Sv: Er norske barn friskere?
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Det er veldig godt spørsmål altså og jeg vet ikke helt. Hun får jo ikke så mye morsmelk nå da, det er morgen og kveldsamming og en og annen lunsjpupp om jeg er hjemme. Og hun får jo grøt hvor det er melk i, nesten alle disse barnegrøtene er det litt melk i.
Er det bare synseføling å tenke at det er forskjell på å få litt melkeprotein i grøt og en full flaske med ferskmelk? Det er kanskje helt irrasjonelt det?
Jeg hadde vel egentlig tenkt at hun kan fortsette å få vann til maten. Hun spiser mye havregrøt, og det er det kalsium i og mye grønnsaker. Bør hun ha morsmelkerstatning ved siden av da eller?
Hun bør ha morsmelkerstating der hun ellers ville drukket melk. Altså ikke vanlig kumelk. Dette hovedsaklig på grunn av jerninnholdet og den effekten melk har på jernopptaket som du jo kjenner. Men jeg tenker at når du har brukt barnegrøt med melk i er hun jo godt kjent med kumelkproteiner og tåler det. Da er det ikke noe problem å gi henne litt nan hvis hun vil ha seg litt melk. Å amme i 9 mnd er bra. Hvis du vil slutte, så slutter du. Det er ingen som har greid å bevise noe helsegevinst for velfødde, vestlige barn etter den alderen, selv om infeksjonsmedisinerne har litt tro på antistoffene.