Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lasagne. Hva gjør jeg feil?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-11, 20:27   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lasagne. Hva gjør jeg feil?

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Nå har jeg lest hele tråden , og jeg tenker kanskje at "feilen" her er at du muligens ikke kan få riktig så i pose og sekk som du vil ha. Altså, du kan ikke ha mengder av saus, og også en lasagne som står av seg selv. Jo mer saus du har, jo mer flytende er lasagnen. den fra ferdigdisken som du nevner, er i tillegg til vond, veldig tørr.

Nei, jeg kan godt ha lite saus, men det må være nok til mange lag med pasta, det er ikke nok med bare ett lag, liksom. Kanskje poenget må være tynne lag med saus mellom platene?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 20:28   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Kanskje poenget må være tynne lag med saus mellom platene?

Absolutt. Jeg tror ofte man tar mer saus i lagene enn det som er nødvendig. Heller flere tynne lag, enn få og tykke.

Gammel 24-02-11, 22:10   #3
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

nei, jeg foretrekker mye saus og lite pasta. Pasta er kjedelig og usunt, saus er godt. Jeg bruker forøvrig å lage lasagne med squashskiver i steden for pasta, og den er veldig flytende. Så jeg burde vel egentlig ikke uttale meg i det hele tatt her

Gammel 25-02-11, 17:25   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil bare infårmere om at jeg i dag har laget verden beste lasagne. : Nam!

Laget diger porsjon og brukte en høy langpanne av den minste typen, sånn man får på Ikea, vet dere. Jeg brukte godt over et kg kjøtt og en liter h-melk, samt kremfløte, men likevel slet jeg med å få nok saus mellom alle lagene, selv om jeg brukte slikkepott og smurte tynt. Jeg tror jeg fikk omtrent denne rekkefølgen: Kjøttsaus, plater, bechamel, kjøttsaus, plater, bechamel, kjøttsaus, plater og bechamel. Tre lag med plater altså, og kunne godt hatt mer. Men det beste var at ostesausen kom tydelig fram og gjorde hele retten kremete og god. Den forsvant nok mer i lasagnen enn jeg setter pris på, men jeg merket likevel godt at den var der. Den ble veldig tjukk, jeg ble nemlig sittende i telefonen etter den var laget, så den ble kjempetjukk. H-melk, kremfløte, en del smør, masse norvegia og parmesan. Muskat, salt og pepper. Kjøttsausen ble også veldig god. Men aller mest er jeg altså fornøyd med konsistensen. For det første glemte jeg at den stod i ovnen, så den ble temmelig godt stekt. Jeg hadde ikke ost på toppen, kun bechamel, og den ble nesten brunsvart, men den smakte heldigvis ikke svidd. For det andre ble den laget i morges og hvilte faktisk i hele dag. Ble varmet opp i stykker med litt ost på til middag. Digg!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12.