Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne der

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-11, 12:01   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne der

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg mener bestemt at risikoen for abort ved fostervannsprøve er høyere enn risikoen for et barn med kromosomavvik, altså er ikke risikoen helt ubetydelig, og dette opplyses det om.

Om det skal være en offentlig oppgave å dekke duotest for alle, vet jeg ikke, men alle burde kanskje få muligheten til duotest.

Jeg syns ellers at det er ganske meningsløst å sitte og synse på hva folk vil gjøre i en gitt situasjon dersom man bærer på et foster med avvik. Jeg tror de aller fleste ikke vet det før de står oppe i situasjonen. Jeg var selv sikker på at jeg ville ta abort dersom duotest+fostervannsprøve ville vise kromosomfeil, men da testen nærmet seg kjente jeg at det var slett ikke så enkelt. Jeg syns enkelte som diskuterer her kanskje ikke helt har forståelse for hvordan dette faktisk oppleves for de som står oppe i det.

Jeg tok denne duotesten nettopp. Og før testen var risikoen for avvik noe høyere enn risikoen for abort ved fostervannsprøve, etter testen var risikoen svært liten. Dermed anbefalte de å ikke ta fostervannsprøve fordi risikoen den innebar da var tilbake til å være mye høyere enn for at det skal være noe med barnet man bærer.

Jeg støtter fullt ut det du sier om at dette er av de tingene man ikke kan vite hva man gjør før man faktisk står der. Det var også en viktig grunn for meg til å ønske informasjon tidlig - da fikk jeg tid til å tenke og modnes litt dersom jeg skulle trenge det. Og jeg tenker jo selvsagt likevel, det er jo ingen garantier i det gamet her. Men jeg hviler meg litt bedre på gode statistikker og på at jeg igrunnen føler meg trygg på svangerskapsoppfølgingen og at de rådene som gis er ganske gjennomtenkt.

Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:24.