Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

God kandidat til årets Nek-pris 2011?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-11, 16:18   #61
Left
Passiv

Standard

Sv: God kandidat til årets Nek-pris 2011?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er det å påpeke at sykepleiere jobber mer deltid enn andre yrkesgrupper det samme som å ikke unne dem et liv utenfor jobben?
Se på Teflona sin link, da skjønner du kanskje hva jeg mener.

Neida, men i flg. Spekterdirektøren må man jo jobbe, ikke drive med annet tøys

Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 16:37   #62
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuste, her.

Mange sykepleierstudenter som ønsker deltid tenker nok at det er greit å "shoppe " vakter når de kommer ut i arbeidslivet.De kan jobbe dobble vakter eller jobbe intensivt, og jobber gjerne i høytider og ferier for å tjene mest mulig for så å ta en lengre periode fri. De er gjerne unge og tenker at det må være kjekt å kunne bestemme selv. Når de møter virkeligheten i arbeidslivet og kanskje stifter familie ser de nok litt annerledes på det. Det er koselig å kunne åpne julegavene sammen med barna, reise på påskeferie, Ha fri når skole og barnehage er stengt og ikke ha sommerferien i september. Forutsigbarhet og det å kunne planlegge litt lenger fram i tid blir viktigere samt at man kanskje kjenner det på helsa etter en stund at dette ikke er en varig løsning.

Nå er ikke jeg sykepleier ennå, men har jobbet mange år i helsevesenet.
Jeg har "shoppet" vakter i alle år.
For meg er det en veldig fin ting å kunne ha en fast jobb, samtidig som jeg har mulighet til å jobbe ekstravakter andre steder enn min faste arbeidsplass ved siden av. Dette gjør at jeg i perioder jobber mye og i andre perioder jobber lite. Passer meg helt perfekt akkurat nå. Mulig jeg forandrer mening senere.
Jeg tror mange gjør som meg og at det er derfor det er mange som går i frivillig deltidsstillinger. Det er dog mange, mange, mange som går i ufrivillig deltidsstillinger, og det er kjempe synd.
Men å jobbe som jeg gjør, gjør at jeg letter holder ut, hvis man kan si det slik.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 18:23   #63
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Neida, men i flg. Spekterdirektøren må man jo jobbe, ikke drive med annet tøys

Arbeit macht frei.

Sist redigert av rine : 09-04-11 kl 18:35.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 18:25   #64
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Arbeit mact frei.

Nå må du ta fram rødpennen din, rine.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 18:35   #65
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Nå må du ta fram rødpennen din, rine.

Ja, det hjelper jo veldig når du har quotet.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 22:08   #66
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ufrivilig deltid er et stort problem. Jeg sier IKKE at ikke mange jobber frivillig redusert stilling, men fakta er at ufrivillig deltid er et større problem enn de fleste er klar over.
Ikke bare er det et problem for den enkelte sykepleier som muligens er nødt til å jobbe to plasser for å få en stillingsprosent opp mot 100% som da igjen vil kreve arbeid hver tredje helg. Dvs arbeid to helger på rad så en fri osv.
For blir du tilbudt en stilling, om det er 10%, 25% ,80% eller whatever så er det så godt som alltid arbeid hver tredje helg. Dette gjør at det er lønnsomt for arbeidsgiverne å ha folk i små stillinger for de fyller opp de vanskelige helgene. Har du to personer i 100% stilling så har du dekt opp 2 helger. Har du fire i 50% så har du dekt opp fire helger. Enda bedre har du åtte i 25% så...ja dere ser tegningen.
Man kan snakke hvor fint man vil om betydning av kontinuitet i behandlingspersonell, men det er ikke en lettvint løsning på det sett fra et annet enn individperspektiv. Dette handler om bemanningspolitikk og økonomistyring i mye større grad enn den enkelte sykepleiers arbeidsmoral/evne/lyst/ sett inn ønsket ord.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 22:16   #67
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Men hvorfor svarer nærmere 80 % av sykepleierstudentene at deltidsarbeid er viktig for dem? Og i såpass mye større grad enn f.eks pedagoger, det skjønner jeg ikke helt.

Dvs i undersøkelsen jeg linket til står det:
Den positive holdningen til deltidsarbeid blant sykepleierstudenter kan skyldes at de i deres framtidige yrke vil ha gode muligheter for deltidsarbeid og at de er positive til den muligheten. En annen tolkning kan være at de ønsker å bruke mye tid på familie og venner og har søkt seg til et yrke hvor det er gode muligheter for kort arbeidstid.

Er det slik at sykepleieryrket er et av de få yrkene der man kan jobbe deltid uten at noen "setter spørsmålstegn" ved det? Det står jo også i undersøkelsen at de fleste ikke ønsker seg høyere stillingsprosent.

Blant lærere er det jo også noen som ønsker deltid, men uten å ha noe data på det, jeg innbiller meg at den trenden har snudd. For 15 år siden var det endel kvinnelige lærere fra 50 år og oppover som jobbet deltid på den skolen jeg jobbet, ikke fordi de ikke orket større stilling, men fordi de var svært godt gift, for å si det sånn (og nei, jeg tror ikke de bare sa det for å skjule den underliggende grunnen). I dag jobber 50-åringene fulltid. Dessuten må lærere som oftest ned i 60 % stilling nå for å få en fridag (før holdt det med 80 %).

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.

Sist redigert av Teflona : 09-04-11 kl 22:31.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 22:25   #68
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Men hvorfor svarer nærmere 80 % av sykepleierstudentene at deltidsarbeid er viktig for dem? Og i såpass mye større grad enn f.eks pedagoger, det skjønner jeg ikke helt.

Tror du det kan komme av at de som i utgangspunktet ønsker en deltidsstilling søker sykepleierutdanning , nettopp fordi det er lett lar seg gjøre.
Det tror jeg. Det er vel ikke noen hemmelighet at mange ønske å jobbe deltid. Det synes jeg skal være et valg hvert individ kan få ta selv og ta konsekvensene av i forhold til tapte pensjonspoeng og lavere lønn.
Men det er en annen diskusjon enn det jeg tar for meg i forrige innlegget mitt.

Gammel 09-04-11, 22:34   #69
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Å jobbe redusert og det å ha en jobb som en tilleggsjobb er, i mine øyne, to forskjellige ting.

Som Imma skriver; det er økonomistyring og bemanningspolitikk som i stor grad styrer dette.

På min arbeidsplass blir man oppfordret til å jobbe redusert, for så å heller ta ekstravakter opp mot 100% - hvorfor det, mon tro? Selvsagt fordi man da kun får vanlig betalt i prosentene opp mot 100% - mens de som jobber 100% må få overtidsbetalt.

Før man skal "slakte" en yrkesgruppe bør man kanskje sørge for å legge til rette for at folk skal ha mulighet til å jobbe fullt.

Gammel 09-04-11, 22:36   #70
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Tror du det kan komme av at de som i utgangspunktet ønsker en deltidsstilling søker sykepleierutdanning , nettopp fordi det er lett lar seg gjøre.
Det tror jeg. Det er vel ikke noen hemmelighet at mange ønske å jobbe deltid. Det synes jeg skal være et valg hvert individ kan få ta selv og ta konsekvensene av i forhold til tapte pensjonspoeng og lavere lønn.
Men det er en annen diskusjon enn det jeg tar for meg i forrige innlegget mitt.

Ja, og da kan det jo ikke være så lett at såpass stor del av arbeidsstokken synes deltid er ok, det kan jo nesten oppleves litt usolidarisk, ettersom påtrykket for bedre ordninger som gjør at det er mulig å kunne jobbe 100 % da blir mindre.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 22:42   #71
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

På min arbeidsplass blir man oppfordret til å jobbe redusert, for så å heller ta ekstravakter opp mot 100% - hvorfor det, mon tro? Selvsagt fordi man da kun får vanlig betalt i prosentene opp mot 100% - mens de som jobber 100% må få overtidsbetalt.
.

Dette skjønte jeg ikke helt. Hvis de vil at du jobber 70 % og tar 30% ekstravakter. Du vil jo få det samme utbetalt som om du jobba 100% fast. Overtidsbetaling får du jo ikke før 100% er overskridt uansett.
Men du mener kanskje at de har deg til rådighet når det oppstår sykdom slik at de slipper å sette inn de som jobber 100% og demed sparer overtidsbetalingen.

Og, jepp, å jobbe redusert og det å ha en jobb som en bigeskjeft er, i mine øyne, to forskjellige ting.

Gammel 09-04-11, 22:43   #72
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Ja, og da kan det jo ikke være så lett at såpass stor del av arbeidsstokken synes deltid er ok, det kan jo nesten oppleves litt usolidarisk, ettersom påtrykket for bedre ordninger som gjør at det er mulig å kunne jobbe 100 % da blir mindre.

Ja. Det er hvertfall med på å kamuflere problemet.

Gammel 09-04-11, 22:46   #73
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Ja, poenget er bare at de sterkt oppfordrer (dvs at mange vikariater kun gis som reduserte stillingsprosenter - og uansett hva folk sier; det er vanskelig å få faste stillinger - i hvert fall fulle) til å jobbe redusert - selv om de i utgangspunktet trenger mye mer arbeidskraft enn reduserte stillinger. På den måten kan de sjonglere slik at de får dekket inn vaktene uten å betale overtid.
See?

Gammel 09-04-11, 22:49   #74
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Ja, poenget er bare at de sterkt oppfordrer (dvs at mange vikariater kun gis som reduserte stillingsprosenter - og uansett hva folk sier; det er vanskelig å få faste stillinger - i hvert fall fulle) til å jobbe redusert - selv om de i utgangspunktet trenger mye mer arbeidskraft enn reduserte stillinger. På den måten kan de sjonglere slik at de får dekket inn vaktene uten å betale overtid.
See?

Ja. E tog an.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:56.