Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Akseptabel ventetid er:
Under 1 time 81 48,80%
1-2 timer 56 33,73%
2-3 timer 8 4,82%
Alt er akseptabelt! 21 12,65%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-07, 23:01   #81
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Problemet er jo for lite bemanning. Syns ikke "det de har" er godt nok!

Det er jeg enig med deg i, men det er jo ikke legevaktas feil. Jeg syns altfor ofte de som jobber på legevakta får skylda for politiske prioriteringer og dårlig ledelse.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

2 timer i varm, tett luft er ikke ideelt med falsk krupp (vi måtte til slutt be om å få flytte, og måtte holde ham ut av vinduet mot Anker hotell...) og jeg synes vel i utgangspunktet at et barn som bare er 6 måneder og nesten ikke puster bør prioriteres.

Selvfølgelig er det dumt og jeg sier ikke at de ikke gjorde feil. Men det går jo an å f. eks. gå ut?

Vi havnet på Ullevål også forøvrig.

Vi har blitt sendt videre fra legevakta to ganger. Første gangen var vi på legevakta i over fire timer. Det var lang tid, det var skummelt, men mest sannsynlig aldri fare for liv. Andre gangen gikk litt fortere fordi alle visste hva det var, men allikevel ventet vi i godt over 2 timer. Det veldig få vet, er at ofte forlanger Ullevål svar på en hel haug prøver før legevakta "får lov" til å sende pasienter videre til dem, noe som gjør at legevakta får skylda for å være lite effektive.
Jeg skulle ønske vi hadde en mye bedre legevakt, men jeg syns ikke ventetiden nødvendigvis er det jeg syns de bør gjøre noe med først.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 23:06   #82
pixie
Fullverdig medlem

pixie sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: oslo
pixie har et hav av muligheter foran seg
Standard

stemte 1-2 timer...det tar alltid mer enn tre timer i oslo

pixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 00:27   #83
Clubby
Free Toy Inside!

Clubby sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes at under 1 time venting er akseptabelt.

Husker selv da jeg fikk streptokokk-angrep i halsen så måtte jeg sitter i 4 timer og vente på legevakten, med 40 i feber... fikk to tabletter og ble sendt videre til en annen legevakt (Oslo Vest) hvor jeg måtte vente ytterligere 1 time før de tok prøver....

Gammel 26-02-07, 01:03   #84
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Legevakten er beregnet å skulle være et tilbud ved akutt alvorlig sykdom som IKKE KAN vente til neste arbeidsdag. At man ikke kommer til hos fastlegen er ikke noen god unnskyldning, for det er der man hører hjemme på dagtid. Da er det enten fordi fastlegen har vurdert at dette ikke er noe som han trenger se på samme dag, eller ikke kan gjøre noe med uansett, eller fordi han er en dårlig fastlege (dvs bytt!!!) som har for mange på listen sin evt. dårlig organisert praksis.

Legevakten er heller ikke et sted man bør forvente å få detaljert og grundig sykdomsopplæring eller inngående helselære - det er også en fastlegejobb. Jeg blir litt matt når folk har vært på legevakten for bagateller og etterpå klager over at de ikke ble "tatt alvorlig" eller ikke fikk grundig informasjon... Eller når en pasient plutselig finner ut at den murrende hodepinen som har vart til og fra i tre uker MÅ ses på av en lege kl. 0200 en søndagskveld. En gang kom en dame og ville ha vurdert en prikk på armen - kunne det være et flåttbitt tro? (Det var november). Og øyekatarrer er en klassiker - folk drar på legevakten med småbarn omtrent midt på natten for å få antibiotika. Hvorfor? Jo, for at de skal kunne sende barnet i barnehagen neste morgen og slippe jobbfravær... Ikke veldig imponerende akuttsituasjon akkurat.

Legevakten skal være et sikkerhetsnett. Mange misbruker det dessverre, og da blir pågangen altfor stor og køene lange og vurderingene (eventuelt prioriteringene) må gå raskt og kjapt. Så litt ventetid har vel egentlig litt hensikt også; nemlig å kanalisere pasientene til fastlegen som jo helst skal håndtere dem. Blir det for "bra" på legevakten vil flere velge å bruke den som fastlege (det er jo praktisk å kunne gå til legen utenom arbeidstid) men samfunnsøkonomisk vil det være (unødvendig) dyrt å skulle ha et gedigent gratis helsevesen tilgjengelig på dyre kvelds/nattlønninger.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 01:17   #85
lil'c
Passiv

lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?

Når jeg svarte tok jeg utgangspunkt i en for meg legevakt situasjon, altså akutt, som ikke kan vente til dagen derpå el.
Samme som det vi bruker barn mottak til.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 01:26   #86
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Legevakten er beregnet å skulle være et tilbud ved akutt alvorlig sykdom som IKKE KAN vente til neste arbeidsdag. At man ikke kommer til hos fastlegen er ikke noen god unnskyldning, for det er der man hører hjemme på dagtid. Da er det enten fordi fastlegen har vurdert at dette ikke er noe som han trenger se på samme dag, eller ikke kan gjøre noe med uansett, eller fordi han er en dårlig fastlege (dvs bytt!!!) som har for mange på listen sin evt. dårlig organisert praksis.

Da er det i såtilfelle veldig dårlig vurdering fra fastlege her ja
Vi har faktisk ringt legesentret her noen få ganger for både mannen og barna. hvor vi har fått beskjed om å ringe legevakten med en gang de starter på ettermiddagen, det har vært på fredager som regel, legesentret var fult og kunne ikke ta oss i mot, og da vi har kommet på legevakten så har det flere ganger endt med innleggelse på sykehus i over en uke,
Jeg for min del burde nok byttet fastlege. (barna har ikke samme lege som meg) for hun er ikke helt god. Da jeg var hos henne fordi jeg hadde migreneannfall 3 ganger i uka så sa hun at hun skulle sende meg på mr i tilfelle jeg hadde hjernesvulst, Jeg gikk og var unødvendig bekymret noen uker da, og mannen var veldig syk en periode, blandt annet da han ikke kom hos fastlegen men ble henvist til legevakten, (han spydde blod og besvimte flere ganger. hadde det vært i dag så hadde han ringt 113) da sa hun at hun trodde han hadde leverkreft før han ble grundig undersøkt, (hun hadde fått papirer fra sykehuset da om at han hadde over 70 i billirubin) da de kunne utelukke det så trodde hun det kunne være leukemi. en lege bør vel ikke si sånt før de har tatt flere prøver, Mannen til min bror fikk foresten vite av denne legen at jeg var gravid før jeg sa det selv, og jeg har også fått vite en del om mannens familie som jeg egentlig ikke burde vite, men her er det veldig utskiftning av leger hele tiden, så derfor har jeg beholdt henne,

Sist redigert av Mor til 4 : 26-02-07 kl 01:40.
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 01:39   #87
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som er problemet med jævlig mange fastleger rundt omkring, er at de er geriatriske eksperter, fordi de har horder med gamlinger som oversvømmer kontoret deres. Dette innebærer feildiagnostisering på feildiagnostisering av barn. Man tropper altså opp hos fastlegen, er ikke fornøyd med hvordan timen arter seg og ender opp på legevakt/barneklinikk. Det er faktisk sjeldent jeg FØRST drar på legevakten. Men når det er så bred inkompetanse rundt om når det gjelder å behandle barn, så er faktisk barneklinikk/legevakt det eneste reelle alternativet man har.

Gammel 26-02-07, 02:02   #88
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det som er problemet med jævlig mange fastleger rundt omkring, er at de er geriatriske eksperter, fordi de har horder med gamlinger som oversvømmer kontoret deres.

Min erfaring er at det er like store horder av mammaer med småbarn på venterommene også altså. Trust me. Småbarn blir OFTE syke, gamle er kronisk syke. Man blir rikelig drillet med begge deler i en vanlig allmennpraksis.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 02:04   #89
lil'c
Passiv

lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?

Man blir rikelig drillet med begge deler i en vanlig allmennpraksis.

Derimot er det håpløst å stille spørsmål ang. visse spesialfelt! Der kan jeg mer enn fastleger og turnusleger :kravstor:

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 02:06   #90
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Var det ikke ansatte ved legevakten i Oslo som gikk ut i media og sa at de skulle ønske at folk kunne lære seg litt helt grunnleggende sykdomslære? *Lete etter link*. Jeg husker ikke ordrett hva som sto i artikkelen, men i alle fall var det noe med at de altfor ofte fikk inn småsyke småbarn med feber som hadde hatt det mye bedre på sofaen hjemme med ro og pleie.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 02:11   #91
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring er at det er like store horder av mammaer med småbarn på venterommene også altså. Trust me. Småbarn blir OFTE syke, gamle er kronisk syke. Man blir rikelig drillet med begge deler i en vanlig allmennpraksis.

Ja, de blir temmelig flinke til å si: det er bare et virus.

Gammel 26-02-07, 02:24   #92
Nynne
Erfaren

Nynne sin avatar

Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det som er problemet med jævlig mange fastleger rundt omkring, er at de er geriatriske eksperter, fordi de har horder med gamlinger som oversvømmer kontoret deres. Dette innebærer feildiagnostisering på feildiagnostisering av barn. Man tropper altså opp hos fastlegen, er ikke fornøyd med hvordan timen arter seg og ender opp på legevakt/barneklinikk. Det er faktisk sjeldent jeg FØRST drar på legevakten. Men når det er så bred inkompetanse rundt om når det gjelder å behandle barn, så er faktisk barneklinikk/legevakt det eneste reelle alternativet man har.

Og nå kom jeg på den gangen tulla her i huset var liten. Hun hadde hostet så mye at hun mistet pusten og hadde høy feber over flere dager. Vi ringte til slutt legevakten, og de ba oss komme med henne så de fikk sjekket. Vi ventet nesten to timer før vi kom inn. Legen der ga oss den overraskende beskjeden om at hun hadde astma og skrev ut en hel haug med astma-medisiner som vi måtte hente på apoteket. Jeg beordret mannen min til å kjøre direkte til Volvat. Vi måtte kun vente i 10 min.før vi fikk komme inn og det var ikke en vanlig allmenpraktiserende lege men en barnelege som tok seg god tid og sjekket grundig, før han kunne fortelle oss at hun ikke hadde atsma. Det gikk en uke så var hun frisk igjen uten noen medisiner!
Etter denne hendelsen brukte vi kun Volvat når det gjaldt tulla vår, hvis det var noe som hastet veldig. Det meste vi har ventet er 15 min. Vi brukte kanskje en tusenlapp eller to mer i året til legeregninger, men det var verdt det. Vi slapp å bruke flere timer av tiden vår i venting og vi fikk mye bedre tid inne hos legen og ikke minst, riktig diagonose.

Gammel 26-02-07, 02:33   #93
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Fikk dessverre testet ut legevakta i oslo sentrum i dag.
Vesla hadde brent seg inni hånda på en kjele, og det ble blemmer i hånda.
På legevakta ventet vi 10 min før vi ble registrert. Så kom vi rett inn på en stue der jenta vår fikk sitte med hånda i vann til legen kom, ca 30 minutter etterpå. Synes det var en grei ventetid, og at vi fikk svært god behandling.

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 02:37   #94
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, de blir temmelig flinke til å si: det er bare et virus.

Ja virus eller psykisk,
jeg fikk beskjed om at det var psykisk da jeg fikk magesmerter så jeg trodde jeg skulle føde, legen min sa det var psykisk fordi vi ønsket oss barn, feber hadde jeg også veldig ofte, men det registrerte hun ikke i det hele tatt, jeg trodde nesten jeg skulle dø av smertene, da sa hun at hun skulle henvise meg til lege for ufrivillig barnløshet og da trodde hun problemmet ville være løst. da jeg kom på sykehuset så la legen hånden på magen min og sa han kjente noe der inne og trodde det var en cyste, og der var det, feberen kom av at egglederen var blitt betent, og smertene fordi cysten var tvinnet rundt egglederen, helt vanlig sa de på sykehuset, men fastlegen min hadde aldri hørt om det sa hun. så det var ikke mye psykisk, jeg kan si at de smertene jeg har hatt ved fødsel ikke var noe værre enn disse. og det var ganske frustrerende å bli avvist med at det var psykisk. jeg sa til legen gang på gang, at greit nok at en kunne få vondt i magen hvis det var psykisk, men en fikk vel ikke feber av det, det som var værst var at de på sykehuset sa at de ikke viste om det var ondartet eller godartet før operasjon, og der hadde jeg da blitt avist av legen med at det var psykisk, og måtte vente en god stund på time på sykehuset, ufrivillig barnløshet er jo ikke førstprioritert, Det var heldigvis en dermoid cyste, men det viste de ikke før etter operasjonen.

Gammel 26-02-07, 11:05   #95
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er greit nok at du mener det ikke er god nok unnskyldning, men det er nå realiteten for mange at fastlegen ikke har kapasitet til å ta imot uansett hvor akutt det er. Jada, man bør kanskje bytte fastlege, men man vet jo aldri om neste fastlege er bedre eller ikke.

Jeg går ikke på legevakt med mindre det er akutt, så langt har vi aldri vært på legevakten med T. heldigvis, og jeg håper virkelig vi ikke trenger å dra dit noen gang. Om T. er syk før helgen og jeg ser at han er på grensen for hvor lenge/alvorlig jeg "lar ham" være syk før vi oppsøker lege, så kontakter jeg fastlegen sånn at vi får en sjekk før helgen sånn at vi slipper legevaktbesøk. Dømmekraften min i disse tilfellene har vist seg å være riktig.

Jeg ser at Skremmeren har et poeng her. Jeg er på en måte opptatt av å ikke være til bry og å ikke oppsøke legevakten i utide, noe som kanskje kan få stygge konsekvenser. Jeg ser at jeg nok bør ta til meg Skremmerens ord, heller enn å høre på de som sier at man ikke skal oppsøke legevakt.
Terskelen min for å ringe legevakten er lav, men jeg stiller jo spørsmål på en sånn måte at sykepleier (?) i telefonen skjønner at jeg helst ikke vil komme inn, og kanskje h*n svarer meg litt ut ifra det ... Jeg opplevde en lei overdosereaksjon på en penicillinkur for en stund siden og ringte legevakten for å spørre om jeg kunne avbryte kuren, damen jeg snakket med da ville helst ha meg inn, men siden det var lørdagsnatt hadde jeg absolutt ikke lyst til det, så jeg greide å vri meg unna. På legekontoret på mandagen skjønte jeg at det ikke hadde vært særlig smart.
Jeg babler.
Det jeg skulle frem til var iallfall at det ikke nødvendigvis er bra å være "flink" når det kommer til å oppsøke/ikke oppsøke legevakt.

Når jeg først oppsøker legevakten vil jeg vente kortest mulig. Timebestilling hadde vært knallbra! Systemet Susse snakker om høres veldig flott ut.

Gammel 26-02-07, 12:44   #96
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Syns det er greit å vente å vente, var på legevakta her om kvelden m eldste som hadde slått beinet noe veldig, legen så på det, og vurderte det som så alvorligt at jeg måtte komme tilbake 3,5 t seinere.

Vi kom tilbake og ventet 1 time (helt greit) for de måtte ta inn en baby som hadde hatt høy feber i 4 dager, og de fikk nesten ikke kontakt.

Syns legevakta gjør en flott jobb, og om jeg må vente er jeg hvertfall på ett trygt sted om det skulle skje noe akutt. (selvom det er kjedeligt å vente, så takler vi det).

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 14:16   #97
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ble sittende å tenke litt på jobb når det var jeg som hadde telefonvakta..
Klart det er en fordel av vi tar folk inn for prøver før de skal inn til legen slik at vi kan prioritere bla etter prøvesvarene og den sykes generelle tilstand, men samtidig hjelper det jo lite på den evige køen. Har vi fire som er like dårlige + ambulanser som kommer i ett sett, 14 stk. på venterommet med blærekatarr, øyekatarr og hoste er det allikevel lenge å vente. MEN de som venter skal det ikke haste med ! allikvel hender det jo at det er nettopp det det gjør....
Jeg har en liten regel sånn helt for meg selv jeg da : jeg har bestemt jeg for at jeg alltid skal ta mammenes magefølelse på alvor, for det viser seg gang på gang at de har rett !
Jeg opplyser forøvrig alltid de som ringer om at de bør kontakte fastlgene dersom det de ringer for ikke er øyeblikkelig hjelp. Vi kan ikke avvise noen, men vi blir veldig drillet i at vi skal opplyse om at det er medisinsk hastegrad om teller og at de f.eks med en ukomplisert øyekatarr må regne med at langt de fleste vil gå forbi den i køen pga mer alvorlig sykdom.
Erfaringen min er at folk takler dette kjempegreit så lenge de får sikkelig informasjon. F.eks må vi på jobb passe på å si ifra på venterommet når noe spesiselt skjer på innsiden og ventetida øker f.eks ved ulykker ol.

Liten digresjon dette her men...

Skulle ønsket meg 1 sykepler til som kunne ringes når det brygget opp til kaos og først og fremst en ekstra lege i helgene !!! Da hadde ventetiden vært en sagablott.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 14:57   #98
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt hovedpoeng er egentlig at jeg har ikke noe imot å vente dersom de bare kunne gitt meg time eller indikert hvor lang tid ting tar. I Oslo gjør de ikke det i det hele tatt. Det er bare å vente på måfå liksom.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 15:34   #99
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Mitt hovedpoeng er egentlig at jeg har ikke noe imot å vente dersom de bare kunne gitt meg time eller indikert hvor lang tid ting tar. I Oslo gjør de ikke det i det hele tatt. Det er bare å vente på måfå liksom.

Sånn er det jo ofte vis en ikke er akutt og svært alvorlig syk dessverre.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 15:58   #100
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Sånn er det jo ofte vis en ikke er akutt og svært alvorlig syk dessverre.

Ja, og det er greit nok for en selv, men det er relativt mange ikke-dødelige tilstander hos barn der jeg skulle ønske de kunne sagt et eller annet. Ref min egen skildring av baby med falsk krupp og pusteproblemer tidligere i tråden – ikke at dette er det mest alvorlige man kan oppleve, men det er jo noe av det jeg selv har erfaring fra. Jeg slenger bare ikke rundt på måfå utenfor legevakten i Oslo med en på 6 måneder i armene en kald oktoberkveld, og man blir derfor sittende på et rom som gjør situasjonen verre. Man må jo være i nærheten siden man ikke aner når man kommer inn, og dersom man er der alene med barnet kan man faktisk ikke gå ut i det hele tatt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:24.