Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvilke tradisjoner har dere på 17. mai?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-11, 23:24   #21
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke tradisjoner har dere på 17. mai?

Her er det tog fra nærbutikken kl 11. Det går vi i sammen med ungene sin barnehage. Etter toget er det lek og aktivitet på skolen, kaker brus og is. Kl 15-16 spiser vi rømmegrøt. Og på kvelden skal vi ut til en elv og grille pølser i pinnebrød og marshmallows med noen venner!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 23:25   #22
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alltid sånn:

9.00: Barnetog.
10.30: Stort arrangement i bydelen
13.00: Lunsj hos mine foreldre
16.00 (til ca 18): Folketog i sentrum

Tidligere var vi sammen med venner om kvelden, men vi orker ikke lenger, det er travelt nok den dagen og ofte vanlig dag etterpå.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 23:27   #23
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Steike, Katta? Program til kl 19?!

Jupp. I år har vi heldigvis ikke nedpakkingsvakta. Klokka var over 20 før vi var hjemme i fjor.

Gammel 15-05-11, 23:30   #24
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnetog om formiddagen (minsten går i toget og vi ser på), rusling i byen og ofte en tur innom moren min for å spise litt, henge på skolen en stund og ta lodd og spise is og være med på leker. Etterpå er vi invitert på grilling med mange venner, men det er ikke noen tradisjon - det varierer fra år til år. Noen ganger har vi middag her med storfamilien.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 23:33   #25
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neste år begynner hardkjøret for oss også, jeg ser program fra 8 om morgenen til 18 på skolen storebror skal starte på. Da blir det flaggheising, tog i byen, såvidt hjemom, borgertog, leker på skolen. Og da kommer nok besteforeldrene også tenker jeg.

Hittil har vi hatt litt varierende feiringer, men stort sett lang frokost med noen venner. Nå har de siste av disse fått skolebarn som skal på samme kjøret som vi starter med neste år, så i år skal vi til mine foreldre på frokost, se tog og slikt der, og deretter borgertog og på skolen. Vi deltok på den feiringen første gang ifjor, og der er hele lokalmiljøet selv om vi ikke har skolebarn ennå.

Når vi kommer hjem om kvelden, er feiringen over for oss, da tar vi av bunaden, steker en pizza, tar en is til hvis vi orker og bare slapper av. Det er deilig det også!

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 23:36   #26
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Dette er første året for oss med barnetog. Etter det er det et par timer på skolen her med kaker og leker.

Etter det reiser vil til et vennepar på andre sida av Oslo. Dette er tradisjon, vi er hos de hver 17. mai og trøkker i oss abnorme mengder tapas, grillmat, kaker osv. En utrolig koslig tradisjon jeg håper vi kan fortsette med i mange år (de er hos oss hver nyttårsaften.)

Gammel 15-05-11, 23:38   #27
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Frokosten er viktig. Det har hendt at vi har ete aleine, men stort sett er vi hos venner, eller har venner på besøk. Startar gjerne i ni-tida. Alle har med bidrag til bordet. Typisk er det laks og eggerøre, godt brød, spekemat og salatar. Etter frokosten skal vi opp til skulen ca. halv tolv trur eg? Der blir det leiker, og prat med kjente, og tog som går ned til eldreheimen. Der stiller alle ungane opp og vinkar til dei gamle, og syng sangar. Det var faktisk ganske rørande i fjor Så går ein tilbake til skulen for pølser, is og kaker.

Etter kvart tuslar vi nok heim tenker eg. Ofte et vi rømmegraut på 17. mai, men mulig det berre blir noko heilt enkelt.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 23:43   #28
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi har skolebarn. De sier hopp, vi hopper. Starter på skolen kl 0730, tog i byen, leker på skolen og ferdig kl 19. Da er jeg ferdig også.

Det høres kjent ut! Vi har korpsunger og de skal være klare til spilling kl 06.00. Frokost på skolen for hele korpsgjengen med familier kl 07. Deretter flaggheising og taler på skolen og marsjering ned til byen til barnetoget starter kl 9.30. Etter barnetoget blir det gjerne en tur på kafe og hjem for å spise spekemat. Deretter arrangement på skolen. Ettersom det er korpset som står for arrangementet, så er det dugnad fra 15.30 til ca 20. Da er jeg ferdig da!

Jeg lurer på hvem som fant på at 17. mai-feiringen skulle starte så himla tidlig på morgenen!

Gammel 15-05-11, 23:51   #29
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Jeg lurer på hvem som fant på at 17. mai-feiringen skulle starte så himla tidlig på morgenen!

Enig, hvorfor i all verdens rike kan man ikke få spise fredelig frokost og få på bunader i ro og mak først???

Her er det full fart, på med bunader og rask frokost, bort til skolen for å levere to kanner kaffe og kake til kl 09, ned til byen og barnetog kl 10, rett opp til skolen for å stå i kiosk på sammenkomsten der og deretter til lunsj hos mine foreldre kl 14. I 4-tiden må vi tilbake til byen, da skal alle barna gå i borgertog. Er vel hjemme igjen i 6- tiden, og resten av kvelden vil jeg ikke ha planer!!!!

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 00:36   #30
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I år blir det dog litt amputert da eldste brakk leggbeinet sitt i går. Han er gipset fra "tå til ballene" som mannen uttrykte det. Det blir ikke akkurat tog mrd mindre vi fikser en rullestol.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 00:46   #31
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I år er mellomste speider så da blir det flaggheising kl 0800. Så er det barnetog kl 10. Hjem en liten tur for så å dra opp på skolen. Der er det kafé, leker, stafett, korpsmusikk osv. Hjem en liten svipptur igjen og så videre for å se folketoget. Eldste skal gå med håndballen og mellomste med fotballen. Etterpå er det koldtbord hos en venninne med familie som bor like ved folketogruta.
Same procedure som sikkert de siste 10-12 årene. Bortsett fra at vi da hadde lunsj hos venninnen min mellom skolen og folketoget, men det ble litt for travelt så nå tar vi det etterpå.

Gammel 16-05-11, 00:58   #32
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Her begynner det med å avlevere eldste på bussen kl 6.45 til tog nummer en. Hvis vi orker drar vi for å se på toget, ellers blir vi hjemme og spiser lang frokost. Tog nr 2 er kl 12, denne gangen med mini og foreldre. Etter det er det moro for liten og stor på skolen. Foreldrene mine er også med på skolen, også drar vi hjem til oss og griller når det er ferdig.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 01:03   #33
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Vi begynner dagen med en litt god frokost her hjemme før vi pynter oss. Jeg (som regel) kjører de store guttene ned til skolen hvor de tar bussen ned til sentrum for å gå i toget. Vi andre tar buss/t-bane til sentrum for å se på toget. I år skal skolen gå som skole nummer 75. Når skolen har passert oss og er på vei opp forbi slottet beveger vi oss sakte mot Rådhusplassen hvor vi plukker opp guttene og tar t-banen opp til skolen hvor det er 17. maiarrangement. Etterpå går vi hjem til oss selv og spiser en bedre middag - som regel griller vi. I år kommer også mamma og pappa og skal være sammen med oss. Det er hyggelig. De har bodd i utlandet de siste 9 årene og har endelig flyttet hjem igjen.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 04:04   #34
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Frokost hjemme, flaggheising på skolen, se på barnetoget i byen, kanskje rekke en øl eller to, brunch på jobben til svoger på Aker Brygge, hjem i folkekaoset, slappe av litt, ettermiddagen på skolen, grilling med naboen.
Sånn ca.
Jeg gleder meg til 17.mai

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 07:15   #35
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

- 9.30 reiser ungene og jeg til en bauta for å minnes de som falt under krigen.
- Hjem for å spise frokost/lunsj.
- 11.45 starter barnetoget. Vanligvis har vi sitti på et utested i byen og sett barnetoget kom. Men slutt på det nå.
- I år og de neste 13 årene blir det å stå på skolen med et eller annet jeg egentlig ikke har lyst til. Kan jo hende jeg får bake ei kake et år da.
- I år blir det buffet på hotellet halv seks,vanligvis har det det vært middag hos oss.

Gammel 16-05-11, 08:23   #36
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sånn er det i år (ca. det samme hvert år):

7.30: Vi møter med smågutta som er speidere til flaggheis ved Eidsvollbygningen
8.00: Flaggheis, sanger og sånt (mor er rørt), gutta og min mann som er en av speiderlederne begynner å gå i tog, dette tar ca. 2,5 timer. Speiderne går først i toget, rett etter lensmannen.
8.30: 15-åringen møter til øving og sminking da han er med i amatørteateret som har forestilling ved Eidsvollbygningen kl. 11 når toget kommer inn (da er mor enda mer rørt, hvis det er mulig)
8.30-11.00: Vesla, mine foreldre (iallfall min mor) og jeg surrer rundt ved Eidsvollbyningen, spiser og koser oss og venter på barnetoget og amatørteaterforestilling
11.00-12.00: Barnetoget kommer (mor er ekstremt rørt og stolt av speidergutta som er så fine og har gått så langt), amatørteateret har forestilling (nå tipper det nesten over for mor) og vi har det toppers!
12.00-ca. 14: Ungene får masse ros fordi de er verdens mest fantastiske, utrolige unger, vi spiser pølser & is og har det herlig. Er været dårlig reiser vi tidligere enn 14.
14-ca. 17: Er hos mine foreldre, griller og slapper av før vi drar hjem og legger vesla
18-ut kvelden: Underholdning m.m. ved Eidsvollbygningen, min mann & jeg og gutta er der mens min mor passer vesla.

Sånn pleier det å være - krysser fingre for at det ikke bare blir regn og kaldt og at vi klarer å få ungene opp og ut så vi faktisk er ved Eidsvollbygningen kl. 7.30...

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 08:27   #37
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har litt forskjellig avhengig av hvor vi er, men i år er vi hjemme og hvis det blir fint vær reiser vi til sentrum for å se på barnetoget som er i 10-11-tiden og så blir det vel is og lunsj. Kl. 17 skal vi til moren min og grille sammen med flere andre.

Om det blir dårlig vær tror jeg ikke vi stresser med å se toget, men heller tar det litt med ro om morgenen.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 08:38   #38
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her hos oss går toget kl.. 10 i år. Da er det opp tidlig, en kjapp frokost ved kjøkkenbenken før vi pynter oss og går.

Det er utrolig hyggelig og litt høytidelig å gå nedover veien til oppsamlingsplassen til toget. Det tyter ut festkledde folk fra alle sideveiene etterhvert som vi nærmer oss. Vi danner liksom ett eget lite tog.

Alle som står og ser på toget slutter seg til det etterhvert, og vi ender opp på idrettsplassen. Der er det salg av kaker, is og pølser. Det er underholdning av korpsene, skolekoret, taler for dagen, Ja vi elsker og leker for barna.

Så er det å rusle hjemover.

Noen år har vi pleid å invitere venner med hjem på middag, men i år drar vi til Drammen. Vi skal spise middag der med ett vennepar. Det skal bli hyggelig.

Gammel 16-05-11, 09:20   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

HB - jeg ser du fikk essensen - hold ungene unna korps så går resten ganske greit.

Vi ser på / går i toget, etter dette er vi på skolen noen timer og prater med folk og har det hyggelig, eventuelt hyggelig-ish, det varierer litt. Så går vi hjem og ungene får tømme fryseren for is før middag. Kvelden er en helt vanlig hverdagskveld siden det er skole og jobb dagen etter.

Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 09:25   #40
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi har skolebarn. De sier hopp, vi hopper. Starter på skolen kl 0730, tog i byen, leker på skolen og ferdig kl 19. Da er jeg ferdig også.

Flaggheising med speiderne, tog med skolen (og de går langt), og så en liten pause der jeg må få av meg det som kjennes som atskillige tonn med bunad og hvile føttene før jeg mater barna. Deretter er det leker på skolen kl. 16. Det varer gjerne til 18-19. Etterpå er jeg klar for sengen.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:59.