|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: God kandidat til årets Nek-pris 2011?Jeg tror ikke Rine personlig mener at sykepleieryrket er en "betalt hobby", men at det er en samfunnsholdning, som gjenspeiler seg i lønns-og arbeidsvilkår. Sykepleiere (og også sosionomer, barnevernspedagoger og førskolelærere) er tradisjonelle "kvinneyrker" som blir nedvurdert fordi "man bare går og pusler og steller for andre og det er jo så naturlig for kvinner, lizzom. Og hvem som helst kan jo egentlig gjøre den jobben." |
|
|
|
|
|
#42 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: God kandidat til årets Nek-pris 2011?
Jeg skjønte det, men det sto i sånn voldsom kontrast til min abeidshverdag at jeg ble lattermild.
|
|
|
#43 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: God kandidat til årets Nek-pris 2011?"Jeg synes alle, kanskje særlig sykepleiere, må opp-prioritere verdien av arbeid". |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Aktiv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() |
Sv: God kandidat til årets Nek-pris 2011?I følge NSF medlemsundersøkelse oppgir 60% av sykepleierne at belastende arbeid er en årsak til deltid. Mange privatiserer ansvaret for belastende arbeidssituasjoner gjennom å jobbe deltid. Deltid er nødvendig for å ha tid til å restituere seg mellom vaktene og blir dermed en mestringsstrategi (NOU 2004:29) |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Whatever, never mind
|
Det vil de helt sikkert! Arbeidsgiver derimot... |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: God kandidat til årets Nek-pris 2011?Fram med nekprisen! Jammen legger hun et fint grunnlag for vårens lønnsforhandlinger. det er alltid lurt å hisse opp motparten litt før man setter igang.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: God kandidat til årets Nek-pris 2011?Jeg mente ikke selvfølgelig ikke at det å jobbe på et sykehus kan sammenlignes med en hobby, men at sykepleieryrket, i større grad enn mange andre yrker, er en bigeskjeft. Mulig det var litt dårlig formulert, men skjønner dere ikke hva jeg mener? |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: God kandidat til årets Nek-pris 2011?Hvis du mener at sykepleieryrket i stor grad er en bigeskjeft, så skjønner jeg ikke hva du mener - nei.
|
|
|
#51 |
|
Rockesøster
|
Ja, jeg skjønner. Du mener liksom at i stedet for å bare trene og gå på kafè så har man en sykepleiejobb, sånn på si |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: God kandidat til årets Nek-pris 2011?Der jeg jobbet tidligere var det stort sett godt voksne damer ca 60 år, som jobbet deltid og ville ikke streike for høyere lønn, det var jo flaut, de jobbet ikke for pengene (de hadde jo en mann som tjente penger) de jobbet for å komme seg ut litt. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Halloen!
Ja, at det er flere sykepleiere som jobber halvt enn ingeniører, f.eks.
Nei, jeg tror nok grunnene til å jobbe redusert er mange, og mener ikke at sykepleiere er mer opptatt av å gå på kafè enn andre, men det er mange av dem som gjør det (jobber redusert, altså) og jeg tror ikke det alltid handler om at de ikke får full stilling.
Tja, det er da temmelig mange sykepleiere i min omgangskrets som jobber redusert. Ser ikke helt for meg at de hadde nektet å streke for høyere lønn, men de jobber i alle fall ikke fulltid. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Passiv
|
Sv: God kandidat til årets Nek-pris 2011?Nå er det en gang slik, at det i enkelte yrker er større trøkk enn i andre, så det kan vel meget vel være at en sykepleier i redusert stilling hadde klart å jobbe fullt i en annen jobb. Det er mange som ikke får full stilling samme hvor gjerne de vil, fordi arbeidsgiver spekulerer i deltid av økonomiske grunner. |
|
|
|
#56 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: God kandidat til årets Nek-pris 2011?Hentet herfra:
|
|
|
#57 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: God kandidat til årets Nek-pris 2011?På sykehjemmet mitt har virksomhetsleder uttalt at det ikke finnes så mange 100% stillinger der fordi det er for tøft/slitsomt å gå i dem. Men å hele tiden jakte på vakter slik at man likvel går 100%, se det, det er ikke slitsomt det.
|
|
|
#58 |
|
Halloen!
|
|
|
|
|
|
#59 |
|
Aktiv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() |
Sv: God kandidat til årets Nek-pris 2011?Mange sykepleierstudenter som ønsker deltid tenker nok at det er greit å "shoppe " vakter når de kommer ut i arbeidslivet.De kan jobbe dobble vakter eller jobbe intensivt, og jobber gjerne i høytider og ferier for å tjene mest mulig for så å ta en lengre periode fri. De er gjerne unge og tenker at det må være kjekt å kunne bestemme selv. Når de møter virkeligheten i arbeidslivet og kanskje stifter familie ser de nok litt annerledes på det. Det er koselig å kunne åpne julegavene sammen med barna, reise på påskeferie, Ha fri når skole og barnehage er stengt og ikke ha sommerferien i september. Forutsigbarhet og det å kunne planlegge litt lenger fram i tid blir viktigere samt at man kanskje kjenner det på helsa etter en stund at dette ikke er en varig løsning. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Ser lyst på livet
|
Heldigvis så er nye generasjoner godt inne i arbeidslivet nå, og den forrige streiken hadde god opslutning, og de fikk et ordentlig lønnsløft. |
|
|
|
![]() |
|
|