Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvordan virker Ryanair?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-11, 13:59   #41
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan virker Ryanair?

Jeg vurderer voksen ferie med Ryan Air, vet at jeg ikke orker bagasjekravene, reisetidspunktene, til og fra byene og eventuell uforutsigbarhet. Men to voksne og en håndbagasje hver

Vi hadde større problemer med Norwegian i sommer, de er like strenge på at innsjekken skal være utført 40 min før avreise. Vi hadde spesialbagasje og måtte stå i kø med reisende til alle flighter, barn som reiser alene og familier med mye bagasje. 2 innsjekkings skranker åpne kl 12.00 midt i juli. Og elendig service, hun i billettluken visste ikke hvordan et barnesete skulle sjekkes inn. Vi betaler ikke tilnærmet fullpris en gang til, for å få service som hos RyanAir.

Gammel 18-02-11, 14:30   #42
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva skjer hvis det blir en forsinkelse eller en kansellering da?

Gammel 18-02-11, 14:35   #43
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva skjer hvis det blir en forsinkelse eller en kansellering da?

Dette skjedde i vårt tilfelle:

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg har flydd mye med RyanAir, og har opplevd forsinkelse/kansellering én gang. Da var det teknisk feil på flyet som skulle ta av fra Rygge, og det kunne ikke brukes på den flighten. RyanAir valgte da å fly inn et annet fly fra Dublin, og vi var på vei 2-3 timer etter planlagt avgang. Dette er selvsagt bare et enkeltstående eksempel, men det forteller i hvert fall noe om at ikke RyanAir alltid toer sine hender ved problemer.

Gammel 18-02-11, 15:35   #44
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Jeg vurderer voksen ferie med Ryan Air, vet at jeg ikke orker bagasjekravene, reisetidspunktene, til og fra byene og eventuell uforutsigbarhet. Men to voksne og en håndbagasje hver

Vi hadde større problemer med Norwegian i sommer, de er like strenge på at innsjekken skal være utført 40 min før avreise. Vi hadde spesialbagasje og måtte stå i kø med reisende til alle flighter, barn som reiser alene og familier med mye bagasje. 2 innsjekkings skranker åpne kl 12.00 midt i juli. Og elendig service, hun i billettluken visste ikke hvordan et barnesete skulle sjekkes inn. Vi betaler ikke tilnærmet fullpris en gang til, for å få service som hos RyanAir.

Her vil jeg igrunnen skyte inn hva som skjedde siste gangen jeg fløy med Ryanair. Jeg ankom flyplassen etter innsjekking stenger, løp som en gal - men det er laaaaaangt og kom omsider frem til gate etter at alle var ombord og gate stengt og damen i ferd med å gå sin vei.

Jeg fikk bli med jeg altså. To minutter før takeoff stupte jeg inn i kabinen. Det hadde ikke gått mange andre steder tror jeg.

Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 15:42   #45
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Her vil jeg igrunnen skyte inn hva som skjedde siste gangen jeg fløy med Ryanair. Jeg ankom flyplassen etter innsjekking stenger, løp som en gal - men det er laaaaaangt og kom omsider frem til gate etter at alle var ombord og gate stengt og damen i ferd med å gå sin vei.

Jeg fikk bli med jeg altså. To minutter før takeoff stupte jeg inn i kabinen. Det hadde ikke gått mange andre steder tror jeg.

Jo da jeg skjønner det. Men en av grunnene til at innskjekkingen er slutt er jo nettop på grunn av sikkerhet?! Er det ikke det Elin? jeg mener at de r så strikte med å ikke slippe folk inn etter det? Så jeg mener ja fint for deg men om det går på sikkerheten løs er jo ikke akkurat det noe å skryte av!
Hilsen en som jobber med sikkerhet men ikke i flybransjen.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 16:04   #46
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Jo da jeg skjønner det. Men en av grunnene til at innskjekkingen er slutt er jo nettop på grunn av sikkerhet?! Er det ikke det Elin? jeg mener at de r så strikte med å ikke slippe folk inn etter det? Så jeg mener ja fint for deg men om det går på sikkerheten løs er jo ikke akkurat det noe å skryte av!

Jeg opplevde nøyaktig det samme som Smilefjes i høst. Med SAS. På Gardermoen.

Damen: Skal du til ***?
Jeg: Ja!! *pust, pes*
Damen: Er du [fornavn]?
Jeg: Jepp!

Vips, trappa blir kjørt inntil flyet igjen, døra åpnet, ingen sjekker billett, boarding pass, legitimasjon.

Jeg var fornøyd med at jeg rakk flyet mitt, for all del. Men litt enkelt føltes det jo. Det var selvsagt innenriks, for øvrig.

Gammel 18-02-11, 17:15   #47
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

For øvrig kjøper jeg alltid Priority Boarding. Det koster 40 kr hver vei, og er definitivt verdt det for å slippe å stå i boardingkø, samt få velge fritt blant seteplasser når jeg kommer inn i flyet. Spesielt når jeg reiser med små barn.

Og hvis hele flyet, dvs. alle passasjerene har kjøpt Priority Boarding da? Hva gjør Ryanair da?

Gammel 18-02-11, 17:17   #48
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Norwegian er også et lavpris-selskap. Sier de.

Gammel 18-02-11, 17:21   #49
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Flyselskapene kan stenge gate 20 min før avgang og flyet kan faktisk GÅ FRA GATE 10 min FØR avgang. Dette står i reisebetingelsene, men i praksis så går man som oftest på rute, kanskje noen få minutter før og etter at alle innsjekkede passasjerer har gått ombord.

At Ryanair valgte å vente på en sent ankommet passasjer anser jeg ikke å være noen trussel mot sikkerheten. Det var velvilje fra crewet (les kapteinen) ombord.

Gammel 18-02-11, 17:24   #50
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Og hvis hele flyet, dvs. alle passasjerene har kjøpt Priority Boarding da? Hva gjør Ryanair da?

Da setter de opp prisen på priority boarding slik at færre kjøper det. Foreløpig er det ikke en problemstilling.

Gammel 18-02-11, 18:03   #51
Elin

Elin sin avatar

Standard

Jeg opplevde nøyaktig det samme som Smilefjes i høst. Med SAS. På Gardermoen.

Damen: Skal du til ***?
Jeg: Ja!! *pust, pes*
Damen: Er du [fornavn]?
Jeg: Jepp!

Vips, trappa blir kjørt inntil flyet igjen, døra åpnet, ingen sjekker billett, boarding pass, legitimasjon.

Jeg var fornøyd med at jeg rakk flyet mitt, for all del. Men litt enkelt føltes det jo. Det var selvsagt innenriks, for øvrig.

Denne varianten skjer svært sjelden... SVÆRT sjelden. SAS venter kanskje noen minutter, og da med døren åpen. I det døren lukkes er nemlig flyet i kø for avgang og såkalt klarert for "pushback", dvs. flyvningen er i gang selv om man fysisk fortsatt er på bakken.

Gammel 18-02-11, 18:05   #52
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Da setter de opp prisen på priority boarding slik at færre kjøper det. Foreløpig er det ikke en problemstilling.

Å joda, det er allerede en problemstilling, det er derfor jeg spurte Dette er en av klagene som ofte forekommer i klagenemnda for flyreiser.

Gammel 18-02-11, 18:52   #53
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Priority boardingen sin kan RA stikke et visst sted. Mye vits i å betale for å være blant første halvdel som slipper ombord, for så å bli dyttet tilside av de uten PB som slippes gjennom 30 sekunder senere. Hos Norwegian får du hvertfall velge sete om du betaler ekstra, noe jeg alltid gjør. Får neller av å ikke ane hvor i flyet jeg havner.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 21:01   #54
Slettet bruker
Passiv

Standard

Flyselskapene kan stenge gate 20 min før avgang og flyet kan faktisk GÅ FRA GATE 10 min FØR avgang. Dette står i reisebetingelsene, men i praksis så går man som oftest på rute, kanskje noen få minutter før og etter at alle innsjekkede passasjerer har gått ombord.

At Ryanair valgte å vente på en sent ankommet passasjer anser jeg ikke å være noen trussel mot sikkerheten. Det var velvilje fra crewet (les kapteinen) ombord.

Men de visste jo ikke at jeg var i farten. Sjekke inn gjorde jeg jo på nett flere dager før, og jeg hadde bare håndbagasje. Det var kun security og deretter gate.

Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 21:11   #55
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Denne varianten skjer svært sjelden... SVÆRT sjelden. SAS venter kanskje noen minutter, og da med døren åpen. I det døren lukkes er nemlig flyet i kø for avgang og såkalt klarert for "pushback", dvs. flyvningen er i gang selv om man fysisk fortsatt er på bakken.

Ja, jeg var veldig overrasket, og har aldri opplevd det hverken før eller siden. Men damen ved gaten snakket med kapteinen på walkie-talkie, og det var tydeligvis han som sa ok. Jeg var sikker på at jeg var sjanseløs når jeg så at trappa var rullet vekk og døra var stengt. Han som sto og styrte trappa ropte til meg: "Neste gang må du stå opp litt tidligere!". "To innstilte flytog og en forsinkelse hjalp ikke akkurat!", ropte jeg tilbake.

Gammel 18-02-11, 21:14   #56
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Å joda, det er allerede en problemstilling, det er derfor jeg spurte Dette er en av klagene som ofte forekommer i klagenemnda for flyreiser.

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Priority boardingen sin kan RA stikke et visst sted. Mye vits i å betale for å være blant første halvdel som slipper ombord, for så å bli dyttet tilside av de uten PB som slippes gjennom 30 sekunder senere. Hos Norwegian får du hvertfall velge sete om du betaler ekstra, noe jeg alltid gjør. Får neller av å ikke ane hvor i flyet jeg havner.

Oj, de gangene jeg har reist med RA har det bare vært en 5-10 passasjerer som har hatt Priority. Og det hele har gått svært sivilisert for seg. Det er imidlertid uten unntak alltid noen som prøver seg i Priority-køen uten å ha betalt for det, men de blir kjapt skysset bakerst i den ordinære køen.

Gammel 18-02-11, 21:40   #57
Nillenalle
Aktiv

Nillenalle sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

I flg Ryanairs side er det 90 priority boarding-billetter pr flyvning. På flyene er det 189 seter.

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 23:32   #58
Elin

Elin sin avatar

Standard

Men de visste jo ikke at jeg var i farten. Sjekke inn gjorde jeg jo på nett flere dager før, og jeg hadde bare håndbagasje. Det var kun security og deretter gate.

Men da vet de at du har sjekket inn, men IKKE gått ombord. Du blir jo først registrert ombord når du passerer gaten. Så ja, de visste at du var på vei, men de hadde nok ikke ventet på deg noe særlig lenger enn de gjorde. Verre er det når passasjerer som har sjekket inn bagasje ikke dukker opp. Det skjer veldig ofte og det rammer hardt. Flyet må da fjerne bagasjen og blir ofte forsinket pga slikt.

Ja, jeg var veldig overrasket, og har aldri opplevd det hverken før eller siden. Men damen ved gaten snakket med kapteinen på walkie-talkie, og det var tydeligvis han som sa ok. Jeg var sikker på at jeg var sjanseløs når jeg så at trappa var rullet vekk og døra var stengt. Han som sto og styrte trappa ropte til meg: "Neste gang må du stå opp litt tidligere!". "To innstilte flytog og en forsinkelse hjalp ikke akkurat!", ropte jeg tilbake.

Opprinnelig lagt inn av Nillenalle, her.

I flg Ryanairs side er det 90 priority boarding-billetter pr flyvning. På flyene er det 189 seter.

Ryanair skriver mye rart på sine websider de.... Få aktører har vel så villedende sider, villedende og ulovlig markedsføring og i det hele tatt mye tullball.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7478063

Gammel 19-02-11, 12:21   #59
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det med innsjekket bagasje visste jeg. Jeg forsøkte å få en kollega til å forte seg en gang, men han lot seg ikke rikke og insisterte på å gå innom taxfree også mens de med stadig skarpere tonefall etterlyste oss med navn over høyttaler. Han tok det med knusende ro siden vi hadde sjekket inn bagasje.

Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 20:06   #60
Elin

Elin sin avatar

Standard

Det med innsjekket bagasje visste jeg. Jeg forsøkte å få en kollega til å forte seg en gang, men han lot seg ikke rikke og insisterte på å gå innom taxfree også mens de med stadig skarpere tonefall etterlyste oss med navn over høyttaler. Han tok det med knusende ro siden vi hadde sjekket inn bagasje.

Fysj for en holdning til han kollegaen din! Han må tydeligvis ha ganske høye og viktige tanker om seg selv... Faktum er at det skjer OFTE at slike sinker blir nektet adgang i gaten selv om de til slutt og mye og men kommer nettopp fordi prosessen med å fjerne bagasjen er satt i gang og DEN stanser man ikke om den er igangsatt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.