Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-11, 19:58   #121
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Det er mettet fett-argumentet. Jeg er ikke redd for det og bruker feks. mengdevis av kokosfett som jo også inneholder mettet fett (jeg mener kokosfett er supersunt), men det med miljøet er jo et problem. Jeg må lese meg litt mer opp om akkurat det.

Jeg og mannen regnet nettopp ut at vi har spist 8 kg kokosolje ila det siste året, stort sett bare i smoothies og sånt. Ila samme periode har vi gått ned ca 30 kg tilsammen, hans kolesterol har gått litt ned og mitt gått vesentlig ned. Jeg er ikke redd for litt mettet fett i maten. Men jeg må underøke mer ifh til de ulike fettsyrene, da.

Jeg kjøper imidlertid miljøargumentet big time. Jeg lager nesten all maten fra bunnen, så jeg troro nok ikke jeg har et stort inntak av palmeolje. Skal sjekke skapet.

Sist redigert av Mrs. Longbottom : 26-04-11 kl 20:11.
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 20:00   #122
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det selges jo rød, økologisk palmeolje som skal være like sunt som feks. Cocosa, de har det i økologiske dagligvarebutikker her, og i helsekosten. Men kanskje det er forskjell på typene.

Gammel 26-04-11, 20:17   #123
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøper ikke helt usunt-argumentet, altså, kjøtt og melk inneholder også mye palmetin, sies det. Men jeg kjøper definitivt miljøargumentet.

Gammel 26-04-11, 21:06   #124
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg og mannen regnet nettopp ut at vi har spist 8 kg kokosolje ila det siste året, stort sett bare i smoothies og sånt. Ila samme periode har vi gått ned ca 30 kg tilsammen, hans kolesterol har gått litt ned og mitt gått vesentlig ned. Jeg er ikke redd for litt mettet fett i maten. Men jeg må underøke mer ifh til de ulike fettsyrene, da.

Jeg kjøper imidlertid miljøargumentet big time. Jeg lager nesten all maten fra bunnen, så jeg troro nok ikke jeg har et stort inntak av palmeolje. Skal sjekke skapet.

Samme her.. Bruker også mye kokosolje i matlaging og har et forbruk på 1 kg i mnd men helt normalt kolesterol.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 22:09   #125
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Samme her.. Bruker også mye kokosolje i matlaging og har et forbruk på 1 kg i mnd men helt normalt kolesterol.

Mettet fett er tydeligvis ikke bare mettet fett. Jeg leste en artikkel om kokosfett en gang, der det i motsetning til det mange mener, ble hevdet at kokosfett er sunt selv om det inneholder mye mettet fett. Artikkelen refererte også til en studie som viste at det nesten er umulig å legge på seg av kokosfett. Det er lenge siden jeg leste dette, og husker ikke mye av innholdet, men det ble trukket fram flere positive sider ved kokosfett.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 22:13   #126
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg kjøper ikke helt usunt-argumentet, altså, kjøtt og melk inneholder også mye palmetin, sies det. Men jeg kjøper definitivt miljøargumentet.

Ingen motsetning i det du sier der. Eksperter hevder at dersom man greide å fjerne palmitin fra meieriproduktene ville de blitt veldig mye sunnere. Men dersom i utgangsapunktet er av den oppfatning at meieriprodukter er sunne/ikke kolesteroldrivende, mener man tydeligvis at palmetin er greit, og da vil jo argumentet mot palmeolje også falle bort.

Gammel 26-04-11, 22:14   #127
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Mettet fett er tydeligvis ikke bare mettet fett. Jeg leste en artikkel om kokosfett en gang, der det i motsetning til det mange mener, ble hevdet at kokosfett er sunt selv om det inneholder mye mettet fett. Artikkelen refererte også til en studie som viste at det nesten er umulig å legge på seg av kokosfett. Det er lenge siden jeg leste dette, og husker ikke mye av innholdet, men det ble trukket fram flere positive sider ved kokosfett.

nei, det er helt klart forskjell på fett og fett

Gammel 26-04-11, 23:21   #128
kamp
ASD

kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men er mettet fett så usunt?

Er mettet fett usunt fordi det øker kolesterol som deretter gir hjertesykdom?

Er umettet fett så mye sunnere?
Umettet fett kan jo oksidere og harskne når man bruker høye temperaturer..

Gammel 27-04-11, 00:16   #129
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til og med fettelskerne er vel enige i at palmeoljefett i store kvanta, blandet med betydelige mengder raske kabohydrater (skjell og lefse) ikke er veldig sunt? Det er både veldig kaloririkt, inneholder usunne oljer og medfører kraftig blodsukkerstigning.

Selvsagt kan man skeie ut med noe usunt en gang i blant. Men grønnsaker gjør ikke dette måltidet, i seg selv, sunt, altså.

Gammel 27-04-11, 00:42   #130
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Taco er vel sunt om man dropper lefse/skjell, ost og rømme, men da er det vel ikke tacos lengre.

Jeg er ikke noen stor fan av mekikansk mat i utgangspunktet, og enda mindre etter å ha bodd i Texas. Her er alt av tacos druknet i ost og fett. Håpløst. hjemmelaget tacos synes jeg ikke er godt uten nevnte ost og rømme, og med utgår det...

Gammel 27-04-11, 08:53   #131
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Til og med fettelskerne er vel enige i at palmeoljefett i store kvanta, blandet med betydelige mengder raske kabohydrater (skjell og lefse) ikke er veldig sunt? Det er både veldig kaloririkt, inneholder usunne oljer og medfører kraftig blodsukkerstigning.

Selvsagt kan man skeie ut med noe usunt en gang i blant. Men grønnsaker gjør ikke dette måltidet, i seg selv, sunt, altså.

Ja, absolutt bortsett fra de usunne oljene. Det er derfor jeg ikke spiser noe særlig skjell eller lefser. Poenget ,mitt er at dersom de hadde byttet ut palmeoljen i lefsa med solsikkeolje, feks, hadde jeg ikke spist det likevel, for jeg tror ikke det er noe sunnere

Taco er hva man gjør det til, rett og slett. Kan være en bombe av fett, raske karber og tilsetningsstoffer, eller et godt sammensatt måltid med mye grønnsaker, mye protein og litt fett, som jeg mener er helt fint. : oppsummerer:

Gammel 27-04-11, 09:20   #132
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Spørsmålet er vel om man er så fanatisk opptatt av å minimere mengden fett i alt, eller mer opptatt av at kroppen skal få i seg mange sunne ting på en variert måte. Jeg synes ikke taco er spesielt sunt, men generelt er jeg mer opptatt av at man får i seg mye grønnsaker, mye fisk og mange Bra Ting, enn av at man kanskje har noe tilbehør til dette som er fetere og mer usunt enn nødvendig.

Jeg er ikke en av fettforkjemperne, men min kropp fungerer utmerket med masse sunne ting inn selv om den sikkert får litt for mye fett i tillegg. Humøret og psyken har i alle fall godt av det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 11:23   #133
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det høres bra ut. For jeg har spist for mye havrekjeks med Cocosa i påsken. Klarte ikke å la boksen stå i skapet.

Gammel 27-04-11, 16:43   #134
kamp
ASD

Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Det høres bra ut. For jeg har spist for mye havrekjeks med Cocosa i påsken. Klarte ikke å la boksen stå i skapet.

http://jn.nutrition.org/content/132/3/329.long

Gammel 06-05-11, 15:28   #135
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Nå har jeg lest om Taco magasinet D2.

I 2007 lanserte Mats-Eric Nilsson "Den hemmelige kocken". Der skrev han at Santa Marias guacamole inneholdt 1,5 avocado og at Old El Pasos kryddermix inneholdt 21% salt. Siden har noe blitt endret.

Synes det er rart at forbrukerene ikke etterspør sunnere fett i lomper og skjell.

Og "Den hemmelige kokken" er på vei til meg. Må vel ansette meg fredags kokk etter det .

Gammel 06-05-11, 15:38   #136
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Jeg serverte taco i går, og det ble rimelig sunt. Organiske lefser fra Santa Maria (i grønn pakke) som ikke inneholder palmeolje, karbonadedeig "spedd ut" med moste bønner, hjemmelaget guacamole og masse tomater, paprika, salat osv.

Gammel 06-05-11, 22:19   #137
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Oooh sist vi hadde taco hadde jeg det i grove pitabrød, det var knallgodt.
Det er en stund siden jeg kjøpte dem, og jeg kan ikke for mitt bare liv huske hvor jeg kjøpte dem.

Gammel 07-05-11, 08:40   #138
kamp
ASD

Standard

Nå har jeg lest om Taco magasinet D2.

I 2007 lanserte Mats-Eric Nilsson "Den hemmelige kocken". Der skrev han at Santa Marias guacamole inneholdt 1,5 avocado og at Old El Pasos kryddermix inneholdt 21% salt. Siden har noe blitt endret.

Synes det er rart at forbrukerene ikke etterspør sunnere fett i lomper og skjell.

Og "Den hemmelige kokken" er på vei til meg. Må vel ansette meg fredags kokk etter det .

Det er en utrolig bra bok. Det finnes en oppfølger til den også som tar for seg over 100 forskjellige matvarer

Man bir litt overrasket når man leser om hvordan brød lages i dag fremfor før..

Gammel 07-05-11, 10:38   #139
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Oooh sist vi hadde taco hadde jeg det i grove pitabrød, det var knallgodt.
Det er en stund siden jeg kjøpte dem, og jeg kan ikke for mitt bare liv huske hvor jeg kjøpte dem.

Grove pitabrød? Det har de stort sett overalt for tiden. Obs på Kvadrat har i hvert fall.

Gammel 07-05-11, 10:39   #140
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

N

I 2007 lanserte Mats-Eric Nilsson "Den hemmelige kocken". Der skrev han at Santa Marias guacamole inneholdt 1,5 avocado

Ferdigkjøpt guacamole smaker hoppetau uansett.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:08.