Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Invitert til kaffe

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-11, 11:26   #81
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitert til kaffe

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, enig - det sa jeg vel også, at hvis det bare er noen få, så blir det merkelig og ikke så hyggelig for de få som blir regnet som "annenrangs venner". Men hvis du ser på f.eks. Nessies tilfelle, med 25 til middag og 100 til på festen etterpå, og da er det jo noe helt annet og, etter min mening, helt greit.

Nå har jeg bare skumlest, men hvis kaffegjestene til Nessie bodde i noenlunde akseptabel nærhet til festlokalet, synes jeg også det er helt greit.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:26   #82
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Hvorfor i all verden engasjerer jeg meg så veldig i denne tråden, egentlig? Det må være fredag. )

Gammel 15-04-11, 11:27   #83
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Er det i samme by betaler du vel ikke ekstra for mat/drikke, du hadde vel spist og drukket som normalt den dagen uansett? Og da er det heller ikke pes å ta en tur i kirken i vanlig pent tøy og deretter dra hjem for senere å gjøre seg klar til fest.
Ville du tenkt sånn hvis du ble bedt på bursdagsfest uten mat en lørdag kveld klokken 20, at det er kleint å gi gave fordi du ikke har fått mat i tillegg? Dessuten, som veldig mange har forklart her, så er det ikke bare en liten del av feiringen man blir bedt til, så framt kaffen ikke er kl 22. En middag kan vare i 3-4 timer, en fest kan vare i 7 timer.

Vel, ja, dersom de andre gjestene ble bedt på middag, og jeg fikk beskjed om å holde meg borte til de var ferdig å spise, så.

Jeg har aldri vært i et bryllup med den tidsfordelingen du angir, snarere tvert imot, middagen tar ofte 6 timer, og så er det noen timer fest etterpå.
I tillegg er det jo hele veien foreslått her at kaffegjestene går og spiser sammen mens de venter på å få komme inn.

Sorry, altså, jeg skjønner du tar det personlig i forhold til ditt bryllup, og selvsagt er det forskjell på opplegg, men jeg syns det er en kjip måte å gjøre det på uansett. rett og slett.

Gammel 15-04-11, 11:29   #84
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har faktisk aldri blitt snurt over å ikke bli invitert i et bryllup. Noen har små, intime bryllup, noen feirer bryllup langt borte fra der jeg bor og jeg er ikke nær nok slektning/venn til å få invitasjon. Veldig, veldig greit for meg. Kjenner ikke antydning til snurthet en gang. Litt og blir jeg over å få en kaffeinvitasjon i Tromsø når jeg bor i Bergen, det innrømmer jeg, men ikke snurt.
Jeg innrømmer dog at jeg ikke helt skjønner greia med å bruke 80.000 på et bryllup, men ikke ha råd til å invitere tre studievenner og en fetter som bor langt borte til middagen, bare til kaffe. (Tenkt eksempel.) Hva koster en middagskuvert, liksom? 500? 2000,- ekstra blir lite hvis man likevel har råd til å betale 80.000, tenker jeg.

Men nå diskuteres det jo helt søkte eksempler her. De fleste virker enige om at å invitere bare noen få til kaffen, er smålig. De fleste virker også enige i at langveisfarende bør inviteres til middagen. Og at hvis man skal ha kaffe-gjester, bør ikke kaffen begynne senere enn ca 20.00. Hva er det da som er smålig og kleint med kaffe-invitasjon? Det var faktisk en enormt stor økonomisk forskjell for oss mellom å invitere 30 til middag kontra 50, særlig siden vi var studenter. Kaffegjestene fikk kaffe og et par drinker, og hjemmebakte kaker (og noen taler som vi sparte til da). Vi kunne såklart invitert til et lite og intimt familiebryllup, vi kunne sågar ha utsatt å gifte oss til vi hadde ordentlig inntekt. Men vi ville gjerne gifte oss da, og vi ville gjerne ha en fest. Helst en fest med venner og brudekjole, ikke en ny fest senere. Alle virket glade og fornøyde, ingen virket snurte eller fornærmet.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:30   #85
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg bare skumlest, men hvis kaffegjestene til Nessie bodde i noenlunde akseptabel nærhet til festlokalet, synes jeg også det er helt greit.

De fleste, men ikke alle nei. Noen bodde feks i Oslo. Men som jeg sa. Middag, kaffe og fest var fra 15.00 - 06.00 hos oss. Kaffe og fest var fra 18.30 - 06.00. Jeg tror ikke 3,5 time utgjør VELDIG mye for de som reiste langt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:30   #86
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Hvorfor i all verden engasjerer jeg meg så veldig i denne tråden, egentlig? Det må være fredag. )

Det er fredag og så er det snart påske, ( ) ja og så er den mer interessant enn "nynorsk"-noveller.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:31   #87
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

jeg har spurt meg selv om det samme
(altså om hvorfor jeg er engasjert, ikke du)

Jeg tror også jeg skal moderere meg til at scenarioet med 25 middagsgjester og 75 kaffegjester er en bedre deal enn de bryllupene jeg har vært borti, hvor det utelukkende har vært færre kaffegjester enn middagsgjester, men jeg ville fortsatt ikke gjort det sånn.

Gammel 15-04-11, 11:31   #88
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

men jeg syns det er en kjip måte å gjøre det på uansett. rett og slett.

Uansett? Det ser jo ut som at du synes det er kjipt gitt at middagen varer i 6 timer og gitt at man forlanger at kaffegjestene organiserer en tur på restaurant sammen, betalt av egen lomme. Og det er jeg også enig i at er kjipt.

Gammel 15-04-11, 11:36   #89
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

...
Jeg merker jeg blir litt lei meg, vi hadde 30 kaffegjester i tillegg til 50 middagsgjester, ingen langveisfarende, men noen fettere, kusiner, gamle naboer og mer perifere venner. Jeg håper jo de hadde en fin kaffe-kakeseanse med taler og polonese, fest med drikke og dans til lang på natt. Man må heller ikke alltid bruke en formue på kjole og sko, reise, overnatting som kaffe-festgjest og jeg regner egentlig med at de legger litt mindre i en gave enn f.eks brudens søster eller nære venner.

Vi hadde 50 gjester til middag, og 50 til kaffe, og kaffen startet vel i 19-tiden. Kaffegjestene fikk mye moro, og det var åpen bar hele kvelden, med noen aktiviteter før kakene. Men vi inviterte selvfølgelig ikke langveisreisende til kaffen. Skulle noen reise langt, ble de invitert til middagen. Så jeg er enig i at det blir dårlig å invitere langveisgjester kun til kaffe.

For oss ble det slik fordi vi finansierte hele bryllupet selv, og hadde hverken råd eller lokale til 100 middagsgjester. Ikke rart når man skal arrangere bryllup i hovedstaden.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:38   #90
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lykken: det hadde de garantert.

Gammel 15-04-11, 11:39   #91
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at de gangene jeg har blitt bedt i middag hos litt-for-fjerne venner (gjerne friends-in-laws), har jeg sjenket kaffegjestene en misunnelig tanke der jeg sitter med komablikket mitt gjennom ørten laaange taler med altfor lite vin (man kan jo ikke sjenke når onkel Peder snakker i 40 minutter), mens kaffegjestene har det moro på uterestaurant.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:41   #92
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Uansett? Det ser jo ut som at du synes det er kjipt gitt at middagen varer i 6 timer og gitt at man forlanger at kaffegjestene organiserer en tur på restaurant sammen, betalt av egen lomme. Og det er jeg også enig i at er kjipt.

nei, jeg syns det fins måter å gjøre det en god del mindre kjipt. men jeg syns det er en merkelig måte å feire på, og en litt kjip greie. Jeg har takket nei hver gang pga at det har vært sånne ekstrakjipe greier (lang reisevei, sent tidspunkt, få kaffegjester osv) men har det ikke som prinsipp eller noe, og hadde gått om det var et allright opplegg. Men jeg ville aldri gjort det sånn sjøl, fordi jeg syns det har en uggen bismak uansett hvordan man selger det inn.

Gammel 15-04-11, 11:43   #93
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vel, ja, dersom de andre gjestene ble bedt på middag, og jeg fikk beskjed om å holde meg borte til de var ferdig å spise, så..

Okay, jeg tror problemet ditt ligger her. Du vil uansett føle deg mindreverdig og bedt om å holde deg borte (jeez, for en måte å formulere det på) uansett hvordan det er organisert og hvordan det tidsmessig er. I see. Jeg synes det er en utrolig rar tanke å ha, at man faktisk er bedt om å holde seg borte kontra at man er bedt på fest et gitt klokkeslett på ettermiddag/kveld, noe som faktisk er ganske vanlig for en fest.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:43   #94
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har faktisk aldri blitt snurt over å ikke bli invitert i et bryllup. Noen har små, intime bryllup, noen feirer bryllup langt borte fra der jeg bor og jeg er ikke nær nok slektning/venn til å få invitasjon. Veldig, veldig greit for meg. Kjenner ikke antydning til snurthet en gang. Litt og blir jeg over å få en kaffeinvitasjon i Tromsø når jeg bor i Bergen, det innrømmer jeg, men ikke snurt.

Håkkei, jeg ser den altså. Da himler man stille med øynene for seg selv og takker pent nei til selskap. Men derfra til å klage over at man er bedt, og høylytt proklamere at å være kaffegjest er en "dårlig deal". Det blir for drøyt for meg altså.

Ja gaver, invitasjoner og tjenester er et spill. Vi gir, og forventer, men kan ikke si det høyt, noe igjen. Bordplassering og kaffeinvitasjon i bryllup forteller noe om hvor nær de ulike gjestene er. Og ja, jeg er nærmere primærfamilien og gamle venner enn mannens tante de nyere "babysangvennene".

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:44   #95
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

men nå må jeg nesten understreke føler jeg, at jeg ikke på noen måte tror at det sitter en masse folk der ute som var i bryllupene deres og egentlig hadde det drittkjipt men ikke sa noe, altså. Man får det jo stort sett hyggelig uansett, selv om man skulle syns det er litt småkjipt sånn når man får invitasjonen.

Gammel 15-04-11, 11:47   #96
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Okay, jeg tror problemet ditt ligger her. Du vil uansett føle deg mindreverdig og bedt om å holde deg borte (jeez, for en måte å formulere det på) uansett hvordan det er organisert og hvordan det tidsmessig er. I see. Jeg synes det er en utrolig rar tanke å ha, at man faktisk er bedt om å holde seg borte kontra at man er bedt på fest et gitt klokkeslett på ettermiddag/kveld, noe som faktisk er ganske vanlig for en fest.

Jeg tror nok det handler om mine konkrete opplevelser med den type invitasjoner, altså, men jeg kan ikke hjelpe for det, jeg syns det er litt kjipt.

Gammel 15-04-11, 11:51   #97
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

men nå må jeg nesten understreke føler jeg, at jeg ikke på noen måte tror at det sitter en masse folk der ute som var i bryllupene deres og egentlig hadde det drittkjipt men ikke sa noe, altså. Man får det jo stort sett hyggelig uansett, selv om man skulle syns det er litt småkjipt sånn når man får invitasjonen.

Jeg tror faktisk ikke noen av kaffegjestene våre syntes det var småkjipt når de fikk invitasjonen, altså*. Jeg tror ikke de hadde forventet å bli invitert i bryllupet i utgangspunktet, men ble glade for å bli invitert til festen. Og sånn tenkte jeg også, da (noen av dem) inviterte meg til kaffen i sitt bryllup.

*Men jeg er jo ikke tankeleser.

Gammel 15-04-11, 11:54   #98
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil nesten strekke det så langt som at å være i bryllupsmiddag hos folk man ikke kjenner spesielt godt er noe av det verste jeg vet, sånn sosialt sett.

Der røk de invitasjonene.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 12:22   #99
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg tror faktisk ikke noen av kaffegjestene våre syntes det var småkjipt når de fikk invitasjonen, altså*. Jeg tror ikke de hadde forventet å bli invitert i bryllupet i utgangspunktet, men ble glade for å bli invitert til festen. Og sånn tenkte jeg også, da (noen av dem) inviterte meg til kaffen i sitt bryllup.

*Men jeg er jo ikke tankeleser.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 12:36   #100
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg vil nesten strekke det så langt som at å være i bryllupsmiddag hos folk man ikke kjenner spesielt godt er noe av det verste jeg vet, sånn sosialt sett.

Der røk de invitasjonene.

Helt enig.
Jeg liker meg mye bedre på festen etterpå

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:11.