Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bursdag - kresne unger?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-11, 12:27   #21
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bursdag - kresne unger?

Det hørtes ganske vanlig ut, ja. Til bursdagen til lillesøster lagde jeg calzone - med vanlig kjøttdeig. Plutselig utbrøt en av jentene høyt noe om at æsj, dette var ikke noe godt. Og vips var det ingen barn som spiste lenger. Det synes jeg ble ganske dumt, men hva skal man gjøre?

Sønnen min har en venninne som pleier å ikke like noe av det jeg lager, og er litt for direkte. "Jeg blir kvalm", "Det var ikke godt" sier hun for hver eneste bit i Halloween-skålen eller godteriposen. Jeg prøver da å heller veilede henne i å si fra på en litt høfligere måte. Greit nok at hun ikke liker det, men jeg trenger ikke å høre det 20 ganger.

Det er da bra at jeg vet at jeg er flink til å lage morsom og god mat, ellers hadde jeg blitt ganske deppa av noen av disse barna.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 12:30   #22
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Min yngste gutt liker ikke kaker, og svært lite annet.

Er han i bursdag og det serveres pizza eller annet han ikke spiser, lar han bare være å spise, uten noe mer om eller men.

Ofte ser jeg at i tillegg til kaker er det muffins, boller og/eller gele.
Vi serverer alltid kaker, men minsten lar bare være å spise uten og lage oppstyr.

Når vi har barnebursdag er det grillsesong, derfor griller vi. Både vanlig grill og kyllinggrill, da det er flere muslimer i klassen.
Har brød og lompe.
Godtepose er erstattet med en annen liten hyggelig ting. Enten såpebobler, yo-yo eller lignende. Og det er is til slutt, enten vanig saftis eller vanlijeis med sjokoladetrekk.

Gammel 23-03-11, 12:37   #23
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres ganske vanlig ut. Men det betyr ikke at man nødvendigvis skal fikse det. Jeg synes ikke det er noe problem så lenge de ikke furter over manglende særbehandling. Wienerpølser er det endel unger som ikke liker fordi de er harde å tygge. Pølsebrød er safere enn lomper. Og kullsyre er den noen som ikke takler. Godteposer har jeg dog aldri opplevd å få i retur, men hva som skjer med dem hjemme vet jeg ikke. Kaker kan de være supersære på, men ingen dør av å pirke i kaka tenker jeg. "Nei vel, det var synd" er min respons. Ikke noe mer mikkmakk. "Vi har rød saft, melk og vann, vil du ha noe av et i stedet? Neivel.".

Gammel 23-03-11, 13:10   #24
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Da har vi forskjellige definisjon på kresen.
Jeg ser ikke helt problemet med å sette fram vann , brus og saft så kan man ta det man vil.
Eller å både ha pølsebrød og lomper.
Å at at man ikke liker godteri eller kaker ser jeg virkelig ikke problemet med.

Vi hadde ei i barnehagen som ikke likte brus, pølser eller is forresten, det gikk helt fint å ha andre ting til henne i bursdagen.

Her hadde de jo blitt tilbudt både brus og saft.

Jeg synes det er kresent å si at man ikke liker i det hele tatt. :snobb: Jeg lærer mine barn at man kan takke høflig nei til det man ikke har lyst på, men det er helt unødvendig å sitte og legge ut om at man ikke liker ting.

Og jeg har ofte ganske høye øyenbryn når jeg har barneselskap, men jeg sier bare neivel, tilbyr det andre som er på bordet og vil de ikke ha noe, så dør de ikke om de ikke spiser de to timene.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 13:15   #25
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Her hadde de jo blitt tilbudt både brus og saft.

Jeg synes det er kresent å si at man ikke liker i det hele tatt. :snobb: Jeg lærer mine barn at man kan takke høflig nei til det man ikke har lyst på, men det er helt unødvendig å sitte og legge ut om at man ikke liker ting.

Og jeg har ofte ganske høye øyenbryn når jeg har barneselskap, men jeg sier bare neivel, tilbyr det andre som er på bordet og vil de ikke ha noe, så dør de ikke om de ikke spiser de to timene.

Ja å om de ikke liker det så er det vel ikke noe problem å sette frem vann?

Jeg er helt enig i at man ikan takke høflig nei. Er vel ingen som sier noe annet?

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 13:19   #26
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg sier også neivel, og ferdig med det. Liker de ikke gul saft eller brus får de vann. Er det krise med maten kan jeg strekke meg til å lage en brødskive. Er ikke det bra nok kan de jo spise når de kommer hjem.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 13:27   #27
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Ja å om de ikke liker det så er det vel ikke noe problem å sette frem vann?

Nei, jeg tror ingen har påstått at det er noe problem å sette frem vann.

Gammel 23-03-11, 13:29   #28
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Det jeg synes er så rart, er at så mange unger kommer i en bursdag, sier "æsj, det liker jeg ikke" og forventer å få noe annet. De forventer tilrettelegging og særoppvartning selv i en annens bursdagsselskap! Det forundrer meg stort.

Her i huset er det bursdagsbarnet som bestemmer menyen - selvsagt med en viss veiledning. Vi tar hensyn til allergiske barn (har selv en melkeallergiker og muligens også ei med eggeallergi), men vi tar ikke hensyn til all verdens sære preferanser. Vil bursdagsbarnet ha pizza i bursdagen sin, så serverer vi pizza selv om noen ikke liker det. Det serveres også et par ulike kaker, popcorn eller noe annet (godteposer har vi sjeldent). Det har alltids vært noe alle har spist. Skulle noen gå sulten fra bursdagen her, så tenker jeg at de overlever det også.

Jeg har forøvrig et kresent barn selv og det har hendt at hun også har kommet hjem fra bursdag og vært sulten. Det er ingen krise. Jeg håper bare hun har oppdragelse nok til å takke nei på en høflig måte og ikke mase om alternativ mat. Hun er ikke vant til å få det hjemme heller.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 13:30   #29
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har sagt til poden at det er greit at han gir beskjed om han ikke liker, men at han ikke trenger å utbrodere, dramatisere eller understreke med kroppsspråk. Vi må bare jobbe med å få ham til å be om vann, ikke bare takk nei til brus/saft. Han blir så tørst...

Gammel 23-03-11, 15:08   #30
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Det der kunne gutten min ha sagt nei takk til også. Han er kresen, det vet jeg, men han drar aldri sulten i bursdag og han kommer heller ikke for å spise, så det spiller ikke noen stor rolle.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 15:29   #31
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det høres ganske vanlig ut. Men det betyr ikke at man nødvendigvis skal fikse det. Jeg synes ikke det er noe problem så lenge de ikke furter over manglende særbehandling. Wienerpølser er det endel unger som ikke liker fordi de er harde å tygge. Pølsebrød er safere enn lomper. Og kullsyre er den noen som ikke takler. Godteposer har jeg dog aldri opplevd å få i retur, men hva som skjer med dem hjemme vet jeg ikke. Kaker kan de være supersære på, men ingen dør av å pirke i kaka tenker jeg. "Nei vel, det var synd" er min respons. Ikke noe mer mikkmakk. "Vi har rød saft, melk og vann, vil du ha noe av et i stedet? Neivel.".

Enig med Katta. Jeg hadde en ifjor som ikke likte pølser, så han spiste 7 lomper isteden. Det er da helt greit.
Jeg serverer bare wienerpølser, og det kunne ikke falle meg inn å ha begge deler i en barnebursdag.

Vann er jo greit å sette fram.

Jeg er enig med Niobe i at det er greit å trene barna i at det er ok ikke å like, men at man ikke trenger utbrodere, det holder å si nei takk.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 15:53   #32
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ganske vanlig, vil jeg tro? Hos oss er det som regel også pølser og lomper/brød eller pizza og det er alltid noen som sier "liker ikke" mens de ser forhåpningsfullt på deg. Som den onde person jeg er, sier jeg bare "neivel, vil du ha en skive, kanskje" og lar det bli med det. (De vil aldri ha skive...) Det har hendt flere ganger at unger som ikke liker spiser likevel når de ikke får et mer fristende alternativ. Synes ikke det er noen big deal.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 16:00   #33
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med røkla.

Min yngste liker kun ren sjokolade og jeg ser ikke problemet med at han ikke liker all slags godteri. Han liker heller ikke brus (kullsyren) og det er da positivt om han helller vil ha vann, tenker jeg (men han elsker saft altså). Her i vårt distrikt er det ikke tradisjon for wiener, men grillpølser i vann, sa da serverer vi det, selv om jeg personlig gremmes! (er ikke trønder selv). Vi har alltid både brød og lomper.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 19:22   #34
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke grillpølser i vann!

Hvor i landet driver man med så absurde ting?.. Jeg mener; GRILLpølser, i vann?

Gammel 23-03-11, 19:33   #35
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg liker ikke grillpølser i vann!

Hvor i landet driver man med så absurde ting?.. Jeg mener; GRILLpølser, i vann?

I nord Norge

Gammel 23-03-11, 19:57   #36
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

I nord Norge

Som om jeg ikke hadde nok fordommer mot dere nordlendinger fra før.

Gammel 23-03-11, 20:19   #37
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Som om jeg ikke hadde nok fordommer mot dere nordlendinger fra før.

Men sånn helt ærlig, de er ikke noe gode kokt, så bare fortsett å grille dere

Gammel 23-03-11, 20:22   #38
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Ja, det gjør vi nok.
Hva er der forresten som hindrer dere i å grille pølsene, siden dere heller ikke liker dem kokt?

Gammel 23-03-11, 20:22   #39
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

I neste bursdag til tassen skal jeg ihverfall ikke ha brus. Nesten ingen ville jo ha. Så vi drar med oss litt lærdom.

Gammel 23-03-11, 20:38   #40
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Ja, det gjør vi nok.
Hva er der forresten som hindrer dere i å grille pølsene, siden dere heller ikke liker dem kokt?

Nei, si det. Jeg for min del er oppvokst med det, og da fotsetter man vel i det sporet. Dvs jeg spiser veldig sjelden kokte pølser, men ungene mine foretrekker dem kokt eller kald.
Det kan jo hende de andre i Nord Norge faktisk liker dem kokt, jeg kan vel egentlig bare snakke for meg selv

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:15.