Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Utvekslingsstudent i USA

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-11, 14:32   #41
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utvekslingsstudent i USA

Har hørt endel nå som ikke er så fornøyd, fordi familiene de kommer til har penger som hovedmotivasjon - dvs de kommersielle aktørene. Da jeg var i den alderen var det få slike aktører, det gikk på kulturell utveksling, få venner osv. Type American Field Service o.l. Men slike opplegg har gjerne krav til at ungdommen som reiser ut er ambassadører for landet sitt, og skal ofte bidra med foredrag ( om Norge der borte og om oppholdet når de kommer hjem).

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 14:37   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle som tilbyr utveksling er kommersielle aktører. Men jeg har ikke inntrykk av at det er flere vertsfamilier som får penger for det nå, i forhold til før. Det er vel mer på kortere språkreiser.
Aspect betaler ikke vertsfamiliene, ei heller YFU og STS.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 14:39   #43
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil i alle fall fraråde EF på det sterkeste etter erfaringer jeg har hørt om gjennom en arbeidskollega som hadde ei datter som reiste til Frankrike i fjor høst. Denne datteren har hørt mye negativt for mange andre også fra folk hun har blitt kjent med ang. EF, og behandlingen hun og familien fikk av EF er jeg mildt sagt sjokkert over. De av vennene henne som reiste med STS har ikke hatt noe problemer i det hele tatt med noe.

Var det ikke noe på TV2 Hjelper deg for en stund siden også om noen som klaget på en språkreise agent borti USA?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 14:40   #44
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke hvordan det er i alle de andre organisasjonen som driver med dette, men Aspect betaler ikke vertsfamiliene noe. De som tar imot en student gjør det av interesse og idealisme, og forplikter seg til å holde studenten med mat og husrom for egen regning. Da unngår man de som vil prøve å tjene penger på dette (har hørt om sommerspråkskole der noen har tatt inn mange studenter og gitt dem minst mulig mat).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 14:43   #45
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

YFU betaler heller ikke vertsfamiliene sine.
Nå har jenta vår nettopp vært på en fire dagers tur til Paris og er storfornøyd!

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 20:11   #46
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi klaget også til EF, uten at vi kom noen vei. Selv om vi kunne vise til flere kontraktbrudd fra deres side( Vertsfamillien røykte, vi hadde krysset av for røykfri, de hadde 2 andre studenter i tillegg til vår datter, vi hadde krysset av at det ikke skulle være noen andre der, det at hun måtte dele seng med 2 andre er selvsagt et KLART brudd, uten at det ble gjort noe med det heller, Alle tre studentene måtte betale vertsfamillilien om de skulle bli kjørt noen steder, f.eks aktiviteter på skolen, fotballkamper, møter med EF osv. Alt ifra 10-50 dollar turen! osv, osv.Listen er uendelig.) De fortalte oss at vertsfamilliene ikke fikk betalt noe, men vi undersøkte litt mer ettersom vi synest det var rart at de hadde tatt inn 3 når de tydeligvis ikke hadde plass til dem, og da kom det frem at de fikk en fin sum hver måned pr. student.
Kan bare si det igjen. ALDRI om jeg hadde valgt EF!!!

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 20:17   #47
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er så glad for at dere deler erfaringene deres.

Gammel 09-03-11, 21:34   #48
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg er så glad for at dere deler erfaringene deres.

Jeg er faktisk litt lei for at jeg ikke undersøkte mer da vi bestilte. Da kunne vi ha blitt spart for mange tårer.

Gammel 09-03-11, 22:31   #49
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannamoren, her.

Jeg er faktisk litt lei for at jeg ikke undersøkte mer da vi bestilte. Da kunne vi ha blitt spart for mange tårer.

Du kan tro den jenta jeg snakker om angret i ettertid at hun ikke sjekket litt mere rundt før hun gikk inn i avtale med EF. Din historie er ingenting i forhold til den uendelig lange historien hun opplevde, men det er nok ikke uvanlig sånn du opplevde heller med EF. Etter hennes skrekkhistorie så tror jeg nesten at jeg aldri sender unger på språkreise i det hele tatt. I tillegg til alt annet hun gjennomgikk så hadde ikke EF heller meldt henne på nok fag på skolen, så hadde ikke de ved en tilfeldighet oppdaget dette selv fordi hun måtte også bytte skole oppi det her, så hadde hun måttet gå hele 2.året på videregående om igjen når hun kom hjem.

Gammel 09-03-11, 23:31   #50
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Du kan tro den jenta jeg snakker om angret i ettertid at hun ikke sjekket litt mere rundt før hun gikk inn i avtale med EF. Din historie er ingenting i forhold til den uendelig lange historien hun opplevde, men det er nok ikke uvanlig sånn du opplevde heller med EF. Etter hennes skrekkhistorie så tror jeg nesten at jeg aldri sender unger på språkreise i det hele tatt. I tillegg til alt annet hun gjennomgikk så hadde ikke EF heller meldt henne på nok fag på skolen, så hadde ikke de ved en tilfeldighet oppdaget dette selv fordi hun måtte også bytte skole oppi det her, så hadde hun måttet gå hele 2.året på videregående om igjen når hun kom hjem.

Min datter måtte gå andre på nytt da hun kom hjem.... Fikk ikke året godkjent.

Gammel 09-03-11, 23:34   #51
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ikke det vanlig at man går året igjen? Det var i hvert fall slik det ble gjort når jeg var på den alderen (i Sverige).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 23:35   #52
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

I tillegg til alt annet hun gjennomgikk så hadde ikke EF heller meldt henne på nok fag på skolen, så hadde ikke de ved en tilfeldighet oppdaget dette selv fordi hun måtte også bytte skole oppi det her, så hadde hun måttet gå hele 2.året på videregående om igjen når hun kom hjem.

Det er da elevens og de foresattes ansvar å sørge for at fagkrav oppfylles under utveksling, ikke utvekslingsorganisasjonen. Eleven bør være i tett dialog med hjemmeskolen gjennom hele året. Hos oss følges alle utvekslingselevene tett opp en til en for å sikre at de har godkjent fagsammensetting, og utvekslingsorganisasjonen er overhode ikke involvert. Det hadde jo bare blitt et kompliserende og usikkert mellomledd.

Gammel 09-03-11, 23:35   #53
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannamoren, her.

Min datter måtte gå andre på nytt da hun kom hjem.... Fikk ikke året godkjent.

Noe så irriterende. Der har du da EF. Tydeligvis en gjenganger det også da. Det skal i utgangspunktet ikke være noe problem å ta 2.året av videregående i utlandet for å få det godkjent. Men EF kan jo ikke de reglene engang. De klarer ikke å utføre jobben en betaler dem for engang. Hele poenget er jo at en ikke må gå om igjen. Hun jeg kjenner kom hjem til jul og går resten av 2.året her hjemme. Da holdt hun rett og slett ikke ut lenger etter nedtur etter nedtur og bytte etter bytte. Og første vertsfamilien hadde i alle fall jugd godt på skjemaene til EF.

Gammel 10-03-11, 00:27   #54
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hele poenget er jo at en ikke må gå om igjen.

Jeg skal ikke mene noe om EF siden jeg ikke kjenner dem.

Men ellers er jeg sterkt uenig i det du har skrevet. Da jeg reiste på utveksling var det ingen som fikk hoppe over noe år på videregående. Det året man reiser ut gir utrolig mye, og jeg mener det faglige bare er en veldig liten, og kanskje ubetydelig, del av det.

Gammel 10-03-11, 00:33   #55
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Tjorven, systemet er sånn nå at man kan få året godkjent som Vg2, men da må man oppfylle fagkrav så man får vitnemål. Jeg synes det er helt feil tilnærming; det er så utrolig mye mer man kan fokusere på i større grad hvis man ikke må tenke at fagsammensettinga skal være riktig. I tillegg ser jeg jo som norsklærer at elevene det gjelder svært sjeldent klarer å hente inn igjen det de ikke får med seg av fagstoff det året de er borte.

Jeg vet om to elever hos oss de siste årene som har valgt å ikke hoppe over Vg2 men ta to år hos oss etter retur fra utlandet. Den ene gjorde det fordi h*n ønsket å ikke tenke på fag mens h*n var i utlandet, den andre fordi h*n kjører full realfagsfordypning og det ble for heavy å ta i utlandet. Det står respekt av et sånt valg, synes jeg!

Gammel 10-03-11, 00:42   #56
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men ellers er jeg sterkt uenig i det du har skrevet. Da jeg reiste på utveksling var det ingen som fikk hoppe over noe år på videregående. Det året man reiser ut gir utrolig mye, og jeg mener det faglige bare er en veldig liten, og kanskje ubetydelig, del av det.

Det kom en endring etter Reform 94. En jeg kjenner, som reiste til USA i 1995/96, hoppet over 2. klasse i Norge. Det var visse krav til fag han måtte ta i USA, mener jeg å huske. Og så måtte han sende inn noen oppgaver.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 00:47   #57
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reiste til et land hvor jeg ikke skjønte bæret av språket før like før jeg skulle hjem igjen. Reiser man ikke til sånne "rare" land lenger?

Året var utrolig utviklende for meg selv om det faglige ikke var imponerende. Jeg kom hjem. Var et år eldre og gjorde det utrolig godt kanskje nettopp fordi jeg hadde sett litt mer av verden.

Gammel 10-03-11, 00:47   #58
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Dobbelt

Gammel 10-03-11, 01:13   #59
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg reiste til et land hvor jeg ikke skjønte bæret av språket før like før jeg skulle hjem igjen. Reiser man ikke til sånne "rare" land lenger?

Året var utrolig utviklende for meg selv om det faglige ikke var imponerende. Jeg kom hjem. Var et år eldre og gjorde det utrolig godt kanskje nettopp fordi jeg hadde sett litt mer av verden.

Ei som reiste til Italia i fjor høst uten og kunne et kvekk av språket har blogg her. Vet ikke hvordan det er med henne om hun skal gå 2.året om igjen når hun kommer hjem, men det vet jeg jo til sommeren/høsten igjen. Hun mener jeg reiser med STS. Det er i alle fall ikke EF hun reiser med, det vet jeg.

Gammel 10-03-11, 08:03   #60
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Jenta mi er jo i Belgia, og der hun er snakker de nederlandsk. Hun kunne virkelig ingenting av språket da hun kom, men nå snakker hun mer eller mindre flytende.
Hvis alt går bra skal hun ikke gå 2. året om igjen når hun kommer tilbake, og hun jobber knallhardt for å gjøre det bra på skolen.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.