|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Akseptabel ventetid er: | |||
| Under 1 time |
|
81 | 48,80% |
| 1-2 timer |
|
56 | 33,73% |
| 2-3 timer |
|
8 | 4,82% |
| Alt er akseptabelt! |
|
21 | 12,65% |
| Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?
Det er jeg enig med deg i, men det er jo ikke legevaktas feil. Jeg syns altfor ofte de som jobber på legevakta får skylda for politiske prioriteringer og dårlig ledelse.
Selvfølgelig er det dumt og jeg sier ikke at de ikke gjorde feil. Men det går jo an å f. eks. gå ut?
Vi har blitt sendt videre fra legevakta to ganger. Første gangen var vi på legevakta i over fire timer. Det var lang tid, det var skummelt, men mest sannsynlig aldri fare for liv. Andre gangen gikk litt fortere fordi alle visste hva det var, men allikevel ventet vi i godt over 2 timer. Det veldig få vet, er at ofte forlanger Ullevål svar på en hel haug prøver før legevakta "får lov" til å sende pasienter videre til dem, noe som gjør at legevakta får skylda for å være lite effektive.
|
|
|
#82 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: oslo
![]() |
Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?stemte 1-2 timer...det tar alltid mer enn tre timer i oslo |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Free Toy Inside!
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?Synes at under 1 time venting er akseptabelt.
|
|
|
#84 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?Legevakten er beregnet å skulle være et tilbud ved akutt alvorlig sykdom som IKKE KAN vente til neste arbeidsdag. At man ikke kommer til hos fastlegen er ikke noen god unnskyldning, for det er der man hører hjemme på dagtid. Da er det enten fordi fastlegen har vurdert at dette ikke er noe som han trenger se på samme dag, eller ikke kan gjøre noe med uansett, eller fordi han er en dårlig fastlege (dvs bytt!!!) som har for mange på listen sin evt. dårlig organisert praksis.
|
|
|
|
#85 |
|
Passiv
Re: Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?Når jeg svarte tok jeg utgangspunkt i en for meg legevakt situasjon, altså akutt, som ikke kan vente til dagen derpå el. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Nattrangler
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da er det i såtilfelle veldig dårlig vurdering fra fastlege her ja
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03 Sist redigert av Mor til 4 : 26-02-07 kl 01:40. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?Det som er problemet med jævlig mange fastleger rundt omkring, er at de er geriatriske eksperter, fordi de har horder med gamlinger som oversvømmer kontoret deres. Dette innebærer feildiagnostisering på feildiagnostisering av barn. Man tropper altså opp hos fastlegen, er ikke fornøyd med hvordan timen arter seg og ender opp på legevakt/barneklinikk. Det er faktisk sjeldent jeg FØRST drar på legevakten. Men når det er så bred inkompetanse rundt om når det gjelder å behandle barn, så er faktisk barneklinikk/legevakt det eneste reelle alternativet man har.
|
|
|
#88 |
|
Kidding, right?
|
Min erfaring er at det er like store horder av mammaer med småbarn på venterommene også altså. Trust me. Småbarn blir OFTE syke, gamle er kronisk syke. Man blir rikelig drillet med begge deler i en vanlig allmennpraksis.
|
|
|
|
#89 |
|
Passiv
Re: Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?
Derimot er det håpløst å stille spørsmål ang. visse spesialfelt! Der kan jeg mer enn fastleger og turnusleger :kravstor: |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?Var det ikke ansatte ved legevakten i Oslo som gikk ut i media og sa at de skulle ønske at folk kunne lære seg litt helt grunnleggende sykdomslære? *Lete etter link*. Jeg husker ikke ordrett hva som sto i artikkelen, men i alle fall var det noe med at de altfor ofte fikk inn småsyke småbarn med feber som hadde hatt det mye bedre på sofaen hjemme med ro og pleie. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Absolut ateist
|
Ja, de blir temmelig flinke til å si: det er bare et virus.
|
|
|
#92 |
|
Erfaren
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og nå kom jeg på den gangen tulla her i huset var liten. Hun hadde hostet så mye at hun mistet pusten og hadde høy feber over flere dager. Vi ringte til slutt legevakten, og de ba oss komme med henne så de fikk sjekket. Vi ventet nesten to timer før vi kom inn. Legen der ga oss den overraskende beskjeden om at hun hadde astma og skrev ut en hel haug med astma-medisiner som vi måtte hente på apoteket. Jeg beordret mannen min til å kjøre direkte til Volvat. Vi måtte kun vente i 10 min.før vi fikk komme inn og det var ikke en vanlig allmenpraktiserende lege men en barnelege som tok seg god tid og sjekket grundig, før han kunne fortelle oss at hun ikke hadde atsma. Det gikk en uke så var hun frisk igjen uten noen medisiner!
|
|
|
|
#93 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?Fikk dessverre testet ut legevakta i oslo sentrum i dag. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Nattrangler
Ja virus eller psykisk,
|
|
|
#95 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Det er greit nok at du mener det ikke er god nok unnskyldning, men det er nå realiteten for mange at fastlegen ikke har kapasitet til å ta imot uansett hvor akutt det er. Jada, man bør kanskje bytte fastlege, men man vet jo aldri om neste fastlege er bedre eller ikke.
|
|
|
#96 |
|
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?Syns det er greit å vente å vente, var på legevakta her om kvelden m eldste som hadde slått beinet noe veldig, legen så på det, og vurderte det som så alvorligt at jeg måtte komme tilbake 3,5 t seinere. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?Jeg ble sittende å tenke litt på jobb når det var jeg som hadde telefonvakta.. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
I mål
|
Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?Mitt hovedpoeng er egentlig at jeg har ikke noe imot å vente dersom de bare kunne gitt meg time eller indikert hvor lang tid ting tar. I Oslo gjør de ikke det i det hele tatt. Det er bare å vente på måfå liksom. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Gal kattedame
|
Sånn er det jo ofte vis en ikke er akutt og svært alvorlig syk dessverre. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
I mål
|
Ja, og det er greit nok for en selv, men det er relativt mange ikke-dødelige tilstander hos barn der jeg skulle ønske de kunne sagt et eller annet. Ref min egen skildring av baby med falsk krupp og pusteproblemer tidligere i tråden – ikke at dette er det mest alvorlige man kan oppleve, men det er jo noe av det jeg selv har erfaring fra. Jeg slenger bare ikke rundt på måfå utenfor legevakten i Oslo med en på 6 måneder i armene en kald oktoberkveld, og man blir derfor sittende på et rom som gjør situasjonen verre. Man må jo være i nærheten siden man ikke aner når man kommer inn, og dersom man er der alene med barnet kan man faktisk ikke gå ut i det hele tatt. |
|
|
|
![]() |
|
|