Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Utvekslingsstudent i USA

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-11, 08:05   #61
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Utvekslingsstudent i USA

Og ja, det er en del krav når det gjelder fag hun må ta i Belgia og det har vært litt av en papirmølle for å få alt til. Mulig hun må ta opp noe norsk når hun kommer tilbake men det er visst ikke sikkert.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 09:15   #62
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg reiste til et land hvor jeg ikke skjønte bæret av språket før like før jeg skulle hjem igjen. Reiser man ikke til sånne "rare" land lenger?

Året var utrolig utviklende for meg selv om det faglige ikke var imponerende. Jeg kom hjem. Var et år eldre og gjorde det utrolig godt kanskje nettopp fordi jeg hadde sett litt mer av verden.

Jeg ønsket opprinnelig å reise til Japan, men slo det fra meg da de begynner skoleåret i januar. Etter Reform 94 eksisterte ikke utdanningen jeg hadde begynt på så jeg hadde endt opp med å måtte begynne i 1. klasse igjen et halvt år etter at jeg kom tilbake. (Jeg reiste mellom 2. og 3. klasse.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 09:22   #63
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Noe så irriterende. Der har du da EF. Tydeligvis en gjenganger det også da. Det skal i utgangspunktet ikke være noe problem å ta 2.året av videregående i utlandet for å få det godkjent. Men EF kan jo ikke de reglene engang. De klarer ikke å utføre jobben en betaler dem for engang. Hele poenget er jo at en ikke må gå om igjen. Hun jeg kjenner kom hjem til jul og går resten av 2.året her hjemme. Da holdt hun rett og slett ikke ut lenger etter nedtur etter nedtur og bytte etter bytte. Og første vertsfamilien hadde i alle fall jugd godt på skjemaene til EF.

Famillien datteren min kom til, hadde også løyet på skjemaet de fyllte ut. Mor i huset hadde sagt at hun bodde i huset alene, sammen med hunden sin. Sannheten var at hun bodde der sammen med mannen, barnebarn, datter og en døende tante(som eide huset). Da vi spurte henne hvorfor hun hadde skrevet at at hun var alene, sa hun at mannen ikke var hjemme den dagen hun skrev ut skjemaet og det ble enklere at hun bare gjorde det slik. Det viste seg senere at mannen var dømt for flere straffbare handlinger, og at de aldri hadde blitt godkjent om hun hadde skrevet ham opp......

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 09:53   #64
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Er ikke det vanlig at man går året igjen? Det var i hvert fall slik det ble gjort når jeg var på den alderen (i Sverige).

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg skal ikke mene noe om EF siden jeg ikke kjenner dem.

Men ellers er jeg sterkt uenig i det du har skrevet. Da jeg reiste på utveksling var det ingen som fikk hoppe over noe år på videregående. Det året man reiser ut gir utrolig mye, og jeg mener det faglige bare er en veldig liten, og kanskje ubetydelig, del av det.

Tidligere fikk man ikke året godkjent som en del av vgs og da visste man jo det når man reiste. Nå kan man få året godkjent og jeg skjønner godt ønsket om å få det godkjent. Det sparer en for et år i det lange løpet. Vi har snakket mye om dette her for jenta mi har vaklet litt i forhold til hvilke linje hun vil ta på vgs. Det endte opp med studiespesialisering siden det er det enkleste å kombinere med et år i utlandet. Hun syns det var viktigere å få det året godkjent enn å gå idrett her hjemme.

Gammel 10-03-11, 10:37   #65
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

trøtt; jeg skjønner veldig godt at datteren din - og de fleste andre som reiser ut - ønsker å få året godkjent. Siden systemet tillater det er det selvsagt helt ok at de gjør det sånn, rent juridisk. Faglig sett synes jeg det er fullstendig uforsvarlig i de fleste tilfeller, spesielt for de som reiser til land der de ikke behersker språket på et høyt nivå fra starten av. Men det er ikke ungdommene sin "skyld". Det er systemet som er galt som tillater dette. Det er altså mi personlige mening, som jeg har gjort meg opp etter over 10 år som lærer på studiespesialisering.

Gammel 10-03-11, 10:46   #66
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er en tilleggsgrunn til at man ønsker å få det godkjent da, og det er støtten fra Lånekassen. Fra Lånekassen sine sider:

Sitat:

Du må legge ved følgende vedlegg til søknaden:
Bekreftelse fra skolen din i Norge som viser at opplegget blir godkjent som Vg2 og ikke fører til forsinkelse

For min var den eneste måten å bli utvekslingsstudent å få denne støtten fra Lånekassen, og da må man også få året godkjent. Jeg begynte rett i tredjeklasse etter at jeg kom tilbake, og merket ingen forskjell i karakterer i hvert fall.

Ellers så dro jeg med EF, og hadde ingen problemer. Men jeg kom direkte til en bra familie. Tror ikke EF er de letteste å ha med å gjøre om familien skulle være dårlig nei.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 10:46   #67
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

trøtt; jeg skjønner veldig godt at datteren din - og de fleste andre som reiser ut - ønsker å få året godkjent. Siden systemet tillater det er det selvsagt helt ok at de gjør det sånn, rent juridisk. Faglig sett synes jeg det er fullstendig uforsvarlig i de fleste tilfeller, spesielt for de som reiser til land der de ikke behersker språket på et høyt nivå fra starten av. Men det er ikke ungdommene sin "skyld". Det er systemet som er galt som tillater dette. Det er altså mi personlige mening, som jeg har gjort meg opp etter over 10 år som lærer på studiespesialisering.

Hun hadde veldig lyst til å reise til et spansktalende land, men akkurat pga det faglige så velger hun USA istede. Jeg skjønner godt at det kan være vanskelig og jeg skjønner ikke helt hvordan man får det til siden fagene er helt annerledes satt sammen der borte enn her hjemme, men så lenge det er godkjent så må det bare bli sånn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:12.