Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff fra matbudsjett

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvordan handler dere mat
Jeg handler først og fremst med tanke på kvalitet 51 47,22%
Jeg handler først og fremst med tanke på lav pris 26 24,07%
Jeg handler akkurat det vi vil ha, uten å tenke noe mer over pris eller annet 45 41,67%
Vi bruker nok mer penger på kjøttvarer enn snittet 27 25,00%
Vi bruker nok mer penger på kylling enn snittet 32 29,63%
Vi bruker nok mer penger på fisk enn snittet 20 18,52%
Vi spiser lite kjøtt 16 14,81%
Vi spiser lite kylling 3 2,78%
Vi spiser lite fisk 29 26,85%
Vi spiser mye "fyllmat" - ris, pasta, poteter, brød 25 23,15%
Vi spiser mye tørrmat - torosupper og -middagsretter, etc 10 9,26%
vi spiser mye ferdigmat - frosne og fra boks/eske i ferskdisk 8 7,41%
Vi spiser mye grønnsaker 65 60,19%
Vi spiser mye frukt 46 42,59%
Vi spiser lite "fyllmat" 38 35,19%
Vi spiser lite tørrmat 52 48,15%
Vi spiser lite ferdigmat 62 57,41%
Vi spiser lite grønnsaker 8 7,41%
Vi spiser lite frukt 14 12,96%
Jeg er glad i lage mat 64 59,26%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 108. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-11, 19:34   #21
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinoff fra matbudsjett

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg er veldig glad i mat og i å lage mat, og splæsjer ofte ut på en del dyrere ingredienser, særlig kvalitetskjøtt, -fisk og ost, og kan også bruke masse på grønnsaker. Det har jeg ingen intensjoner om å slutte med.

Det er jo en veldig god prioritering da.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 19:35   #22
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En strålende prioritering, spør du meg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:17   #23
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanskelig å svare, for jeg jeg vet ikke helt hvor jeg kan plasseres når det kommer til pris og kvalitet. Kjøper f.eks alltid fullkornpasta selv om den er mye dyrere enn vanlig pasta, men jeg kjøper sjelden bær utenom sesong med mindre jeg skal bruke det til noe spesielt (kake, f.eks!) Bruker omtrent like mye karbonadedeig som vanlig kjøttdeig, kommer litt an på hva vi skal lage og hvor blakke vi er. Vi er veldig glade i frukt alle sammen og akkurat der ser jeg på pris. Hvis pærene er billigere enn eplene en uke, kjøper vi gjerne mange pærer siden ingen har spesielle preferanser i fruktveien. Gammel og skukkete frukt kjøper vi ikke, altså. Vi spiser gjerne bare en middag med kjøtt og en med fisk (ikke fiskeprodukter) i uken, ellers går det gjerne i supper, omeletter, brødskiver og ulike ferdigprodukter. :travel hverdag:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 22:00   #24
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var nesten like vanskelig som matundersøkelsen i Mor og Barn.
Jeg kunne bare svare på to ting, nemlig at vi spiser mye grønnsaker og at jeg liker å lage mat.

Jeg ser både på kvalitet og på pris. Jeg vil gjerne ha god mat, men tar meg ikke råd til å ikke tenke på pris. Vi spiser sunn mat. Lite vegetar, men mye fisk og mye grønnsaker. Vi tillater oss å få økologiske grønnsaker levert annenhver uke og vi har gode tapasting, oster og øl og vin til helgen

Jeg ser på prisen og kjøper det som er rimelig av den frukten og de grønnsakene jeg vet at familien liker.

Jeg synes at vi spiser godt og har en grei kombinasjon av pris og kvalitet. Jeg ukehandler vanligvis på Obs, og synes at jeg får god mat der. Så legger jeg heller inn et lite slakterbesøk av og til.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 22:10   #25
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er av de som bruker mindre enn snittet på mat. Handler stort sett på Rema, men lite "ferdigmat".

Kanskje i snitt en dag med pølser eller "ferdigkjøttkaker", en dag fisk, en dag koteletter e.l., en dag pannekaker/grøt, 2 dager kjøttdeig (ene gjerne hjemmelaget pizza eller taco), en dag kylling. Fornøyd med fordelingen, men kunne vært litt mer kreativ på noe, går i mye samme tilbehør/tilberedning.

Stort sett potet, ris eller pasta til (bortsett fra med grøt/pannekaker da)

Baker brød selv, og det går nok litt over et brød om dagen (litt etter om ungene er på trening rett før kveldsmat, da går det mye brød).

Jeg er veldig flink til å bruke rester, og kaster VELDIG lite mat. Ikke redd for å bruke rester som har vært i kjøleskap noen dager. Så det blir gjerne en restemiddag i uka. (blir litt mye kjele-oppvask den dagen da...)

Vi har mye pålegg, men spise en del og derfor kaster også lite der. Vi har alltid hvit og brun ost, salami, skinke, leverpostei, kaviar, litt syltetøy (men det går lite av det). Ofte makrell i tomat, eller sild o.l.

Frukt og grønt har vi nesten alltid banan, druer, kiwi, gulrot, tomat, løk og det andre varierer etter årstid (mye appelsiner nå, mye eple om høsten osv)

Har stort kjølehjørne, så jeg kan "lagre" mye der. Kjøper også gjerne mat til halv pris grunnet dato, og slenger i fryseren.

Melk går det er del av, litt appelsinjus, litt saft (i helgene og til grøt/pannekaker), nesten ikke brus/øl, og kanskje 50-100 kr i godteri i helgene (nærmere 50 enn 100).

Gammel 10-04-11, 23:08   #26
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vi lager alt fra bunnen av og er opptatt av sunne, rene råvarer og kvalitet. Ukeshandler på Rema og supplerer i andre butikker. Spiser mye grønnsaker, lite/ingenting potet/pasta/ris, mye kjøtt (men ikke mer en gjennomsnittet antar jeg) og vi liker å lage mat. Vil tro vi bruker rundt 1200 i uka på hverdagsmat til fire personer.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 23:14   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Jeg er veldig flink til å bruke rester, og kaster VELDIG lite mat.

Der er jeg også veldig flink. Kaster ingenting (men spiser nok mer enn jeg burde... )

Derimot spiser jeg verken pizza, særlig mye taco, pannekaker, ferdigkjøttkaker eller grøt til middag, og det er kanskje derfor prisen går opp.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 23:15   #28
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kaster ikke heller mye mat. Er flink til å beregne mengder, og bruker rester. Det som oftest blir kastet her er faktisk kjøttpålegg, fordi ingen av oss tre som bor hjemme nå spiser noe særlig av det. Så det hender vi oppdager at en pakke skinke har gått ut på dato.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 23:19   #29
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Kasting av mat skjer knapt her heller. Da er det i såfall en liten rest igjen i panna etter middag eller en boks rømme som har blitt glemt bakerst i skapet. Vi sender med middagsrester i matpakken til både ungene og meg, og lager middag med tanke på å bruke opp det vi har. Middagsplan er også nyttig i forhold til å få brukt det man faktisk har.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 23:26   #30
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Krysset av for at jeg er glad i å lage mat. Ellers var det "mye" eller "lite" av alt, og vi er i grunnen midt på treet når det gjelder det meste.

Gammel 11-04-11, 00:46   #31
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Det som trekker opp budsjettet hos oss er at vi ikke er gode på planlegging og storhandling.... I tillegg har vi økonomi til å ikke tenke så mye over hva vi bruker penger på og handler litt det vi har lyst på.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 09:28   #32
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi prøver å være flinke til å storhandle en gang i uken. Men jeg må ofte plusse på med "ferskvarer" i løpet av uken.

Ellers prioriterer vi gode råvarer, og vi kjøper mye frukt og grønt, og kjøtt og fisk fra delikatesse.

Før vi ble flinke til å planlegge, ha ukemeny og storhandle, så ble det kastet mer mat.

Gammel 11-04-11, 12:11   #33
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjøper stort sett det jeg har lyst på, og ser ikke på prisen.

Jeg vet at jeg bør bli flinkere til å planlegge og ukeshandle, så det er noe jeg må jobbe med. Ellers bruker vi nok over gjennomsnittet på kjøtt, spesiellt i grillsesongen. Jeg og ungene spiser mye grønt, mannen er det værre med. Fisk spiser vi ikke nok av, jeg er den eneste som er storfan.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 12:20   #34
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne var vanskelig. Jeg handler ut fra pris og ut fra kvalitet og ut fra smak. Og ut fra tid - jeg må ta hensyn til at enkelte ettermiddager er det sinnsykt dårlig tid. Dvs jeg prøver å finne en balansegang der som lommeboka tåler. Vi ukeshandler og jeg lager middagsplaner. Da planlegger jeg noen billige og noen dyrere middager, forsøker å balansere med fisk, kjøtt og grønnsaker. Og ikke minst må jeg ta hensyn til hva som faktisk lar seg gjøre tidsmessig, jeg burde bli flinkere til å lage istand ting til å putte i ovnen kvelden før.

Når det gjelder pålegg, er vi nok i perioder litt for lite økonomiske. Det samme gjelder melkeprodukter. Jeg må bli flinkere til å sirkulere de gode påleggstypene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:09.