Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

God kandidat til årets Nek-pris 2011?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-11, 12:34   #41
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: God kandidat til årets Nek-pris 2011?

Jeg tror ikke Rine personlig mener at sykepleieryrket er en "betalt hobby", men at det er en samfunnsholdning, som gjenspeiler seg i lønns-og arbeidsvilkår. Sykepleiere (og også sosionomer, barnevernspedagoger og førskolelærere) er tradisjonelle "kvinneyrker" som blir nedvurdert fordi "man bare går og pusler og steller for andre og det er jo så naturlig for kvinner, lizzom. Og hvem som helst kan jo egentlig gjøre den jobben."

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 13:01   #42
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Jeg tror ikke Rine personlig mener at sykepleieryrket er en "betalt hobby", men at det er en samfunnsholdning, som gjenspeiler seg i lønns-og arbeidsvilkår. Sykepleiere (og også sosionomer, barnevernspedagoger og førskolelærere) er tradisjonelle "kvinneyrker" som blir nedvurdert fordi "man bare går og pusler og steller for andre og det er jo så naturlig for kvinner, lizzom. Og hvem som helst kan jo egentlig gjøre den jobben."

Jeg skjønte det, men det sto i sånn voldsom kontrast til min abeidshverdag at jeg ble lattermild.
Hvorfor er det sånn at når det er manko på arbeidskraft i et kvinnedominert yrke/helsesektoren, så er holdningen at de ansatte bør jobbe mer, være med "på dugnad", jobbe flere ubekvemme vakter, løpe fortere, klare seg med færre på jobb etc, etc? Hadde det ikke vært mer naturlig å tenke over hva som kan gjøre dette yrket mer attraktivt? Bedre arbeidsvilkår? Forsvarlig bemanning? Høyere lønn? Er det virkelig sånn at grunnen til at unge, arbeidsføre kvinner ikke velger å jobbe 100% i tredelt turnus, er at de ønsker mer tid til å trene og gå på café?

Nek, ja.

:mangler dugnadsånd:

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 13:04   #43
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"Jeg synes alle, kanskje særlig sykepleiere, må opp-prioritere verdien av arbeid".

En retorikk man ser i blant fra arbeidsgiver sida; arbeidtakerne skal enkelt og greit oppprioritere verdien av arbeid, og da går alt så meget bedre? Har hørt det brukt om læreryrket også, det må få "hevet status". Skjer dette bare av seg sjøl tru, skal en sykepleier bestemme seg for at nå har arbeidet hennes mer verdi? Eller en lærer for at , jippi, i dag økte statusen i mitt yrke?
Verdien av arbeid måles i kroner, enkelt og greit, skal noen prioritere opp verdien eller statusen av arbeid, ja da er det vel bare for arbeidsgiverne å punge ut, eller?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 15:43   #44
Tuste
Aktiv

Tuste sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

I følge NSF medlemsundersøkelse oppgir 60% av sykepleierne at belastende arbeid er en årsak til deltid. Mange privatiserer ansvaret for belastende arbeidssituasjoner gjennom å jobbe deltid. Deltid er nødvendig for å ha tid til å restituere seg mellom vaktene og blir dermed en mestringsstrategi (NOU 2004:29)

Jeg syns virkelig det er synd hvis noen tror at man utdanner seg til sykepleier for å ha en "betalt hobby" Finnes det yngre arbeidstakere som hevder dette altså? Vil de ikke forsørge seg selv? Ha rett på en anstendig pensjon?
Mange av de eldre arbeidstakerne har også pådratt seg yrkesskader; slitasje og belastningsskader gjennom en lang arbeidskarriere at de ikke klarer å jobbe fullt. Før fantes det få hjelpemidler å hjelpe seg med i for eksempel forflyttning av pasienter. Etter et langt yrkesliv har mange store smerter som en følge av dette og klarer rett og slett ikke å jobbe fulltid.

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 17:49   #45
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuste, her.

Jeg syns virkelig det er synd hvis noen tror at man utdanner seg til sykepleier for å ha en "betalt hobby" Finnes det yngre arbeidstakere som hevder dette altså? Vil de ikke forsørge seg selv? Ha rett på en anstendig pensjon?

Det vil de helt sikkert! Arbeidsgiver derimot...

Gammel 08-04-11, 18:06   #46
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fram med nekprisen! Jammen legger hun et fint grunnlag for vårens lønnsforhandlinger. det er alltid lurt å hisse opp motparten litt før man setter igang. :veldig ironisk og ørlite grann sarkastisk:
At det går an å være så totalt uten både fingerspissfølelse og kunnskap samtidig, er imponerende nok til at jeg stiller meg helhjertet bak nominasjonen til Årets Nek-prisen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 18:17   #47
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er jo og bevist at Spekter er dårlige på likelønn. Teknisk Beregningsutvalg har gitt ut denne rapporten om likelønn.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 21:37   #48
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

Betalt hobby?

Ja jøss!

Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 22:05   #49
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mente ikke selvfølgelig ikke at det å jobbe på et sykehus kan sammenlignes med en hobby, men at sykepleieryrket, i større grad enn mange andre yrker, er en bigeskjeft. Mulig det var litt dårlig formulert, men skjønner dere ikke hva jeg mener?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 22:14   #50
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Hvis du mener at sykepleieryrket i stor grad er en bigeskjeft, så skjønner jeg ikke hva du mener - nei.

Bigeskjeft (er det ett ordentlig ord forresten?)? Mener du at mange har det som en tilleggsjobb (som er det jeg forbinder med bigeskjeft)??

Gammel 08-04-11, 22:21   #51
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg mente ikke selvfølgelig ikke at det å jobbe på et sykehus kan sammenlignes med en hobby, men at sykepleieryrket, i større grad enn mange andre yrker, er en bigeskjeft. Mulig det var litt dårlig formulert, men skjønner dere ikke hva jeg mener?

Ja, jeg skjønner. Du mener liksom at i stedet for å bare trene og gå på kafè så har man en sykepleiejobb, sånn på si

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 22:26   #52
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Der jeg jobbet tidligere var det stort sett godt voksne damer ca 60 år, som jobbet deltid og ville ikke streike for høyere lønn, det var jo flaut, de jobbet ikke for pengene (de hadde jo en mann som tjente penger) de jobbet for å komme seg ut litt.
Denne generasjonen er (heldivis) på vei over i pensjonistlivet.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 22:30   #53
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Men de tankene der ser det ut til å henge igjen fra arbeidsgivers side.

Gammel 08-04-11, 22:42   #54
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Hvis du mener at sykepleieryrket i stor grad er en bigeskjeft, så skjønner jeg ikke hva du mener - nei.

Bigeskjeft (er det ett ordentlig ord forresten?)? Mener du at mange har det som en tilleggsjobb (som er det jeg forbinder med bigeskjeft)??

Ja, at det er flere sykepleiere som jobber halvt enn ingeniører, f.eks.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ja, jeg skjønner. Du mener liksom at i stedet for å bare trene og gå på kafè så har man en sykepleiejobb, sånn på si

Nei, jeg tror nok grunnene til å jobbe redusert er mange, og mener ikke at sykepleiere er mer opptatt av å gå på kafè enn andre, men det er mange av dem som gjør det (jobber redusert, altså) og jeg tror ikke det alltid handler om at de ikke får full stilling.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Der jeg jobbet tidligere var det stort sett godt voksne damer ca 60 år, som jobbet deltid og ville ikke streike for høyere lønn, det var jo flaut, de jobbet ikke for pengene (de hadde jo en mann som tjente penger) de jobbet for å komme seg ut litt.
Denne generasjonen er (heldivis) på vei over i pensjonistlivet.

Tja, det er da temmelig mange sykepleiere i min omgangskrets som jobber redusert. Ser ikke helt for meg at de hadde nektet å streke for høyere lønn, men de jobber i alle fall ikke fulltid.

Jeg har også jobbet redusert da barna var mindre, og jeg skjønner at særlig kombinasjonen turnus og småbarn er ugunstig, men det er nok et problem for sykepleieryrket at så mange bare har en halv fot innenfor.

Gammel 09-04-11, 00:39   #55
Left
Passiv

Standard

Nå er det en gang slik, at det i enkelte yrker er større trøkk enn i andre, så det kan vel meget vel være at en sykepleier i redusert stilling hadde klart å jobbe fullt i en annen jobb. Det er mange som ikke får full stilling samme hvor gjerne de vil, fordi arbeidsgiver spekulerer i deltid av økonomiske grunner.
Jeg jobber 80% nå, fordi det er for tøft å kombinere fulltid med studier og familie. Selvvalgt. Veldig.
Men det er kanskje slik at sykepleiere ikke trenger et liv utenom jobben?

Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 09:35   #56
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Hentet herfra:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/...html?id=532399

På bakgrunn av den høye deltidsandelen blant sykepleiere er det interessant å se nærmere på sykepleieres holdninger til deltidsarbeid. Figur 5.2 viser holdning til deltidsarbeid ved studiestart for flere utdanningsgrupper. Studentene har besvart spørsmålet: Hvor viktig er muligheten til deltidsarbeid hvis du skulle vurdere en framtidig jobb? Av figuren går det fram at sykepleiere er mer positive til deltidsarbeid enn andre grupper som inngår i StudData og nesten 80 prosent av de kvinnelige sykepleierstudentene svarer at deltidsarbeid er viktig eller svært viktig. Både lærerstudenter, sosionomstudenter, førskolestudenter og særlig journaliststudenter er mindre opptatt av deltid enn sykepleierstudentene.

Riktignok kommer det frem at sykepleiere endrer holdning når de kommer ut i arbeidslivet og at det kan se ut som om de sykepleierne som er utdannet de siste årene ønsker å jobbe mer.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 09:46   #57
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

På sykehjemmet mitt har virksomhetsleder uttalt at det ikke finnes så mange 100% stillinger der fordi det er for tøft/slitsomt å gå i dem. Men å hele tiden jakte på vakter slik at man likvel går 100%, se det, det er ikke slitsomt det.

Jeg har valgt å arbeide deltid pga hjemmesituasjon og unger som krever mye oppfølging.

Gammel 09-04-11, 10:01   #58
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Nå er det en gang slik, at det i enkelte yrker er større trøkk enn i andre, så det kan vel meget vel være at en sykepleier i redusert stilling hadde klart å jobbe fullt i en annen jobb. Det er mange som ikke får full stilling samme hvor gjerne de vil, fordi arbeidsgiver spekulerer i deltid av økonomiske grunner.
Jeg jobber 80% nå, fordi det er for tøft å kombinere fulltid med studier og familie. Selvvalgt. Veldig.
Men det er kanskje slik at sykepleiere ikke trenger et liv utenom jobben?

Er det å påpeke at sykepleiere jobber mer deltid enn andre yrkesgrupper det samme som å ikke unne dem et liv utenfor jobben?
Se på Teflona sin link, da skjønner du kanskje hva jeg mener.

Gammel 09-04-11, 10:25   #59
Tuste
Aktiv

Tuste sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Mange sykepleierstudenter som ønsker deltid tenker nok at det er greit å "shoppe " vakter når de kommer ut i arbeidslivet.De kan jobbe dobble vakter eller jobbe intensivt, og jobber gjerne i høytider og ferier for å tjene mest mulig for så å ta en lengre periode fri. De er gjerne unge og tenker at det må være kjekt å kunne bestemme selv. Når de møter virkeligheten i arbeidslivet og kanskje stifter familie ser de nok litt annerledes på det. Det er koselig å kunne åpne julegavene sammen med barna, reise på påskeferie, Ha fri når skole og barnehage er stengt og ikke ha sommerferien i september. Forutsigbarhet og det å kunne planlegge litt lenger fram i tid blir viktigere samt at man kanskje kjenner det på helsa etter en stund at dette ikke er en varig løsning.

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 11:28   #60
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tja, det er da temmelig mange sykepleiere i min omgangskrets som jobber redusert. Ser ikke helt for meg at de hadde nektet å streke for høyere lønn, men de jobber i alle fall ikke fulltid.

Heldigvis så er nye generasjoner godt inne i arbeidslivet nå, og den forrige streiken hadde god opslutning, og de fikk et ordentlig lønnsløft.
Forhåpentligvis så klarer spl å få flere heltidsstillinger også, og bedre turnusordinger.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:38.