Sv: Er norske barn friskere?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Hun bør ha morsmelkerstating der hun ellers ville drukket melk. Altså ikke vanlig kumelk. Dette hovedsaklig på grunn av jerninnholdet og den effekten melk har på jernopptaket som du jo kjenner. Men jeg tenker at når du har brukt barnegrøt med melk i er hun jo godt kjent med kumelkproteiner og tåler det. Da er det ikke noe problem å gi henne litt nan hvis hun vil ha seg litt melk. Å amme i 9 mnd er bra. Hvis du vil slutte, så slutter du. Det er ingen som har greid å bevise noe helsegevinst for velfødde, vestlige barn etter den alderen, selv om infeksjonsmedisinerne har litt tro på antistoffene.
Hun blir 10 måneder når jeg kutter ut. Det er bra det, i forhold til hvor sterkt jeg misliker det, og til dels fordi at når hun er 10 mnd så må jeg reise bort en ukes tid, så da tenker jeg at det går av seg selv.
Men da har jeg planen klart. Eggeintroduksjon i julen, jeg har unnskyldning til å mumse nøtter i julen (må stå på trammen da, mannen min tåler det veldig dårlig så det kan ikke være i huset) og så morsmelkerstatning fra 10 måneder og gradvis introdusere mer og mer kumelk.
Og jeg har heller ikke noe i mot langtidsamming per se, så lenge det er noen andres pupper det går ut over. Men man må være saklig på når det er helsegevinst i det for barnet, for de som virkelig strever med ammingen så er det mye mer overkommelig å høre at det er mest viktig de første månedene, så om de greier det, så er det bra. De trenger ikke å se for seg et to års forløp liksom, da kan man jo miste motet.