|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Maria Amelie uttransporteres i dag
Men hvor mange ganger må jeg svare? JA JA JA jeg er for en liberal innvandrings og asylpolitkk. Jeg har lenket til tråd der dette fenomenet er diskutert, jeg har sagt jeg ikke synes bistandspolitikk funker, ergo, ja vi må hjelpe flere mennsker som kommer hit. Ikke med å betale korrupte land som Libya til å putte de i fengsel eller gi andre diktaturer i nord Afrika penger til bedre utstyr til å "ta" båtene som kommer fra Afrika stappfulle av mennesker. Jeg mener vi er blottet for både medmennesklighet og moral i denne delen av verden fordi vi til syvende og sist er med på å opprettholde et system i verden som tross alt gjør at så mange mennesker er på flukt. Det er mange sammensatte årsaker til dette og mange av disse årsakene er vi deltakende i, ergo, må vi være med på å bære ansvaret. Så ja, jeg spyr av dobbeltmoralen "vi" har, virkelig. Jeg jobber en del med dette både i jobb og privatsammenheng så jeg føler det godt på kroppen for å si det slik. Hvis det hjelper at jeg bruker mildere ord som ubehag så kan jeg godt ta det til etterettning.
|
|
|
#102 |
|
anglofil
|
|
|
#104 |
|
Passiv
|
Sv: Maria Amelie uttransporteres i dagSå da mener du at det er bedre å hjelpe mange selvom hjelpen da ikke blir å integrere dem i landet vårt slik vi gjør i dag med relativt stor ressursbruk per hode? Det er bedre med andre løsninger hvor man kan hjelpe et betydelig antall - men kvaliteten på hjelpen er betydelig lavere? |
|
|
|
#105 |
|
anglofil
Ok, her har vi snakket veldig mye forbi hverandre ser jeg. Jeg har sikkert ikke utrykt meg klart for det er mange meninger du tillegger meg som jeg har ment det stikk motsatte av.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 25-01-11 kl 15:22. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Jeg er enig med deg i akkurat denne setningen... men da tenker jeg kanskje ikke så mye på innvandringspolitikken. Jeg mener vi har en fullstendig feilslått innvandringspolitikk slik vi også har en helt feilslått narkotika-politikk for eksempel. Jeg er ikke for fri innvandring, men mer innvandring samtidig som jeg vil at det skal stilles langt strengere krav når man først har kommet til Norge. (Tvungen språkopplæring osv.). Selvgodheten er vi nok verdensmestere i vil jeg anta. Har aldri bodd eller oppholdt meg i et land hvor Jeg-faktoren er så tilstedeværende som i Norge. Jeg,jeg,meg, meg, mitt, mitt, mine. Vi sutrer over alt i fra dyr bensin, til dyr mat, dårlige skoler, elendig helsevesen, og klager over minste lille ting som dyre flyreiser, dårlig vær, for lite bruer, for smale veier, for få bønder, for mye bønder, for lave lønninger, for lang arbeidsdag, for høy skatt,....
|
|
|
#107 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Å herregud - jeg blir galen av sånne fb-greier! |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Jeg lurer på hvor mye de som har denne teksten hjelper nordmenn som trenger det, jeg. Og hvor mye de stemmer på partier som vil øke skattene for å hjelpe nordmenn som trenger det.
|
|
|
#109 |
|
anglofil
Ja, absolutt å stille krav er helt greit. Og bare så det er sagt, for å få norsk statsborgerskap i dag så må du gjennom introduksjonsprogrammet der både språk og samfunnsfag er obligatorisk.
|
|
|
#110 |
|
ej ikke møjkets heije
|
I forbindelse med nrks innsamlingsaksjon versjerte det et helt fantastisk tilsvar på dette. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal kunne søke det opp.
|
|
|
|
#111 |
|
Jeg skrev følgende kommentar hos samtlige som hadde denne veggmeldingen i dag:
|
|
|
#112 |
|
Passiv
|
Sv: Maria Amelie uttransporteres i dagTakk for oppklaring og forklaring, Lisa. |
|
|
|
#113 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#114 |
|
Off the map.
|
Sv: Maria Amelie uttransporteres i dagAltså det er da ikke fysisk mulig for oss her i Norge å ta i mot alle verdens fattige og lidende. Selv ikke om vi bruker hele oljefondet i ett jævla jafs.
|
|
|
#115 |
|
Tja... jeg vet ikke helt jeg.Noen synes det er ok å bli stilt krav til, men noen synes det er veldig ok å slippe å bli stilt krav til. Datteren min
|
|
|
#116 |
|
Shake it out!
|
Jeg er ganske så enig med deg.
|
|
|
#117 |
|
Shake it out!
|
Sv: Maria Amelie uttransporteres i dagAltså, jeg mener ikke man skal importere billig arbeidskraft, men man må innse at ikke alle som trenger å komme til Norge er høyt utdannet, men at de trenger jobb likevel. Og at det er fordi man ikke kan lønne alle som leger og ingeniører man ikke har råd til å ta i mot så mange.
|
|
|
#118 |
|
Shake it out!
|
Sv: Maria Amelie uttransporteres i dagEn liten tilføyelse til. Jeg mener selvfølgelig ikke at det kun skal være innvandrere som skal ha de såkalte "lavstatusyrkene" mens vi gode, ekte nordmenn skal være leger og ingeniører.
Now it's nothing but MY way! ![]() Sist redigert av Milfrid : 25-01-11 kl 17:44. Årsak: Der manglet det et ikke, ja. :rødme: |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Maria Amelie uttransporteres i dagJeg har hatt en flyktning, med innvilget oppholdstillatelse, i arbeidspraksis. H*n snakket svært godt norsk etter å ha gått på norskkurs, men hadde en svært dårlig språkforståelse, og hadde vel misforstått det meste av det som kan misforstås. Blant annet at arbeidspraksis ikke er fast jobb. Jeg hadde dette mennesket i arbeid i nesten et halvt år, og jobbet for å få vedkommende til å blant annet sette seg inn i rammeplan for barnehager, med veiledning og oppgaver underveis for slik å komme inn under et nytt tiltak og få en mulighet til fortsatt være i aktivitet. H*n takket nei, med begrunnelse i at den stønaden som h*n fikk etter å ha gjennomført det første halve året var så lav at det ikke var mulig å leve på det, langt mindre forsørge familien. Så derfor gikk h*n tilbake til en passiv tilværelse som mottaker av sosialstønad. At man i en situasjon der man jobber i et tiltak gjennom nav får en grunnstønad pluss dekning av reiser samt dekning av barnepass forstod vedkommende ikke. Og det er det som er noe av det største problemet føler jeg. De kan snakke norsk, men det forstår ikke det norske regelverket, forstår ikke de norske lovene eller den norske kulturen, og blir passive. Jeg ba nav om å stille med tolk for å sikre at vedkommende forstod hva som ble sagt. Og opplever under et møte at saksbehandler himler med øynene og sier at "h*n burde være takknemelig over å være så heldig å få lov å være i Norge, hvorpå jeg kommenterer at kanskje vi burde være takknemelig over å være så heldig å være født i Norge. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
rakkarpus
|
Sv: Maria Amelie uttransporteres i dagDet er et vanskelig spørsmål å svare på. Jeg er ikke politiker, og jeg har aldri forsøkt å gjøre meg selv til en talskvinne for alle papirløse i Norge. Det eneste jeg har gjort, er å skrive en bok for å rette søkelyset mot min egen situasjon. Jeg har gitt historien min til det norske folk for at de skal forstå saken min og ta den på alvor, sier hun.
|
![]() |
|
|