|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bunad og hijabkommer fra en Husflidsfamilie, og kan godt være litt bunadpoliti selv |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Bunad og hijabHunden vår får ikke klær. Basta.
![]() |
#106 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Bunad og hijabTeofelia - muslimer i bunad plager meg ikke det aller minste. Det krever jeg nesten å bli trodd på all den tid at jeg i mange år nå har jobbet som lærer på norskopplæringa og nå fortsatt jobber med introduksjonssklasser på videregående. Jeg kan tåle å få mange stempler - men noen muslim-fobier har jeg i grunn ikke. Jeg syns muslimer i bunad er flott - jeg er ikke like stor tilhenger av religiøse hodeplagg som må brukes fordi kvinnen ses på som et seksualisert vesen som skal skjules for omverdenen. Jeg liker ikke at man kombinerer den norske bunadstradisjonen med akkurat dette kvinnesynet. Jeg syns at man skal ha respekt for andres tradisjoner også - ikke bare sine egne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bunad og hijab
Det tror jeg også det kan være noe i, uten at jeg (fremdeles) kan se relevansen til denne diskusjonen. (Mener du faktisk at det at det finnes forstokkede muslimer er et argument mot at vi skal akseptere hijab?
![]() |
#109 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Bunad og hijabMen i den norske bunadstradisjonen ligger det jo også en tradisjon om at ærbare gifte kvinner dekker håret sitt. Så godt som alle norske bunader har hodeplagg, noen for ugifte og gifte og andre bare for gifte, så om det er noe sted man burde ha forståelse for at noen har beholdt en tradisjon som vi har gitt slipp på, så er det vel i forbindelse med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
flisespikker
|
Han var så liten da han kom til Oslo at jeg tror det er greit med Oslodrakt. Eventuelt kan han velge noe fra dine opprinnelige hjemtrakter, såklart.
![]() |
#111 |
flisespikker
|
Ja. Nettopp.
![]() |
#112 |
Glamorøs
|
Jeg er helt enig i første setningen din. Men skal vi tenke historisk og tradisjonsrikt, så er nok den meningen mye nærmere hva man tenkte om kvinner i de de dager de brukte klær bunaden er basert på. Det er jo en grunn til at det finnes hodeplagg til de fleste bunader. Så det blir en litt merkelig sammenblanding av "vi må bevare bunaden fordi den er gammel tradisjon" og "vårt helt moderne kvinnesyn kan ikke kombineres med hijab!".
![]() |
#113 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Halling! Jupp, det er bunadsdans det!
![]() |
#114 |
|
... regner med at Husfliden leverer hundeposer med bunadsmønster. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Bedreviter
|
Takk for oppklaring. Jeg tror deg så gjerne.
Det har du sikkert rett i, og jeg er helt enig at man ikke skal bære andres symbolske klesplagg med den hensikt å provosere. Jeg ville synes det var ytterst smakløst å pynte bunaden med hakekors, for å nevne et opplagt eksempel. Jeg oppfatter bare ikke at det er det muslimer gjør når de kombinerer bunad og hijab. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
En, av to-tre
Nei - det var i grunn ikke sånn jeg mente det, selv om jeg ser at det kan oppfattes sånn. Det jeg mente sånn aller mest var at man skal vise respekt for tradisjonsplagg, og jeg syns ikke det er greit å tilføre dette kvinneundertrykkende aspektet til denne norske tradisjonen. Men jeg hadde ikke laget noen stor sak av det om jeg hadde sett noen. Som jeg skrev i det første innlegget så hadde jeg reagert, sikkert kommentert det til sidemannen min, og så hadde jeg ikke gjort noe mer. Hadde det vært noen av mine venner som ønsket å kombinere hijaben sin med bunad så hadde jeg sagt at jeg syns at det er en dårlig ide. Jeg hadde ikke nektet å stå ved siden av vedkommende i toget om hun ikke tok mitt råd til følge likevel. Man kan ha en mening uten at det betyr at man mener at alle skal rette seg etter den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Glamorøs
|
Men de kvinneundertrykkende hodeplaggene som hører til bunaden er greit?
![]() |
#118 |
flisespikker
|
Jada. Jeg tabloidiserte litt i farten.
![]() |
#119 |
En, av to-tre
Det har vel aldri noen gang vært tradisjon i Norge at kvinner skal tildekkes for å skjule seg fra menns grådige blikk? Ja - det var vanlig med skaut blant gifte kvinner i Norge, men det er langt derfra til enkelte kulturers hijab-tradisjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Du sa det så bra |
![]() |
![]() |
![]() |