de kombinerer bunad og hijab.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:59   #116
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Det tror jeg også det kan være noe i, uten at jeg (fremdeles) kan se relevansen til denne diskusjonen. (Mener du faktisk at det at det finnes forstokkede muslimer er et argument mot at vi skal akseptere hijab? ) Jeg trodde du spurte oss om det var greit at du brukte hijab til bikini, jeg.

Nei - det var i grunn ikke sånn jeg mente det, selv om jeg ser at det kan oppfattes sånn. Det jeg mente sånn aller mest var at man skal vise respekt for tradisjonsplagg, og jeg syns ikke det er greit å tilføre dette kvinneundertrykkende aspektet til denne norske tradisjonen. Men jeg hadde ikke laget noen stor sak av det om jeg hadde sett noen. Som jeg skrev i det første innlegget så hadde jeg reagert, sikkert kommentert det til sidemannen min, og så hadde jeg ikke gjort noe mer. Hadde det vært noen av mine venner som ønsket å kombinere hijaben sin med bunad så hadde jeg sagt at jeg syns at det er en dårlig ide. Jeg hadde ikke nektet å stå ved siden av vedkommende i toget om hun ikke tok mitt råd til følge likevel. Man kan ha en mening uten at det betyr at man mener at alle skal rette seg etter den.

(Forøvrig er det ikke snakk om forstokkede muslimer - jeg tror faktisk at de fleste ville syns at hijab og bikini var et provoserende stunt - da faller liksom meninga med hijaben bort - for det finnes jo regler for hvordan man skal kle seg når man bruker hijab).

Gammel 18-05-11, 11:00   #117
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det jeg mente sånn aller mest var at man skal vise respekt for tradisjonsplagg, og jeg syns ikke det er greit å tilføre dette kvinneundertrykkende aspektet til denne norske tradisjonen.

Men de kvinneundertrykkende hodeplaggene som hører til bunaden er greit?

Gammel 18-05-11, 11:01   #118
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

(Forøvrig er det ikke snakk om forstokkede muslimer - jeg tror faktisk at de fleste ville syns at hijab og bikini var et provoserende stunt - da faller liksom meninga med hijaben bort - for det finnes jo regler for hvordan man skal kle seg når man bruker hijab).

Jada. Jeg tabloidiserte litt i farten. Det var ikke meningen å de-nyansere diskusjonen, beklager.

Gammel 18-05-11, 11:02   #119
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er helt enig i første setningen din. Men skal vi tenke historisk og tradisjonsrikt, så er nok den meningen mye nærmere hva man tenkte om kvinner i de de dager de brukte klær bunaden er basert på. Det er jo en grunn til at det finnes hodeplagg til de fleste bunader. Så det blir en litt merkelig sammenblanding av "vi må bevare bunaden fordi den er gammel tradisjon" og "vårt helt moderne kvinnesyn kan ikke kombineres med hijab!".

Det har vel aldri noen gang vært tradisjon i Norge at kvinner skal tildekkes for å skjule seg fra menns grådige blikk? Ja - det var vanlig med skaut blant gifte kvinner i Norge, men det er langt derfra til enkelte kulturers hijab-tradisjoner.

Gammel 18-05-11, 11:02   #120
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg har i utgangspunktet bakgrunn i et miljø som er rimelig nazi på bunadsreglene, men da jeg så de to jentene med bunad og hijab på NRK i dag (har ikke sett noen i RL), reagerte jeg utelukkende positivt. Jeg synes det signaliserte både vellykket interering og ivaretakelse av egen kultur på en fin måte.

Du sa det så bra

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bunad, hijab, minoriteter, regler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:16.