Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pannekaker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-11, 16:04   #621
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Nei, jeg tror ikke alle i hele Norge har det, men generelt gjennomsnittlig. Jeg synes det drikkes altfor mye brus, selges alfor mye godteri og at man har altfor lav terskel for når det skal serveres kaker, pannekaker, pizza, junkfood osv. Jeg tror forsåvidt at ting har bedret seg endel, men synes ikke maten i (ihvertfall Vetle sin) barnehagee/SFO er direkte bra, den er grei nok og det burde ikke være status, maten burde være sunn og bra.

Dette er jeg jo helt enig i, men at du uten videre går ut fra at alle naboene generelt har et dårlig kosthold fordi gutten din får pannekaker der, blir vel en litt annen diskusjon?

rine er ikke aktiv  
Gammel 27-04-11, 16:04   #622
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar vel ikke noe feil i noe av det jeg skriver, selvom jeg ikke har masse dokumenter klare. (det burde jeg kanskje, men jeg lester mest bøker og blader om tema).

Så lenge vi ikke aner hva disse bøkene og bladene er, så vet jo ikke vi om det er gode kilder. Dessuten baserer du veldig mange av innleggene dine på hva du har observert, ikke på kilder fra bøker og blader. Det du observerer sier ingenting om gjennomsnittlig kosthold, det sier kun noe om kostholdet til de du observerer der og da. Faktisk så sier det mer om deg og din krets, enn om gjennomsnittlig kosthold.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ikke en gang Ole, Dole og Doffens pannekaker i Donald Ducks kokebok inneholder sukker. Til gjengjeld mye hvitt mel, men jeg har hørt at det går an å erstatte noe av det med grovt mel og havregryn hvis man har sett lyset (jeg så lyset for noen år siden, men det gikk greit med meg før det også).

Lurer på om det ikke også er en Ugleoppskrift i den boka?

Åh, den har jeg prøvd å få tak i. Jeg husker en venninne og jeg pleide å lage disse pannekakene etter skolen. Og vi stekte dem i melange. Vi får sikkert MS nå. Det har nemlig kommet en ny Disneykokebok, men der var flesteparten av oppskriften av typen "Ta en pose pannekakemix".

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 27-04-11, 16:06   #623
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det skrev du jo selv. Se sitatet jeg limte inn.
Du sier jo at han ikke får vanlig kost og at du vurderer å nekte besøk på grunn av alle disse skrekkelige pannekakene som kommer til å påføre ham MS/ME/MJ og hva har vi.

Jeg har vel hele tiden sagt at han får rimelig normal kost som andre, antagelig litt sunnere enn normalen. Jeg har ikke vurdert å nekte han besøk, men håpet på at flere føler som meg at de må servere pannekaker og tomatsuppe når man får besøk og de egentlig kanskje synes det hadde vært bedre å kunne servere maten de har kanskje tenkt og planlagt, eller servere det som de selv ønsker. (mulig det ikke er sånn). Eller passe på at han ikke spiser borte 3 ganger i uka om det er sånn at det da blir pannekaketype middag hver gang, for med det og alt annet vil jeg ikke lenger føle at det er ett sunt kosthold. Og nei, jeg har ikke sagt at det nødvendigvis fører til MEJS

Nip er ikke aktiv  
Gammel 27-04-11, 16:06   #624
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tar vel ikke noe feil i noe av det jeg skriver, selvom jeg ikke har masse dokumenter klare. (det burde jeg kanskje, men jeg lester mest bøker og blader om tema).

Hjemmet? Jeg så en dame i et av bladene på legekontoret i dag - hun hadde blitt friskere etter å ha lagt om kosten fra kake og sigaretter til brokkoli. Det lå hos legen, så det var nok ganske medisinsk interessant også.

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Det spises altså "generelt gjennomsnittlig" usunt i Norge. Du kan ikke si det uten å vise til kilder/statistikk/forskning altså. Gi deg nå. Dette er synseføleri fra ende til annen.

Generelt, gjennomsnittlig usunt - uten at man av den grunn skal beskyldes for å beskylde flertallet for å spise usunt da.

Gammel 27-04-11, 16:07   #625
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så lenge vi ikke aner hva disse bøkene og bladene er, så vet jo ikke vi om det er gode kilder. Dessuten baserer du veldig mange av innleggene dine på hva du har observert, ikke på kilder fra bøker og blader. Det du observerer sier ingenting om gjennomsnittlig kosthold, det sier kun noe om kostholdet til de du observerer der og da. Faktisk så sier det mer om deg og din krets, enn om gjennomsnittlig kosthold.

Åh, den har jeg prøvd å få tak i. Jeg husker en venninne og jeg pleide å lage disse pannekakene etter skolen. Og vi stekte dem i melange. Vi får sikkert MS nå. Det har nemlig kommet en ny Disneykokebok, men der var flesteparten av oppskriften av typen "Ta en pose pannekakemix".

Vi har ole,dole doffen kokeboken, den kan du få gratis av meg

Nip er ikke aktiv  
Gammel 27-04-11, 16:08   #626
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hjemmet? Jeg så en dame i et av bladene på legekontoret i dag - hun hadde blitt friskere etter å ha lagt om kosten fra kake og sigaretter til brokkoli. Det lå hos legen, så det var nok ganske medisinsk interessant også.

Generelt, gjennomsnittlig usunt - uten at man av den grunn skal beskyldes for å beskylde flertallet for å spise usunt da.

hehe... jeg kjøper forsåvidt hjemmet en gang i blandt også, men ikke for annet enn oppskrifter.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 27-04-11, 16:08   #627
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har Mikke Mus' kokebok. Heller ikke der er det sukker i pannekakene.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 27-04-11, 16:08   #628
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Endel av det du skriver om kosthold og sykdommer er iallefall ikke noe som fremkommer av forskningsresultater. MS - for eksempel - det vet ikke forskerne hva som forårsaker. Astma- og allergi - der er anleggene medfødt og det finnes ingen fellesnevner i mors kosthold for barn som får de plagene. Kreft - det er en hel haug med ulike typer og mange av dem er medisinske gåter.

Jeg er ikke uenig i at det er sunnere for alle å ha et bra kosthold, men når forskerne ikke kan peke på kosthold som en klar sykdomsutløser, så holder det ikke for meg at en tilfeldig forumbruker, som i tillegg til å formulere seg dårlig ikke kommer med en eneste kildeopplysning, mener at det er sånn.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv  
Gammel 27-04-11, 16:09   #629
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har vel hele tiden sagt at han får rimelig normal kost som andre, antagelig litt sunnere enn normalen. Jeg har ikke vurdert å nekte han besøk, men håpet på at flere føler som meg at de må servere pannekaker og tomatsuppe når man får besøk og de egentlig kanskje synes det hadde vært bedre å kunne servere maten de har kanskje tenkt og planlagt, eller servere det som de selv ønsker. (mulig det ikke er sånn). Eller passe på at han ikke spiser borte 3 ganger i uka om det er sånn at det da blir pannekaketype middag hver gang, for med det og alt annet vil jeg ikke lenger føle at det er ett sunt kosthold. Og nei, jeg har ikke sagt at det nødvendigvis fører til MEJS

Sunnere enn hvilken normal da, egentlig? Den de fleste følger som vi ikke skal si at er usunn, den gjennomsnittlige veldig usunne normalen eller normalen som er den han selv spiser rett oppi her?

Gammel 27-04-11, 16:11   #630
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg lager fremdeles disse pannekakene (men pleier som sagt tilsette grovt mel og havregryn). De er supre. Jeg steker gjerne i melange ennå jeg ( ).

Jeg har ikke vurdert å nekte han besøk, men håpet på at flere føler som meg at de må servere pannekaker og tomatsuppe når man får besøk og de egentlig kanskje synes det hadde vært bedre å kunne servere maten de har kanskje tenkt og planlagt, eller servere det som de selv ønsker. (mulig det ikke er sånn).

Jeg har aldri servert tomatsuppe og pannekaker til besøk jeg, fatter ikke at noen føler det er nødvendig? Men vi pleier å ha greit barnevennlig kost, gjerne pasta og kjøttboller med knaskegrønnsaker til, men også fylte pitabrød eller laks.

apan er ikke aktiv  
Gammel 27-04-11, 16:11   #631
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Vi har Mikke Mus' kokebok. Heller ikke der er det sukker i pannekakene.

Oi, det var den jeg mente. Blandet visst Mikke Mus og Donald Duck .

apan er ikke aktiv  
Gammel 27-04-11, 16:11   #632
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Dette er jeg jo helt enig i, men at du uten videre går ut fra at alle naboene generelt har et dårlig kosthold fordi gutten din får pannekaker der, blir vel en litt annen diskusjon?

Observasjonene kommer jo mye av hva jeg har sett gjennom skole/SFO/fotballen/barnehage/naboer/venner/familie som gjør meg "bekymret" og i tillegg min egen vanlige kosthold som jeg alltid har hatt og sett på som helt normal tidligere - som jeg nå etter litt kunnskap synes er synd at jeg har hatt. Det betyr ikke at jeg sier jeg vet alt, men jeg ser hva jeg ser og synes det er synd.

Jeg har blitt enormt dårlig av livstilen min ihvertfall, og tror ikke jeg er den eneste.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 27-04-11, 16:19   #633
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg skal ikke ta opp noe som helst der, jeg liker ikke snakke foran masse folk.

Men å Tenke Sitt er greit, liksom.

Har du forresten prøvde de grønne pannekakene mine med spinat og grøvmel? Eller de oransje pannekakene med gulrot til Pepper Lemon?

Gammel 27-04-11, 16:27   #634
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Men å Tenke Sitt er greit, liksom.

Har du forresten prøvde de grønne pannekakene mine med spinat og grøvmel? Eller de oransje pannekakene med gulrot til Pepper Lemon?

Nei, men det gjør jeg gjerne om du har oppskrift

Nip er ikke aktiv  
Gammel 27-04-11, 16:51   #635
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, jeg tror ikke alle i hele Norge har det, men generelt gjennomsnittlig. Jeg synes det drikkes altfor mye brus, selges alfor mye godteri og at man har altfor lav terskel for når det skal serveres kaker, pannekaker, pizza, junkfood osv. Jeg tror forsåvidt at ting har bedret seg endel, men synes ikke maten i (ihvertfall Vetle sin) barnehagee/SFO er direkte bra, den er grei nok og det burde ikke være status, maten burde være sunn og bra.

Men hvorfor engasjerer du deg ikke, og prøver å endre maten sønnen din får på skole/SFO?

Gammel 27-04-11, 16:59   #636
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min erfaring er også at maten på SFO var rimelig crap. Jeg antar det både har med budsjett, tid og fasiliteter å gjøre, men det er jo ikke dermed sagt at foreldre kan forsøke å få til en endring.

Ellers lurer jeg på hvor syk man egentlig kan bli av et såkalt gjennomsnittlig norsk kosthold (?) gitt at man ikke har allergier/intoleranser/cøliaki etc. Og på definisjonen av dette gjennomsnittlige kostholdet da.

Turban Smukk er ikke aktiv  
Gammel 27-04-11, 17:04   #637
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg kjenner på meg at eg i grunn eg litt glad eg aldri skal lage mat til Nip, eller Vetle for den saks skyld.

Gammel 27-04-11, 17:33   #638
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pizza trenger da heller ikke være usunt! Er det dine egne varianter av disse matrettene som er dårlige, siden du antar at det også gjelder for andres?

Og om kostholdet til de du og sønnen din omgås er så skrekkelig dårlig som du vil ha det til, så tror jeg virkelig dere har vært uheldige. For familiene vi kjenner og ongås har gjennomgående godt kosthold og sunne vaner. Mulig det er vi som er veldig heldige

Hvis sønnen din spiser så ofte hos andre at du har grunn til å bekymre deg for kostholdet hans, kan det ha noe med hvordan mat og måltider presenteres hjemme hos deg..? Høres ikke ut som mat er et lystig emne hos dere. Og om dettr ikke stemmer kan du jo heller invitere kameratene hans til å spise hos dere oftere? Reach out to the less fortunate.

Gammel 27-04-11, 18:07   #639
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har påbegynt ca 40 innlegg i denne tråden i dag, men nei. Jeg gir opp *uglesmiley*.

Nextlife er ikke aktiv  
Gammel 27-04-11, 18:54   #640
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

ME/MS,

Jeg synes det blir veldig feil å sidestille disse to sykdommene.

annemede er ikke aktiv  
Lukket tråd

Emneord
ugler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.