|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
ekstremt trøtt
|
Utvekslingsstudent i USAJenta mi skal 1 år til USA og vi må tenke på å søke snart. Jeg er litt usikker på hvilke selskap vi skal velge og lurer på om noen har erfaringer å dele.
|
|
|
#2 |
|
Fortynnet
|
Sv: Utvekslingsstudent i USARegner med hun skal dra i 2012 da? Sønnen min er i Kansas nå med Aspect. Der har det vært sommertemperatur det meste av tiden, bortsett fra korte kuldeperioder i januar/februar. Vi valgte Aspect fordi det var mange på skolen hans som hadde reist med dem og hadde gode erfaringer, men det fins jo mange andre så det er bare å kikke rundt. Hos Aspect kan man betale 6000 (?) ekstra for å velge stat, ellers kan man bare komme med ønsker. Vi søkte litt sent, så da var det bare å ta den plasseringen man fikk, men han har kommet til et veldig bra sted og har det supert. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Utvekslingsstudent i USADet er 2012/2013 hun skal reise ja. Vi vil ikke betale for å komme et spesielt sted, men hun vil reise med noen som hun kan komme med ønske gratis. Hos noen betaler man ekstra for å få lov til å ønske, uten at man er garantert å komme dit.
|
|
|
#4 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Utvekslingsstudent i USAHar ingen innspill annet enn at hun bør gå inn i dette med åpent sinn ift at det er ok uansett hvor hun havner i landet. Det er lov å ønske, men man kan ikke regne med å få det oppfylt.
|
|
|
#5 |
|
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Utvekslingsstudent i USAUten at jeg har reist selv så fikk jeg nettopp høre fra en jeg kjenner og han reiste med EF. Det var de som hadde det beste tilbudet i forholdt til det han ønsket for året sitt i USA.
|
|
|
|
#7 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Utvekslingsstudent i USAJa jeg forteller henne at hun må være åpen for alle steder. Jeg ønsket meg California da jeg reiste og havnet i Michigan.
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg. Sist redigert av trøtt : 07-03-11 kl 15:36. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
50 & somewhat fab
Hvor: Nordpå
Sv: Utvekslingsstudent i USAJeg ønsket meg New England og havnet i Oklahoma. Får opp en del "Praise the Lord"-innlegg på FB fra venner derfra, kan man si.
|
|
|
#9 |
|
Bork bork bork
|
Sv: Utvekslingsstudent i USA
Samme her, bare ett år senere. Jeg havnet på slump i Kentucky, og det var jo forsåvidt interessant nok.
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Sv: Utvekslingsstudent i USAJeg var utvekslingsstudent for en million år siden, og som sekstenåring så besto USA av New York, California og Minnesota for meg. Jeg havnet i en bitteliten, fattig sørstatsby i Mississippi. Jeg er i ettertid ganske glad for at jeg ikke fikk velge, for jeg har opplevd et USA få andre har levd med tett på kroppen.
|
|
|
#11 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Sv: Utvekslingsstudent i USADatteren vår er i Belgia nå, hun reiser med Youth for understanding. Vi er veldig fornøyde, både med kursing og informasjon i forkant av reisen og oppfølging under oppholdet.
|
|
|
#12 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Sv: Utvekslingsstudent i USAForresten, datteren til en venninne av meg var i Japan i fjor og reiste med EF - de var ikke fornøyde, særlig dårlig var visst oppfølgingen under oppholdet.
|
|
|
#13 |
|
Erfaren
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() |
Jeg var i Illinois med EF 88-89. Bodde i et lite tettsted med 1800 innbyggere
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Min datter var i Amerika( Alabama) med EF for 1,5år siden. Det var skikkelig møkk! Ville aldri ha anbefalt det til noen. Oppfølgingen EF har visste helt klart at famillien hun kom til hadde aldri hatt noen kontroll, ingen besøk av en representant, og det endte med at hun selv måtte gå til rektor på skolen og be om hjelp. Han tok henne inn og fikk til slutt en famillie til å ta henne. EF var ikke behjelpelig på noen måte. Jeg hadde IKKE valgt dem igjen. Hun kom til en famillie som bodde i en rønne( jeg tuller ikke, vi besøkte henne.) de var medlem av KKK, og hun måtte dele seng med 2 andre! Og det var bare toppen på isfjellet. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Utvekslingsstudent i USATakk for at dere deler, det er utrolig nyttig for meg å høre erfaringer. EF blir mindre og mindre aktuelt ser jeg.
|
|
|
#16 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Utvekslingsstudent i USANå er det jo en evighet siden jeg reiste og jeg var ikke i USA, men vi var særdeles godt fornøyd med AFS. Jeg fikk masse oppfølging underveis selv om jeg bodde i en toppers familie.
|
|
|
|
#17 |
|
En Som Trener
|
Hvor og når?
|
|
|
#18 |
|
Textrovert
|
Sv: Utvekslingsstudent i USAJeg er enig med Tallulah. Jeg er også glad for at jeg ikke fikk velge. Jeg var utvekslingsstudent på bøgda i Minnesota og bodde på et villmarksreservat. Jeg likte ikke stedet, men familien var fantastisk. Og i ettertid er jeg glad jeg havnet der, for jeg mener at dersom man skal reise til USA, så bør man være åpen for nye ting og ikke bare forvente å få det slik man har sett på tv.
|
|
|
#19 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Sv: Utvekslingsstudent i USATexas er for spesielt interesserte, men jeg anbefaler California paa det varmeste!
|
|
|
|
#20 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Utvekslingsstudent i USAJEg reiste også med ASSE og var ikke fornøyd. Havnet hos en familie som ønsket at jeg var jenta som var der året før. Det var jeg ikke. De beskyldte meg for mange rare ting som jeg ikke hadde gjort. Det var absolutt ikke et ok sted å være og jeg fikk til slutt byttet familie. Kom da til en kjempefin familie, men pga diverse ting der måtte jeg bytte igjen. Det orket ikke representatnen styre med, hun mente jeg rett og slett var umulig så jeg ble sendt hjem.
|
![]() |
|
|