|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Barnehagemat
jeg vet ikke helt om jeg gidder og ta deg alvorlig, for dette er bare bullshit, rett og slett. Tror du virkelig at vi gir barna boller til lunsj? Nei, vi gjør ikke det, lille venn. Men fakta er at vi har mange barn pr avdeling, det å lage mat tar faktisk lang tid, dvs at det blir mindre ansatte til å være sammen med barna og gjøre det som skal gjøres med dem,. Ja selvsagt er alt en prioriteringssak, men i forhold til alt rammeplanen sier at vi skal igjennom så må det faktisk være sånn at man prioriterer det man skal gjøre.
|
|
|
|
#42 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnehagematJeg orker ikke engang prøve å ta Brutus seriøst.
|
|
|
#43 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Snakker om ansattes vaner og synergieffekten det har på barna, ikke om du i ditt virke serverer langtidskonserverte hveteboller til barna. Å lære seg gode matvaner bør være en del av rammeplanen, kanskje er det vel også det for alt jeg vet. Som en skriver over her kan man ha grupper av barn som er med på skift og lager lunsj hver dag. Men det er foreløpig avhengig av hva slags stilling mat har hos de ansatte. Vil tro det er ganske mange ulike barnehagehverdager der ute, i en by med 600.000 innbyggere og full dekning, så godt som, er det langt mellom pedagogene og enda lenger mellom matkjennere. Ofte har hver avdeling en overarbeida leder som fyker rundt på møter i ett sett. Barna er størsteparten av tida hos unge og ufaglærte som er på gjennomtrekk i starten av sitt arbeidsliv. Det er prisen for popen. Full barnehagedekning, men graverende variabel standard. På mattilbudet som alt annet. Et ressursspørsmål. Ja. Men mye kan gjøres med mindre enn det man tror. Og det starter hos dem som står midt oppi det.
|
|
|
#44 |
|
Tittel og tittel....
|
Ansattes vaner? Synergieffekt? Jeg går utifra at du har jobbet i barnehage, og vet nøyaktig hvordan det står til i barnehager rundt omkring. Det er mulig det er slik som du beskriver i OSlo eller hvor du nå enn holder til, men jeg kjenner meg ikke igjen fra min erfaring i barnehage.
|
|
|
|
#45 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Sv: BarnehagematJeg er opptatt av mat laget fra bunn av med gode råvarer. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
trøtt
|
Sv: BarnehagematJeg synes ikke Brutus er helt på vidda her, jeg. Det er kanskje ikke bestandig gjennomførbart, men som regel går det faktisk veldig fint å ha med en gruppe barn på matlaging, slik at det ikke blir en belastning for avdelingen at noen "går i fra" for å lage mat. Det er kanskje ikke den aller mest tidseffektive måten å lage mat på (det kan ta tid å kokkelere med tre-fire medhjelpere
|
|
|
#48 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: BarnehagematJeg synes heller ikke Brutus er helt på vidda. Jeg har jobbet i barnehage, og mat(u)kulturen blant de ansatte preger selvsagt prioriteringene i barnehagehverdagen. Om flertallet av de ansatte ikke har videre begrep om sunn mat og matlaging, så skal det noe til at dette står høyt på agendaen. Hvilket det ikke gjorde. Det skal selvsagt sies at barnehagen ikke hadde de best tilrettelagte forholdene for matlaging, men det var mest de ansattes fokus det skortet på. Jeg jobbet f eks. med ei som hele året hadde topakning skoleboller og cola til lunsj. Hver dag.
Sist redigert av Niobe : 22-03-11 kl 22:04. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Tittel og tittel....
|
I de barnehagene jeg har jobbet i har det rett og slett ikke vært tilrettelagt for at vi skulle ta barna med på kjøkkenet for å lage mat. Trangt og lite benkeplass. Jeg opplever ikke at de ansatte er så fryktelig usunne, men mer det at alt tar veldig lang tid, og dersom vi skal prioritere å lage varm mat hver dag så går det faktisk utover ungene. Vi har 9 barn, 7 av dem mellom 1 og 1.5 år og 2 som nylig har fyllt 2 år. Om vi skulle laget varm mat til dem hver dag så hadde det blitt fryktelig strevsomt for de 2 som var igjen på avdelingen. Det er ikke bare maten som skal lages, man skal jo også rydde opp også.
|
|
|
|
#50 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: BarnehagematDette var en friluftsavdeling, så vi spiste lunsj i skauen sammen med barna, ja.
|
|
|
|
#52 |
|
Originala
|
Sv: BarnehagematVi betaler 300 kroner i matpenger pr måned. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
maler
|
Sv: BarnehagematJeg mener vi også betaler 300 i måneden. Da får de frokost, lunsj og fruktmåltid hver dag. Melk, yoghurt, grøt og musli i tillegg til brødmat. En dag er det varmmat, alltid fisk. Jeg er veldig fornøyd med at det er ulike fiskevarianter på menyen. Det var snakk om å øke matpengene for å få en dag til med varmmat, det var oppe til avstemning. Noe sier meg at det ikke ble vedtatt da det ikke har skjedd noe mer. Dessverre.
|
|
|
#54 |
|
Tankefull
|
Sv: BarnehagematJeg ser poenget her, men min erfaring er at barnehageansatte i dag ikke ligger under snittet når det gjelder kunnskap om sunn mat. De fleste barnehager jeg har vert i har hatt kurser og foredrag om slikt (nettopp kommet hjem fra ett slikt faktisk). De kunne kuttet primen, og kjøpt inn sunnere brød (brødet som kjøpes er ofte av billigeste kneip), ellers syns jeg jevnt over det er ganske bra. Men nå har jeg ikke jobbet i alle landets barnehager da.
|
|
|
#55 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Det er derfor jeg skrev at en av mange grunner kan være. Vi hadde voksne nok, og vi skulle lage en dag i uken. Mine måltider ble ikke dyrere selv om jeg aldri brukte halvfabrikat. Ikke tok alt så lang tid heller |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg er enig med deg i at dersom forholdene ligger tilrette for det så er det ikke noe problem. Og jeg skjønner vel ikke helt hvorfor matlaging må gå på omgang dersom det er noen som liker det bedre enn andre. Jeg er ikke spesielt glad i å lage mat, og hadde ikke nektet dersom noen andre ville lage den.
|
|
|
|
#57 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Mar 2011
![]() |
Sv: BarnehagematVi betaler 250 kroner tror jeg og har en deltidsansatt som lager mat, er vel i utgangspunktet misfornøyd med kvaliteten på maten han lager da det er mye pitabrød pizza eller fiskepinner det går i. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Barnehagemat200 kr pr mnd.
|
|
|
#59 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: BarnehagematVi betaler forøvrig 300 kroner for det som altså er lunsj og frukt. Men de kaller det "aktivitetspenger".
|
|
|
#60 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Mar 2011
![]() |
Sv: BarnehagematI minstemanns barnehage er det mye knekkebrød og smøreost. Varm lunsj (tomatsuppe eller havregrøt) en gang i uka. Foreldrene kjøper frukt på rundgang, en uke av gangen. |
|
|
|
![]() |
|
|