|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Invitert til kaffe
Nå har jeg bare skumlest, men hvis kaffegjestene til Nessie bodde i noenlunde akseptabel nærhet til festlokalet, synes jeg også det er helt greit. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
flisespikker
|
Sv: Invitert til kaffe(Hvorfor i all verden engasjerer jeg meg så veldig i denne tråden, egentlig? Det må være fredag.
|
|
|
#83 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Vel, ja, dersom de andre gjestene ble bedt på middag, og jeg fikk beskjed om å holde meg borte til de var ferdig å spise, så.
|
|
|
#84 |
|
Sviiisj!!
|
Men nå diskuteres det jo helt søkte eksempler her. De fleste virker enige om at å invitere bare noen få til kaffen, er smålig. De fleste virker også enige i at langveisfarende bør inviteres til middagen. Og at hvis man skal ha kaffe-gjester, bør ikke kaffen begynne senere enn ca 20.00. Hva er det da som er smålig og kleint med kaffe-invitasjon? Det var faktisk en enormt stor økonomisk forskjell for oss mellom å invitere 30 til middag kontra 50, særlig siden vi var studenter. Kaffegjestene fikk kaffe og et par drinker, og hjemmebakte kaker (og noen taler som vi sparte til da). Vi kunne såklart invitert til et lite og intimt familiebryllup, vi kunne sågar ha utsatt å gifte oss til vi hadde ordentlig inntekt. Men vi ville gjerne gifte oss da, og vi ville gjerne ha en fest. Helst en fest med venner og brudekjole, ikke en ny fest senere. Alle virket glade og fornøyde, ingen virket snurte eller fornærmet.
|
|
|
#85 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#86 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det er fredag og så er det snart påske, ( |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Keep calm and trot on
jeg har spurt meg selv om det samme
|
|
|
#88 |
|
Sviiisj!!
|
Uansett? Det ser jo ut som at du synes det er kjipt gitt at middagen varer i 6 timer og gitt at man forlanger at kaffegjestene organiserer en tur på restaurant sammen, betalt av egen lomme. Og det er jeg også enig i at er kjipt.
|
|
|
#89 |
|
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi hadde 50 gjester til middag, og 50 til kaffe, og kaffen startet vel i 19-tiden. Kaffegjestene fikk mye moro, og det var åpen bar hele kvelden, med noen aktiviteter før kakene. Men vi inviterte selvfølgelig ikke langveisreisende til kaffen. Skulle noen reise langt, ble de invitert til middagen. Så jeg er enig i at det blir dårlig å invitere langveisgjester kun til kaffe. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Invitert til kaffeJeg må innrømme at de gangene jeg har blitt bedt i middag hos litt-for-fjerne venner (gjerne friends-in-laws), har jeg sjenket kaffegjestene en misunnelig tanke der jeg sitter med komablikket mitt gjennom ørten laaange taler med altfor lite vin (man kan jo ikke sjenke når onkel Peder snakker i 40 minutter), mens kaffegjestene har det moro på uterestaurant.
|
|
|
#92 |
|
Keep calm and trot on
nei, jeg syns det fins måter å gjøre det en god del mindre kjipt. men jeg syns det er en merkelig måte å feire på, og en litt kjip greie. Jeg har takket nei hver gang pga at det har vært sånne ekstrakjipe greier (lang reisevei, sent tidspunkt, få kaffegjester osv) men har det ikke som prinsipp eller noe, og hadde gått om det var et allright opplegg. Men jeg ville aldri gjort det sånn sjøl, fordi jeg syns det har en uggen bismak uansett hvordan man selger det inn.
|
|
|
#93 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Okay, jeg tror problemet ditt ligger her. Du vil uansett føle deg mindreverdig og bedt om å holde deg borte (jeez, for en måte å formulere det på) uansett hvordan det er organisert og hvordan det tidsmessig er. I see. Jeg synes det er en utrolig rar tanke å ha, at man faktisk er bedt om å holde seg borte kontra at man er bedt på fest et gitt klokkeslett på ettermiddag/kveld, noe som faktisk er ganske vanlig for en fest.
|
|
|
#94 |
|
har tatt seg sammen
|
Håkkei, jeg ser den altså. Da himler man stille med øynene for seg selv og takker pent nei til selskap. Men derfra til å klage over at man er bedt, og høylytt proklamere at å være kaffegjest er en "dårlig deal". Det blir for drøyt for meg altså.
|
|
|
#95 |
|
Keep calm and trot on
Sv: Invitert til kaffemen nå må jeg nesten understreke føler jeg, at jeg ikke på noen måte tror at det sitter en masse folk der ute som var i bryllupene deres og egentlig hadde det drittkjipt men ikke sa noe, altså. Man får det jo stort sett hyggelig uansett, selv om man skulle syns det er litt småkjipt sånn når man får invitasjonen.
|
|
|
#96 |
|
Keep calm and trot on
Jeg tror nok det handler om mine konkrete opplevelser med den type invitasjoner, altså, men jeg kan ikke hjelpe for det, jeg syns det er litt kjipt.
|
|
|
#97 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg tror faktisk ikke noen av kaffegjestene våre syntes det var småkjipt når de fikk invitasjonen, altså*. Jeg tror ikke de hadde forventet å bli invitert i bryllupet i utgangspunktet, men ble glade for å bli invitert til festen. Og sånn tenkte jeg også, da (noen av dem) inviterte meg til kaffen i sitt bryllup.
|
|
|
#98 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Invitert til kaffeJeg vil nesten strekke det så langt som at å være i bryllupsmiddag hos folk man ikke kjenner spesielt godt er noe av det verste jeg vet, sånn sosialt sett.
|
|
|
#99 |
|
har tatt seg sammen
|
|
|
|
#100 |