Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barnehagemat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-11, 13:00   #61
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehagemat

I Klumpen sin bhg er det veldig flott. De har storsatsing på mat og helse og de har stoooort kjøkken med langbord og egen kokk som er ansatt kun for å ta seg av kjøkken og mat. De har svenske eiere, eller hadde opprinnelig, så kanskje det er derfor de satser på dette.
De lager mat fra bunnen av og det er varm sunn middag 1 gang om dagen, egen til de som er allergiske, og alltid grønnsaker sammen med maten. De andre måltidene har de frukt/yogurt/brødmat. (brødet er bakt selv noen ganger i uken. andre ganger er det slike halvstekte brød)
Jeg er storfornøyd med det opplegget. og syns det er verdt pengene. betaler 600 i mnd for mat til han der.
Har vi liten tid en dag hjemme og er hjemme seint, så vet jeg at han faktisk har spist middag, så da kan jeg med god samvittighet skippe middag hjemme og kun gi en litt større kvelds.
Så lenge jeg vet de lager maten selv, og at det ikke er posemat så syns jeg ikke prisen er ille Dessuten er de flinke å passe på at han ikke får i seg for mye laktose.

Sist redigert av SpetakkelRandi : 27-03-11 kl 13:51.
SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 13:23   #62
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trond.strom, her.

Fra høsten er det forandringer i støtten fra kommunen så da vil maten gå opp til 750 kroner/måned.

Vi snakker lunsj og kanskje frokost til barnehagebarn. Hvordan greier de å få det til å bli 750 kr i mnd? De kan kanskje ta betalt for ha en ansatt som steller istand mat, men det blir jo en helt urimelig pris for fiskepinner og pitapizza synes jeg. Egentlig for det meste. Da hadde jeg foretrukket smøremåltid alle dager.

Gammel 27-03-11, 19:19   #63
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Vi betaler 200 i mnd og de får da alle måltidene i bhg.
Frokost, lunsj og frukt/knekkebrød sånn ca halv tre.

Ellers blir jeg gansk provosert av Brutus eks.
Det er tydelig at endel ikke vet om hvordan livet i barnehagen er.

Skal vi ha en person som lager varmmat så bruker vedkommende gjerne minst 1-1,5 time på dette. Vi er 4 voksne på ca 24 barn.
Det er ganske lang tid å være en mindre på avdeling, det er hektisk nok fra før av.
Vi har heller ikke lov å ha varm drikke, altså kaffe, te osv på avdelingen, det nytes i pausen.

I den barnehagen jeg jobber er det så mange barn og ansatte og vi er underlagt strenge krav, og får mattilsynet på inspeksjon. Maten skal tines riktig og nedkjøles riktig, renhold og hygiene er viktig.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 19:56   #64
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av trond.strom, her.

Vi betaler 250 kroner tror jeg og har en deltidsansatt som lager mat, er vel i utgangspunktet misfornøyd med kvaliteten på maten han lager da det er mye pitabrød pizza eller fiskepinner det går i.
Fra høsten er det forandringer i støtten fra kommunen så da vil maten gå opp til 750 kroner/måned.

Jeg er interresert i å høre fra andre her om hva som er tilbudet på barnehagemat catering i Oslo/Bærum. Mener Bogstad Catering hadde et tilbud på 20 kroner per kuvert, men finner ikke noe om det på deres hjemmeside lenger

Barnehagens matbudsjett skal være et 0-budsjett som foreldrene skal ha fullt innsyn i. Det betyr at pengene kun skal gå til mat og at alt skal dokumenteres. At man klarer å forsvare et 0-budsjett hvor hvert barn betaler 750,- i måneden synes jeg er villt. Etter at maksprisen ble innført er det strengt forbudt å snikinnføre merkostnader gjennom matprisen. Be om å få se budsjettet/regnskapet for maten.

Opprinnelig lagt inn av Malama

Vi betaler forøvrig 300 kroner for det som altså er lunsj og frukt. Men de kaller det "aktivitetspenger".

De skal være veldig forsiktig med å kalle dette aktivitetspenger, all den tid det ikke er lov å ta ekstra betalt for turer/aktiviteter etc. Matpenger er nettopp matpenger og skal gå kun til dette!!

Gammel 27-03-11, 20:03   #65
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

En kan vel velge å ha høyere matbetaling for å lønne noen for å lage maten?

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 20:11   #66
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tranquil, her.

En kan vel velge å ha høyere matbetaling for å lønne noen for å lage maten?

Jo, det kan man selvsagt.

Gammel 28-03-11, 10:27   #67
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

De skal være veldig forsiktig med å kalle dette aktivitetspenger, all den tid det ikke er lov å ta ekstra betalt for turer/aktiviteter etc. Matpenger er nettopp matpenger og skal gå kun til dette!!

Jeg vet, men det er nå engang aktivitetspenger det står på regninga.

Gammel 28-03-11, 10:43   #68
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi betaler 395 kr i mnd. for to daglige måltider. To ganger i uka er det varmmat og det er skikkelig middagsmat hver gang. Godt variert og med mye grønnsaker og friske råvarer. Jeg tror de ansatte lager maten på rundgang. Brødmaten ser også ut til være variert etter hva jeg kan bedømme ut fra flekkene på barnet når hun kommer hjem. Det er snakk om at de skal få havregrøt til frokost i tillegg til dette fra april. De dagene det ikke er varm mat får de brød og frukt til siste måltid. I tillegg lages det smoothies eller lignende til bursdagsfeiringer. Med 21 barn på avdelingen er det relativt ofte bursdag.

Jeg syns i utgangspunktet maten hørtes dyr ut, men ser at de får såpass god og variert kost at det er verdt sin pris.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 11:03   #69
trond.strom
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2011
trond.strom har et hav av muligheter foran seg
Standard

Barnehagens matbudsjett skal være et 0-budsjett som foreldrene skal ha fullt innsyn i. Det betyr at pengene kun skal gå til mat og at alt skal dokumenteres. At man klarer å forsvare et 0-budsjett hvor hvert barn betaler 750,- i måneden synes jeg er villt. Etter at maksprisen ble innført er det strengt forbudt å snikinnføre merkostnader gjennom matprisen. Be om å få se budsjettet/regnskapet for maten. !

Jeg betaler ikke 750/mnd nå, men fra neste barnehage år får ikke barnheagen penger til å lønne en deltidsansatt "kokk" fra kommunen lengre. Hvis vi da ønsker vidreføring av mat i barnehagen må matpengene også dekke lønnskostnader til kokken. Det blir fort 750+ det i mindre barnehager. Defor var jeg interresert i å høre hvilke tilbud det finnes på barnheage catering i bærum.

Trond

trond.strom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 11:26   #70
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Trond,
Stabekk Catering leverer til en barnehage i Bærum. En kokk lager varmmat til 30 barn to ganger i uka. Litt tilpasninger fra starten, og jeg tror de fleste er fornøyde. På Kanvas Barnehagen på Ullern hadde de kokk et par ganger i uka, hun var veldig populær. Laget mat sammen med barna, og gjorde det til en aktivitet. Vet ikke hvor hun kom fra.

Tror jeg betaler 250,- pr barn pr. mnd i vinterhalvåret. Barnehagen dekker da 2 varmmat pr. uke og mellommåltid som er frukt eller knekkebrød. Lite spm om frokost da det er få barn der fra kl 08.00. I sommerhalvåret lager de ansatte litt enklere mat.

Vi har vært innom en 1-3 års barnehage med like høyt matbudsjett og aktivitetspenger på 100,- pr mnd. De serverte kjeks, loff og syltetøy fra plastspann. De ansatte var ofte syke, også ped.leder var 50% sykemeldt og ble ikke erstattet. Et drittsted, med hyggelige ansatte, men hvor formålet var overskudd. Jeg vet det er en mor som har klaget de inn for kommunen, tatt vare på mye mail korrespondanse med eier m.m., det det har vært en tung vei å gå. Desverre er situasjonen slik at vi ikke kunne velge en annen barnehage før de var 2 år og kom inn der de er i dag.

Gammel 28-03-11, 13:49   #71
trond.strom
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2011
trond.strom har et hav av muligheter foran seg
Standard

Da har jeg ringt litt rundt.
resultatet er så langt følgende

Stabekk Catering - Kokk i barnehage - 40-50kroner/kuvert
360 mat - smøremat/frukt - 10-15 kroner/kuvert
Bogstad catering - varm mat/husmannskost - 20 kroner/kuvert
Matz gladmat - varm mat/fokus ernæring - 22 kroner/kuvert

Personlig liker jeg best tilbudet til Matz Gladmat, men jeg bestemmer ikke alene, så vi får se hva utfallet blir.

takk for inspill og hjelp her på forumet!

Trond

trond.strom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 14:05   #72
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Her står det tur/matpenger på regningen tror jeg (e-faktura så jeg ser ikke så nøye på det). Rart at det står det på regningen fra kommunen hvis det ikke er lov? Er det en ny regel?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 22:46   #73
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har jeg sjekket regningen som kom i dag. Vi betaler 450 kr pr mnd i matpenger og får da 3 måltider daglig: Frokost, middag daglig og ettermiddagsmat samt frukt.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 00:15   #74
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Her står det tur/matpenger på regningen tror jeg (e-faktura så jeg ser ikke så nøye på det). Rart at det står det på regningen fra kommunen hvis det ikke er lov? Er det en ny regel?

Regelen kom etter at maksprisen ble innført. Det skal ikke koste mer enn maksprisen og regelen kom for å forhindre "snikinnføring" av andre kostnader på den måten.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.