Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen
Opprinnelig lagt inn av Pope, her.
Klart at ungnene skal få lov til å leke som de vil, men jeg synes nå virkelig at personalet har ett ansvar om å kle ungene etter forholdene og fortelle dem hvorfor de ikke kan ake akkurat der.... I bhg til gutta hender det at de av og til ikke får lov til å bruke madrassen som akebrett fordi det kan skje ulykker. Og det respekterer barna, så hvorfor skulle de ikke kunne respektere når noen sier at de ikke skal ake ett visst sted fordi klærne deres blir ødelagt .
Og når dere sier at dere ville latt 3 barn leke i naturlig lek når dere står og SER på at tøyet deres blir ødelagt ....nei, det skjønner jeg ikke. Hvor naturlig er den leken da?
Vi har også 2 dresser i bhg. Den ene er når det er snø ute og den andre er til bruk når det ikke er snø. Jeg håper da virkelig at personalet da kan kle de etter forholdene..
Mener forresten å minnes at det var Reima som selv gikk ut å sa at deres dresser ikke var optimale når det var snøfritt. Det var en som klagde på nyinnkjøpt dress... (den som ble lagt ut på finn.no for en tid tilbake).
Jo men altså. For det første er vi et godt stykke ut i sesongen, og dressene er allerede ganske slitt etter aking og klatring og sandkasselek. De er svekket. Når så ungene syns det er veldig moro å ake på et sted med for lite snø, så utsettes dressene for ekstra slitasje. Når stoffet da allerede er svekket kan det lett bli flenger.
Jeg syns det er vesensforskjell på å nekte barna å gjøre ting som utsetter dem selv eller andre for risiko, med liv og helse som innsats, og det å nekte dem å gjøre ting som kan skade KLÆRNE. Klær er i mine øyne bare ting, og klærne er der for å beskytte BARNA mot "slitasje" og skader.
(Vi pleier å si til ungene at de ikke må ake på bart fjell i bare shorts, for de skrubber seg på ryggen.... men med dress på setter vi ikke slike begrensninger.)
|