|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Smittsom omsorgssvikt
Viktig poeng.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#102 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Og jeg er helt enig i at dette fungerer på mange barn. Knerten forholder seg best til regler og har aldri følt for å diskutere dem. Snuppa klarer ikke å forsone seg med en beslutning som hun ikke er enig i at er fornuftig. Vi kan godt ha regler, men da må hun være enig i dem. Å få henne enig i dem krever en del diskusjon, men vi lykkes ganske ofte, altså.
|
|
|
|
#103 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Smittsom omsorgssvikt@Divine: Ja, vi har også landet litt der akkurat nå, med mer skjæring gjennom. Noen ganger betyr det at jeg driter meg ut, fordi jeg "skjærer gjennom" fordi jeg er sikker på at det er en opplagt sak, og så er det et eller annet vesentlig poeng som jeg ikke har giddet å høre på, og som faktisk er verdt å lytte til. Men da får jeg ikke dø i synden, akkurat, og da får jeg heller unnskylde de gangene.
|
|
|
#104 |
|
Glamorøs
|
Jeg kjenner et barn med liknende problematikk som ditt, og han er likedan. Man kan ikke endre en regel etter at den er satt, da blir det bare kaos for barnet. Og det skjønner jeg selvsagt. Vi tar heller ikke regler opp til debatt hele tiden, hvis du tror det er det Jesper Juul mener, så syns jeg du har misforstått litt. Å ha medbestemmelse betyr ikke at man skal bestemme om man skal følge regler eller ikke, men at man kanskje skal få være med å utforme dem, og da selvsagt tilrettelagt barnets modenhetsnivå.
Greia er at for majoriteten så er "timeout" skrekkeksemplet ditt, ikke det fine, flotte harmoniske en-til-en-tid med forelder.
|
|
|
#105 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Smittsom omsorgssviktDet er fint at du nyanserer litt Adrienne, for dette kan sikkert funke noen steder. Men rent grunnleggende så liker jeg dårlig ideen om at all kos skal være tuftet på hvordan klassen oppfører seg. Slik det har blitt her er jeg imot hele opplegget og det skal virkelig mye til for at jeg ville bli positiv til det. Faktorer som spiller inn er kursing av ansatte, jeg vet at flere nyansatte går igang med å bruke PALS, men venter fortsatt på midler til kurs, evaluering og eventell kartlegging av tilleggsproblemer på skolen. Vi bor i et område med stor tilflytning, og skolen er sprengt på kapasitet. Det er sikkert mange faktorer som gjør at dette ikke virker slik hensikten var. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Hertuginne
|
De har mye kos i klassen til storebror som ikke er tuftet på PALS-programmet, og veldig mange av PALS-oppmuntringene har vært av det ganske enkle slaget, type litt ekstra lang lunsj med høytlesing eller alle får være ute i finværet og leke litt lenger og sånne ting.
|
|
|
#107 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Smittsom omsorgssviktDet som er effekten av alle programmer, om de blir gjennomført grundig, er at det gjøres masse godt arbeid når man forbereder seg, tenker gjennom grenser, hva vil vi her? hva er viktigst for oss? hva er våre verdier?, formidler dette, jobber med klassene, etc., og så er hva-det-nå-er som er "metoden" nesten irrelevant.
|
|
|
#108 |
|
weird
Ja.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#109 |
|
maler
|
Det er ikke rart hvis man ikke har lest noe i bokform synes jeg. Han har mange gode artikler også, men de er mer case-basert og da er det ofte foreldre som forfekter regler og konsekvenser som blir kritisert, og dette er det mange forbinder med tydelighet. Leser man bøkene hans og blir venner med måten han skriver på (for han bruker litt uvante ord og vendinger), ser man jo godt at han ikke mener at man ikke skal være utydelige, men jeg synes ikke det er like lett hvis man bare leser det som står på trykk i aviser.
Jeg har lest ganske mye av han. Og jeg synes han formidler mye bra på holdningsfronten. Men jeg tror at man er ute og sykler om man ser på det han skriver som en opplæring i barneoppdragelse. Det skriver han forsåvidt selv også.
I det juulske universet setter man seg jo ned og diskuterer blir enige og folk er fornøyde. I virkeligheten setter man seg av og til ned, diskuterer og får ingen svar. Eller diskuterer og ungen nekter å gå med på noe som er fornuftig. Eller diskuterer og blir enige og ungen forholder seg overhodet ikke til avtaledokumentet. Det er i slike situasjoner foreldre føler seg maktesløse. Og han har rett i at i mange tilfeller er dette delvis et resultat av måten man har drevet as familien på tidligere, men jeg synes ikke det er så lett å lese noen vei ut av slike situasjoner i det han skriver. Av og til minner en oppdragelse uten noen konsekvenser for barnet i det hele tatt meg om Skilpaddas sitat (om kommuner tror jeg det var) - hvis du ikke gjør som vi sier, så sier vi det en gang til! Vi voksne er jo også slik anlagt at det på ingen måte er sikkert at vi gidder forholde oss til noe påbud vi ikke bryr oss om konsekvensene av å bryte. Det samme gjelder barn. Selvfølgelig skal man da prøve å forklare til man blir blå, men av og til må man sette ned foten. Og hvis det er nødvendig tenker jeg det må være lov til å innføre konsekvenser eller belønning som gjør at det å følge påbudet øker i verdi for barnet. Dette bør dog ikke være plan A.
|
|
|
#111 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Smittsom omsorgssviktJeg tror ALL bevisstløs oppdragelse er uheldig. Om det er folk som bruker time-out slik det ofte blir brukt, eller de som har lest første kapitel av Ditt Kompetente Barn, og som på lekeplassen, når barnet på toppen av sklia roper "Mamma! Se på meg!", så roper de tilbake "Å! Har du det gøy?" uten å se etter eller avbryte det de driver med.
|
|
|
#112 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Smittsom omsorgssviktJeg syns egentlig en god diskusjon med ungene alltid er fruktbar, jeg. Jeg har veldig god erfaring med at når begge parter får tid til å snakke ferdig, og man blir lyttet til, så kommer man frem til noe riktig nyttig.
|
|
|
#113 |
|
maler
|
Dette er strengt tatt ikke JJ sin feil. Han er ikke imot regler, grenser og tydelighet. Forskjellen ligger i hvordan man tenker rundt disse grensene og hva slags holdninger som ligger bak. Han er ingen forstå-ihjel-filosof, men jeg er enig med deg i at diskusjoner der han blir brukt som utgangspunkt ofte ender i den grøfta.
|
|
|
#115 |
|
Shake it out!
|
Sv: Smittsom omsorgssviktTakk for langt og godt svar, Polyanna. Og vi snakker mye om hva og hvorfor han løser aggresjon med å slå (særlig fordi han aldri slår noen utenom mor, far og søster).
|
|
|
#116 |
|
weird
Jepp. Det var det som også var poenget mitt med innføring av "opplegg" i f.eks. en skole uten nødvendig opplæring i forkant, ressurser til gjennomføring, veiledning underveis og evaluering. Mitt inntrykk er at jo mer kompetanse det finnes jo mindre rigide og mer vettuge blir oppleggene i praksis. Samt at barn, i likhet med andre mennesker ikke er identiske. Det som fungerte godt (og da snakker jeg først og fremst om barnas trivsel, mestring osv.) for oss ville kanskje vært ødeleggende for andre. Og der tror jeg de aller fleste retningene, enten det er JJ-ish eller nanny-ish, bommer.
Jeg opplevde et barn som tidligere hadde sagt at h*n ville dø, sluttet å si det. Istedet ble h*n stadig mer velfungerende og ga uttrykk for trivsel og mestring. Så får JJ kalle meg og andre foreldre som etter å ha fulgt de vanlige oppskriftene uten hell velger å prøve noe nytt med suksess, inkompetente.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 24-03-11 kl 14:44. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
maler
|
Dette tror jeg er noe av problemet med de avisspaltene hans. Det er eksempler. Ganske spesifikke, grove eksempler ofte. Som karrikeres for å få frem et poeng. Hvis de leses av mennesker som ikke vet hva han mener i utgangspunktet er det ikke så rart at man får en forståelse som er stikk i strid med det han selv står for. Og som gjennomsyrer mange foreldrediskusjoner.
|
|
|
#119 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Smittsom omsorgssviktJeg syns så ofte at JJ har startet veldig fine og konstruktive tankeprosesser hos meg, jeg. Som virkelig er utrolig mye mer nyttig enn all verdens metoder.
|
|
|
#120 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Smittsom omsorgssviktHurra. Endelig en ting vi har fått til ordentlig. Rettferdig og urettferdig er et ikke-tema hos oss. Snuppa har et par venninner som er skrekkelig nøye på dette, og jeg holder på å bli helt gal når de er på besøk.
|
|
![]() |
|
|