Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hva er det med USA?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-11, 22:12   #41
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er det med USA?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Hvordan skal jeg overleve de neste to ukene?

Det er halve gleden med å reise. Den enorme spenningen på forhånd.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 22:15   #42
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Det er halve gleden med å reise. Den enorme spenningen på forhånd.

DEN kjøper jeg altså. Alt styret med bestillinger av billetter, hotell, innenriksfly, seteplassering, passbestilling, ESTA-skjemautfylling og sånt er noe jeg elsker å holde på med, og nå er det trist at jeg ikke kan gjøre stort mer. Skal kjøpe en NY-guide i morgen og lese den i filler. Og jeg gruer meg allerede til sorgfølelsen jeg alltid får når jeg kommer hjem fra reise...

Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 22:48   #43
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Er maten fantastisk? Gigantiske porsjoner, altså? Pokker ta den GBP, altså.

Man kan dele maten eller man kan ta med hjem og spise resten som lunsj dagen etter.

Men jeg syns at mange steder har begynt å ha mindre porsjoner.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 23:45   #44
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, hva er det med USA? Jeg hadde aldri noe intenst ønske om å dra til USA før vi flyttet hit. Og jeg pleier å si at jeg har fått bekreftet alle fordommene jeg hadde på forhånd. Pluss et par jeg ikke ante jeg hadde.

Jeg er langt på vei ening i det Pelen sier, det om åpne og utrolig hygglige folk. Selv om min erfaring er at USA ikke er helt hetrogent på det området - det er store forskjeller, og sammenliknet med folk fra Texas er new yorkere direkte uhøflige.

Vi trives veldig godt her, men jeg kunne aldri tenke meg å bosette meg her permanent, bli amerikaner. I alle fall ikke i Texas. Det blir for amerikansk for meg. Litt for mye bibelbelte med alt det fører med seg. Og land of the free? Det er en sannhet med modifikasjoner, det er rimelig mye reguleringer og regler, gitt. Man må feis søke om å sette opp trampoline i hagen. Eller blomsterurner foran huset. Det er ikke en amerikansk lov, altså, men reguleringer bestemt av "huseierforenigen" i byen der vi bor. Man vet ikke helt om man skal le eller grine. Og byråkratiet her er til å grine blod av.

Og så er det litt av et kultursjokk for en stakkars nordmann. Neppe like stort om man flytter til NY eller Seattle, men gedigen når man flytter til sørstatene.

Men det er mange fine ting også, og da særlig med hensyn til hvor hyggelige folk er. Nå skal det jo være sagt at 90% av de vi omgås er første eller annengenerasjons innvandrere til USA da. De som har våt amerikanere i generasjoner er stor settt vanskeligere å komme innpå. Sannsynligvis fordi man må i kirka for å treffe dem. Det er ikke tull en gang. Ei norsk venninne her overhørte to mødre på skolen som snakket om at de kun lot ungene ha playdates med folk fra Menigheten.

Men altså, jeg er blitt litt glad i dette landet som jeg på forhånd var så negativ til. Som sagt fikk jeg fordommene mine bekreftet, men jeg har også oppdaget noen fine sider med å bo her, og det jeg liker best er "Good for you!"-holdningen. Den ektefølte evnen til å glede seg over andres suksess og til å ønske andre bra. Til å tro på andres evner, og til å støtte opp og oppfordre folk til å våge ting. Positiviteten, rett og slett. Akkurat det kunne nordmenn trenge en dose av.

Gammel 21-01-11, 23:48   #45
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, Mindy, det er vel mye religiøsitet der du bor. Her er det ikke like mye og det er jeg veldig glad for. Det er veldig få som snakker om hvilken kirke de tilhører.

Det er dog veldig få som er herfra, det er helt naturlig å spørre hvem som helst hvor de kommer fra.

Gammel 21-01-11, 23:59   #46
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Også maten, da. Maten! :henført:

Det er en av de få tingene jeg sliter med i USA. Jeg blir utrolig dårlig av maten. For mye loff og fett for meg altså. Min mann gumler i seg, og er så fornøyd, mens jeg får det rett og slett ikke i meg. Nå er jeg i New York, og vi har spist lunsj på en restaurant. Jeg øynet en sjanse til å få i meg litt grønnsaker, og bestilte asparges til maten. Og fikk de dynket i smør. Til frokost prøvde jeg meg på havregrøt, men den var søtet og uspiselig. Så nå lever jeg på digre kaffe latter fra Starbucks.

Men ellers - jeg digger USA. Virkelig.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 00:01   #47
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også er ALT så billig! *shoppe shoppe* Alt er faktisk stort. Jeg lar meg glatt glede over nattåpne WallMarts

Gammel 22-01-11, 00:02   #48
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Også er ALT så billig!

Du må være mer spesifikk! Hva er billig, og hvor billig?

Jeg har fått med meg at Mountain Buggy er billig, så jeg skal kjøpe sportsvogn til minsten. Men hva mer, hva mer?

Gammel 22-01-11, 00:08   #49
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pelen - her er standardfrasen til mange når de hører du er ny i byn "have you found yourself a church yet?" vet mange av de norske pleier å svare at de går i Sjømannskirka bare for å slippe den pinlige stilheten som oppstår når du svarer at nei, jeg går ikke i kirka. Men der går virkelig grensen for meg, kjenner jeg. Jeg lyver ikke på meg kirkegjengeri for å passe inn, altså.

Monsoon - man må si i fra: dressing on the side, no butter, no mayo osv. Og ignorere at de blir helt forstyrra over at en vil ha salat og ikke chips til burger/fisk/biff. Når man gjør det går det fint bog så finner man fort ut hvilke restauranter man kan bestille hovedrett på, og hvor man kan nøye seg med å dele en appetizer...

Gammel 22-01-11, 00:13   #50
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg har fått med meg at Mountain Buggy er billig, så jeg skal kjøpe sportsvogn til minsten. Men hva mer, hva mer?

Det meste. Særlig om du går på en outlet. Her vi bor er det ekstra billig, byen har levekostnader 20% under resten av USA. Det merker vi godt når vi reiser andre steder i USA.

Gammel 22-01-11, 00:13   #51
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det spørs hvor mye am. TV du har sett

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 00:17   #52
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

*vi dro med 2 små kofferter ned - veide drøye 25 kg - hjem hadde vi med oss
132 kg *

Sportstøy, sko (kjøpte Nike Shox som her koster 1600 - jeg betalte vel drøye 700) Selskapsklær, undertøy (Victoria Secret) Merker som Billabong, Burton, Converse, Uggs, Nike, Puma --- jah u name it...

Gammel 22-01-11, 00:19   #53
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke noe shoppingmenneske, noe som nesten er trist når man først er i USA. Jeg føler alltid at jeg burde.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 00:30   #54
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Det er ikke alt av elektronikk som er rimeligere her uten at jeg har noen bra eksempel. Men det kan være at jeg har feil utgangspunkte ettersom vi kan handle tax free i Norge og dermed kjøper en del elektronikk der når vi er på besøk.

Gammel 22-01-11, 00:33   #55
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

*vi dro med 2 små kofferter ned - veide drøye 25 kg - hjem hadde vi med oss
132 kg *

Sportstøy, sko (kjøpte Nike Shox som her koster 1600 - jeg betalte vel drøye 700) Selskapsklær, undertøy (Victoria Secret) Merker som Billabong, Burton, Converse, Uggs, Nike, Puma --- jah u name it...

Å, jammen blir det lenge å vente til oktober! Er det rart å kjøpe med seg Conversesko til barna i alle størrelser..?

Gammel 22-01-11, 00:36   #56
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Pelen - her er standardfrasen til mange når de hører du er ny i byn "have you found yourself a church yet?"

Det eller hvilken menighet jeg kommer fra har jeg bare blitt spurt om en eller muligens to ganger her.

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Monsoon - man må si i fra: dressing on the side, no butter, no mayo osv. Og ignorere at de blir helt forstyrra over at en vil ha salat og ikke chips til burger/fisk/biff.

Slik gjør jeg det også, men så går vi ikke heller så ofte på utpreget amerikanske restauranger uten mer latinamerikanske, asiatiske eller europeiske. Og så baker jeg mitt eget brød så at vi får i oss nok med fiber.

Gammel 22-01-11, 00:40   #57
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Shopping i USA, ja. Jeg er egentlig ikke noe shoppingmenneske, men i USA med alle sine outlets, OMG, som jeg shopper når jeg er der. I tillegg er vel dollaren lav i kurs nå. Åååå, jeg vil reise nå, to år siden jeg var der sist. Da var jeg to uker i Las Vegas. Plastic Fantastic, den byen er helt surrealsitisk, herlig opplevelse.

Gammel 22-01-11, 00:40   #58
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere USA-farere må gjerne kjøpe med noen t-skjorter til meg.

Gammel 22-01-11, 00:41   #59
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor knegger jeg? Jeg mener det jo!

Gammel 22-01-11, 00:43   #60
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Vi går heller ikke så mye på typisk amerikanske restauranter bortsett fra når vi har gjester som vil prøve alt som er "typisk amerikansk". Baker ikke eget brød, men man finner godt brød på Whole Foods Marked. Og jammen selger de ikke Wasa knekkebrød også her. Mannen sverger til Shredded wheat, og må alltid ta fiber når vi er ute og reiser og han ikke får spist den vanlige frokosten. For meg har forstoppelse aldri vært et problem i grunnen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:17.