|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Frittgående barn"
Har du lest tråden? Artikkelen?
|
|
|
#82 |
|
maler
|
Sv: "Frittgående barn"Det er klart det må komme an på miljøet og barnets ferdigheter. Det er en grunn til at treåringer går alene ute her. Alle barnehagebarn har samme yttergrenser for hvor de får lov til å gå, det strekker seg fra veien til fotballplassen og lekeplassen. Det er en grunn til at nesten alle førsteklassinger får gå alene til og fra skolen. Det er en grunn til at mange barn får være alene hjemme fra siste året i barnehagen. Det har med slik vi bor å gjøre. Og selv om dette er byen og jeg bodde på bygda, er dette tryggere både med tanke på traffikk og andre omgivelser enn det jeg vokste opp i.
|
|
|
#83 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: "Frittgående barn"Katta, eldste fikk mobil av den grunn, den ligger som regel igjen på stuebordet... |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: "Frittgående barn"Jepp, de gangene den er med, er det som regel uten strøm. Jeg har jo mer enn nok med å lade min egen mobil. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
maler
|
Sv: "Frittgående barn"Joda, han hadde sagt til kompisen at foreldrene sikkert ble redde, men det var så kjempeviktig å finne igjen ei skjei de hadde mistet.
|
|
|
#87 |
|
Pauset
|
Sv: "Frittgående barn"Jeg bor i et boligstrøk ti minutter med buss fra Oslo sentrum. Her går barna "løse" på gata fra de er 4-5 år. De leker i småveiene og hagene her, og det hele oser idyll. Poden derimot ønsker ikke være mer alene, så jeg vet ikke helt hvor kontrollerende jeg er egentlig, for problemstillingen eksisterer ikke på tross av at han snart er 8 år. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg har lest tråden, og jeg har lest artikkelen og tidligere artikler om temaet. For meg virker det som det går prestisje i å være minst mulig hønemor, samtidig som det for meg virker å være noe motsetninger. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
maler
|
Jeg tror det er bra for barn å ha følelsen av frihet uten vokseninnblanding. Å få leke ute uten at voksne legger seg oppi det, at de blir betrodd ansvar for seg selv. Hva slags kontroll den voksne faktisk likevel har blir noe annet. For mens jeg synes det er flott at man kan sende ut treåringene her, må jeg innrømme at jeg reagerer litt hvis folk faktisk sender dem ut uten å ha noen som helst form for oversikt over hva de driver med. Ikke sånn at man må stå over dem og passe på dem slik vi gjør med ett- og toåringene, men at man kikker ut og vet hva de gjør og hvem de er sammen med.
|
|
|
#90 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Ja, jeg også tolker det hele i et litt videre perspektiv, og mer generelt. Selvsagt skal man ikke sende en 3-åring ut i gata i 3 timer, eller la en 6-åring sykle til biblioteket i sentrum, men man må vurdere området og barnet.
|
|
|
#91 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Veldig interessant å lese min egen kommentar fra 1 år og 4 måneder tilbake. Nå går storesøster alene til og fra skolen, og er veldig fornøyd og trygg på det. Tiny steps. Men det gir resultater. Og det har vært viktig at hun har vært trygg hele tiden. Dog har jeg øvet et mildt press og utfordret henne litt.
|
|
|
#92 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: "Frittgående barn"Jeg har stort sett ikke problemer med å slippe barna mine. Men jeg har et barn (det eldste) som ikke tør noe av det som nevnes i artikkelen. Hun må presses innenfor grenser hun kan mestre. Vi øver og vi øver. Museskritt. Men det koster henne enormt med krefter og det er knapt framgang. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Lille tyrann
Min er 8 1/2, og har museskritt på det meste. Vi kommuniserer med venners foreldre og øver mildt press. Kan ikke se noen annen måte å gjøre det på.
|
|
|
#94 |
|
maler
|
Sv: "Frittgående barn"En tiåring som ikke tør gå til venninna alene eller være litt alene hjemme har jo etterhvert et ikke så rent lite problem. De blir jo mer og mer selvgående, avtaler seg imellom, møtes ute, styrer det sosiale livet mer selv. Og SFO tar jo brått slutt når de er omtrent ti. Hvis det ikke fungerer med museskritt tror jeg faktisk jeg hadde søkt hjelp.
|
|
|
#95 |
|
Lille tyrann
Sv: "Frittgående barn"Kommer vel litt an på hvor små museskritt, og hvor tålmodig man skal være da, Katta? For ser man en utvikling, så bør man forsette, synes jeg.
|
|
|
#96 |
|
maler
|
Jeg er enig med deg i det, hvis det er progresjon, fortsetter man. Og så er det litt forskjell på noen på 8 og 10 år synes jeg, det er jo i det tidsrommet de blir mer og mer selvstendige.
|
|
|
#97 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: "Frittgående barn"Jeg tenker at ungene bør få styre det ganske mye selv. Jeg ville ikke pushet ungene til selvstendighet før de blir ganske store. (10-12 år, tenker jeg nå, uten å ha erfaring med slikt.)
|
|
|
|
#98 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: "Frittgående barn"Dette her handler jo mye om hvordan man opplever nærmiljøet sitt. En unge i ei lita bygd har nok lettere for å bli sluppet tidlig enn i en bydel i indre Oslo. Og så handler det om kultur og trygghet i et fellesskap. Ser at selv med få ikke etnisk norske barn i naboleget er det neten bare dem som er ute og blir trygge i sosiale grupper i nærmiljøet. De norske barna har en mer regissert fritid, med skyssing til ulike aktiviteter. De følges ofte mye lenger opp i åra ut i nærmiljøet. Og de forsvinner tidligere fra spontane nærmiljøaktiviteter som fotball og annen lavterskel lek. Ved organiserte aktiviteter er det også ofte slik at voksenkontaktene opplever det slik at de i mye større grad blir barnevakter for minoritetsbarna, siden vokseninvolveringa i de miljøene er såpass drastisk mye lavere. Så er det både fordeler og ulemper med alt dette. De etnisk vest-Europeiske barna får oppleve mer variasjon og ambisiøse forventninger fra foreldrene. Men blir late og kravstore. De med annen etnisk bakgrunn blir kongene av nabolaget, men taper big time i skolesammenheng.
|
|
|
#99 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: "Frittgående barn"Brutus: Hvor i all verden bor du? Jeg bo i Oslo indre øst og kjenner meg overhodet ikke igjen i det du skriver. Hos oss er det helt klart foreldrenes personlighet/trygghetsbehov som har noe å si for hvor "frittgående" ungene er, og ikke etnisitet.
|
|
|
|
#100 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: "Frittgående barn"Brutus klarer til og med å vri denne tråden over til å handle om innvandrere, det er helt fantastisk.
|
![]() |
|
|