Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Utvekslingsstudent i USA

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-11, 10:57   #1
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Utvekslingsstudent i USA

Jenta mi skal 1 år til USA og vi må tenke på å søke snart. Jeg er litt usikker på hvilke selskap vi skal velge og lurer på om noen har erfaringer å dele.

Hvis hun ønsker å reise til et sted som er ganske varmt hele året, men ikke Florida/California hvor er det best å reise da? Hun vurderer å ønske seg Texas, men er litt usikker. Noen tips?

Gammel 07-03-11, 11:05   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utvekslingsstudent i USA

Regner med hun skal dra i 2012 da? Sønnen min er i Kansas nå med Aspect. Der har det vært sommertemperatur det meste av tiden, bortsett fra korte kuldeperioder i januar/februar. Vi valgte Aspect fordi det var mange på skolen hans som hadde reist med dem og hadde gode erfaringer, men det fins jo mange andre så det er bare å kikke rundt. Hos Aspect kan man betale 6000 (?) ekstra for å velge stat, ellers kan man bare komme med ønsker. Vi søkte litt sent, så da var det bare å ta den plasseringen man fikk, men han har kommet til et veldig bra sted og har det supert.

Det er litt av en papirmølle og utrolig mye å ordne, men så er det jo en erfaring og opplevelse for livet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 15:10   #3
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Det er 2012/2013 hun skal reise ja. Vi vil ikke betale for å komme et spesielt sted, men hun vil reise med noen som hun kan komme med ønske gratis. Hos noen betaler man ekstra for å få lov til å ønske, uten at man er garantert å komme dit.

Paprimølle er det ja, husker det fra den gang jeg selv reiste. Mye styr i forkant.

Er dere fornøyd med Aspect? Jenta mi har lyst til å reise med EF, men det er kun fordi hun vet om noen som skal på språkreise med de.

Gammel 07-03-11, 15:16   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Har ingen innspill annet enn at hun bør gå inn i dette med åpent sinn ift at det er ok uansett hvor hun havner i landet. Det er lov å ønske, men man kan ikke regne med å få det oppfylt.

Jeg reiste med EF, men det var i 88-89, så jeg tror ikke jeg skal komme med noen vurdering av dem som kan regnes som gyldig i dag.

Gammel 07-03-11, 15:16   #5
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Uten at jeg har reist selv så fikk jeg nettopp høre fra en jeg kjenner og han reiste med EF. Det var de som hadde det beste tilbudet i forholdt til det han ønsket for året sitt i USA.

Gammel 07-03-11, 15:18   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi er veldig fornøyd med Aspect.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 15:29   #7
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Ja jeg forteller henne at hun må være åpen for alle steder. Jeg ønsket meg California da jeg reiste og havnet i Michigan.

Sist redigert av trøtt : 07-03-11 kl 15:36.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 15:31   #8
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ønsket meg New England og havnet i Oklahoma. Får opp en del "Praise the Lord"-innlegg på FB fra venner derfra, kan man si. (Men de oppveies av innleggene til kompisen min som er dragqueen i LA, da ...)

Gammel 07-03-11, 15:50   #9
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg reiste med EF, men det var i 88-89, så jeg tror ikke jeg skal komme med noen vurdering av dem som kan regnes som gyldig i dag.

Samme her, bare ett år senere. Jeg havnet på slump i Kentucky, og det var jo forsåvidt interessant nok.

Gammel 07-03-11, 16:01   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var utvekslingsstudent for en million år siden, og som sekstenåring så besto USA av New York, California og Minnesota for meg. Jeg havnet i en bitteliten, fattig sørstatsby i Mississippi. Jeg er i ettertid ganske glad for at jeg ikke fikk velge, for jeg har opplevd et USA få andre har levd med tett på kroppen.

Det er virkelig en opplevelse!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 16:39   #11
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Datteren vår er i Belgia nå, hun reiser med Youth for understanding. Vi er veldig fornøyde, både med kursing og informasjon i forkant av reisen og oppfølging under oppholdet.
Jenta vår storkoser seg og sier hun nesten gruer seg til hun skal hjem...

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 16:40   #12
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Forresten, datteren til en venninne av meg var i Japan i fjor og reiste med EF - de var ikke fornøyde, særlig dårlig var visst oppfølgingen under oppholdet.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 16:51   #13
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Har ingen innspill annet enn at hun bør gå inn i dette med åpent sinn ift at det er ok uansett hvor hun havner i landet. Det er lov å ønske, men man kan ikke regne med å få det oppfylt.

Jeg var i Illinois med EF 88-89. Bodde i et lite tettsted med 1800 innbyggere Dessverre måtte jeg bytte vertsfamilie siden paret jeg bodde hos ble skilt midt i skoleåret og EF ville ikke la meg bo bare hos vertsfaren Det ordnet seg da jeg fikk bo hos en av lærerne på skolen, men jeg synes at EF var svært lite behjelpelig i den situasjonen jeg befant meg i. Håper de har blitt bedre med årene. Ellers hadde de et bra opplegg med turer og slikt som man kunne være med på i løpet av året.

Gammel 07-03-11, 17:51   #14
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv

Hannamoren sin avatar

Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Forresten, datteren til en venninne av meg var i Japan i fjor og reiste med EF - de var ikke fornøyde, særlig dårlig var visst oppfølgingen under oppholdet.

Min datter var i Amerika( Alabama) med EF for 1,5år siden. Det var skikkelig møkk! Ville aldri ha anbefalt det til noen. Oppfølgingen EF har visste helt klart at famillien hun kom til hadde aldri hatt noen kontroll, ingen besøk av en representant, og det endte med at hun selv måtte gå til rektor på skolen og be om hjelp. Han tok henne inn og fikk til slutt en famillie til å ta henne. EF var ikke behjelpelig på noen måte. Jeg hadde IKKE valgt dem igjen. Hun kom til en famillie som bodde i en rønne( jeg tuller ikke, vi besøkte henne.) de var medlem av KKK, og hun måtte dele seng med 2 andre! Og det var bare toppen på isfjellet.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 19:14   #15
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Takk for at dere deler, det er utrolig nyttig for meg å høre erfaringer. EF blir mindre og mindre aktuelt ser jeg.

Gammel 07-03-11, 19:21   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det jo en evighet siden jeg reiste og jeg var ikke i USA, men vi var særdeles godt fornøyd med AFS. Jeg fikk masse oppfølging underveis selv om jeg bodde i en toppers familie.

Gammel 07-03-11, 23:33   #17
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Ja jeg forteller henne at hun må være åpen for alle steder. Jeg ønsket meg California da jeg reiste og havnet i Michigan.

Hvor og når?

Jeg reiste med STS til Michigan og var veldig fornøyd. Tror mye kommer an på områderepresentanten i tillegg til selskapet. Jeg har fortsatt "familie" i USA, har besøkt dem 5 ganger og har hatt besøk her. Jeg har også hatt med mann og barn, så vi har besteforeldre til barna i USA. Og nå er det bare 7 år til min eldste kan reise på egenhånd.

Gammel 07-03-11, 23:43   #18
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Tallulah. Jeg er også glad for at jeg ikke fikk velge. Jeg var utvekslingsstudent på bøgda i Minnesota og bodde på et villmarksreservat. Jeg likte ikke stedet, men familien var fantastisk. Og i ettertid er jeg glad jeg havnet der, for jeg mener at dersom man skal reise til USA, så bør man være åpen for nye ting og ikke bare forvente å få det slik man har sett på tv.

Jeg reiste for øvrig med ASSE, som da var en liten organisasjon. Vet ikke hvor store de er nå. Jeg fikk god oppfølging, og de arrangerte blant annet en tur til New York, Washington og Philadeplhia som var helt fantastisk. En klassekamerat av meg fra Norge havnet tilfeldigvis i nabobyen min. Han reiste med AFS, som da var regnet som den beste organisasjonen, men han bodde hos en enslig mann, og da denne mannen ble syk og havnet på institusjon, bodde kameraten min alene i huset resten av skoleåret. Ingen i AFS så ut til å bry seg. Men dette er leeeeeenge siden, altså, og sier ingenting om verken ASSE eller AFS i dag.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 09:36   #19
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Texas er for spesielt interesserte, men jeg anbefaler California paa det varmeste!

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 09:39   #20
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

JEg reiste også med ASSE og var ikke fornøyd. Havnet hos en familie som ønsket at jeg var jenta som var der året før. Det var jeg ikke. De beskyldte meg for mange rare ting som jeg ikke hadde gjort. Det var absolutt ikke et ok sted å være og jeg fikk til slutt byttet familie. Kom da til en kjempefin familie, men pga diverse ting der måtte jeg bytte igjen. Det orket ikke representatnen styre med, hun mente jeg rett og slett var umulig så jeg ble sendt hjem.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:16.