Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-11, 10:18   #11
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Mine tidlig-blomstrende akeleier blomstrer nå. En ser ut til å ha tatt kvelden i løpet av vinteren, men jeg har mange igjen!

Man finner alltid noe som overlever på utsatte steder, men det hender man må tenke nytt. Jeg vet om folk som har brukt strandvindel (ugress) som klatreplante for å dekke vegger og gjerder på svært utsatte steder. De gror overalt og er gratis. Ulempen er at det er vanskelig å bli kvitt dem;

Jeg har noen bunndekkere som noen regner for ugress; gravmyrt. Hos meg har de imidlertid fått bli, fordi de blomstrer så fint akkurat nå og fordi de er vintergrønne. Jeg luker dem godt ned innimellom da.

Det spiller ingen rolle for meg om foreksempel en vintergrønn klatreplante ikke blomstrer pent. Man får som regel ikke alt i ett. Dersom det er viktig å ha blomstrende ting der kan man eventuelt la en klematis vokse oppå den vintergrønne.

En annen plante som mange regner som ugress er fagerfredløs. Den vokser også overalt og sprer seg enormt. Hos meg har den fått lov å vokse på et sted i hagen med lite sol, ekstremt tørr jord der røttene fra naboens hekk har tatt helt over plenen. De trives, plassen er ikke lenger brun og stygg - og jeg er fornøyd;

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:30.