|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg er 100% sikker på at du undervurderer deg selv om du tror at du er der du er kun på grunn av flaks.
![]() |
#102 |
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Leser
|
Jeg hadde gjerne tatt en fagutdannings selv.
![]() |
#104 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Det som er litt problematisk er at de må velge retningen de skal gå allerede som 15-16-åringer. Det er langt fra alle som har klare meninger om hva de vil bli på det tidspunktet. Andre igjen tror de vet hva de vil men vokser fra det i løpet av de neste par-tre årene.
![]() |
#105 |
Bedreviter
|
Frisør er et av de få yrkene jeg på det sterkeste kommer til å fraråde mine unger på det sterkeste å velge. Fordi det er et yrke med svært høy frafallsprosent og høy yrkesskadeandel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Borte
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg syns det er greit om mine barn vil bli legesekretær, snekker eller hjelpepleier. Det er ikke noe absolutt krav om at de skal ta høyere utdanning hvis de vil noe annet og jeg tror det blir behov for mange med yrkesrettet utdannelse i fremtiden. Jeg er stadig i tvil om jeg syns jeg selv har valgt så veldig lurt selv om jeg jobber i en bransje med relativt store karrieremuligheter.
![]() |
#107 |
etterpåklokest
|
He-he, jeg har sittet i kassa på det lokale S-laget og jeg syntes det var en strålende jobb. Variert arbeidstid, varierte arbeidsoppgaver (man sitter jo ikke kun i kassa) og masse folk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Bedreviter
|
Det var meg, og jeg vet godt at bransjen er noe helt annet enn det jeg hevder overfor Frøkna altså, men akkurat til det formålet, der og da, fungerte det veldig greit med dotømmer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Leser
|
Du må være forberedt på at du må slutte på grunn av allergi etc (Nå må jeg også si at jeg tror det er en stor endring der akkurat nå, tror det er en overgang mot mildere kjemiske produkter innen bransjen. Ser nå at gravide har blitt anbefalt å ikke farge håret. Men dreiningen er synsing per i dag)
Jeg kjenner flere som jobber i butikk, og i større butikker er det dedikerte folk som sitter i kassa, og da blir det en forferdelig slitsom jobb. Det kan være greit å skjekke litt mot turn-over før man velger yrke. Tidligere var det nesten ingen som sto i frisøryrket, men der tror jeg som sagt det er en dreining.
![]() |
#110 |
Leser
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg furter fordi jeg ikke kan sende milelange meldinger per prikk!!
![]() |
#111 |
Borte
|
Firmanavnet til min kamerat har dotømmer stavet over hele seg, så jeg tror at de fleste tenker dotømmere når de ser dem komme kjørende.
![]() |
#112 |
Borte
|
Ja, det gjør jeg også.
![]() |
#113 |
Epikur
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Så den som mener jeg er arrogant som ikke helt klarer å sette meg inn i hvordan det kan være å ikke skjønne hva sko på 70 % koster, skremmer barna sine med dotømmeryrket.
![]() |
#114 |
Bedreviter
|
Det var et poeng for meg å bruke et eksempel fra et yrke som ikke finnes, nettopp for å ikke henge ut en eksisterende yrkesgruppe. At dotømmer faktisk kan forveksles med en yrkesgruppe som finnes, falt meg ikke inn før Kasia skrev det i denne tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Epikur
|
Ja.
![]() |
#117 |
Passiv
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Sånn for ordens skyld så finnes vel fremdeles dotømmer som yrke? Eller så er det ikke veldig lenge siden, tror jeg. :har sett om dotømmere på Norge Rundt av alle steder: |
![]() |
![]() |
#118 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Når ble sykepleier et lavstatusyrke? I mitt hode er det virkelig ikke det. Og nå snakker jeg ikke bare om lønn, for den kunne sikkert vært bedre. Men å bevisst få en datter fra å bli sykepleier, selv om det er hennes ønske, er virkelig veldig fjernt for meg.
07, 09, 13 Sist redigert av Bille : 06-05-11 kl 18:21. Årsak: Mente ikke å quote Harriet.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Passiv
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg vil ikke si til mine unger at "dere burde gå NTNU eller medisin". Det jeg vil si er at de burde passe på å ikke velge vekk matte og fysikk mens de er unge - for da holder de åpne dørene til yrkene hvor man må ha realfag videre. Så er de vesentlig friere til å velge mellom mange flere yrker når de blir eldre og begynner å finne ut av hva de egentlig vil. Det er dumt å lukke døra til en så stor mengde yrker når man er 15 år. |
![]() |
![]() |
#120 |
...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Ja jeg kommer til å oppfordre min jente til å velge realfag, og min sønn. Om ikke direkte så blir de ihvertfall opplært til at matte er gøy. Jeg var selv skoleflink, men ble ikke pushet av noen, i noen retning. Jeg kunne nok fint ha valgt en realfagsutdannelse i steden for økonomiutdannelsen jeg valgte, hvis jeg hadde blitt rådet i den retningen. Via tilfeldigheter havnet jeg i et teknologiyrke til slutt, og har nå i godt voksen alder begynt på teknologi/realfagsutdannelse. Hadde jeg vist da det jeg vet nå, hadde jeg begynt på dette etter videregående. Så jeg kommer til å råde mine barn basert på mine erfaringer og deres evner. Største er skoleflink, særlig i matte, og minstemann ser ut som er en liten teknofrik allerede.
![]() |
|
|